dinsdag 12 januari 2010

Miep Gies



Vandaag kwam het bericht dat Miep Gies op 100 jarige leeftijd is overleden. Een bijzondere vrouw die prachtig werk heeft gedaan gedurende de 2e wereldoorlog. Dagelijks voor 8 onderduikers zorgen met gevaar voor eigen leven.
Zonder haar zouden we Anne Frank niet kennen. Zij heeft haar dagboeken bewaard en na de oorlog aan Annes vader gegeven zodat wij ze jaren later nog kunnen lezen.
Ik ben een aantal keer in het Achterhuis geweest. Als je in het Achterhuis bent kun je je niet voorstellen dat daar 8 mensen hebben geleefd: dagen, weken, maanden. Dag en nacht bij elkaar.
Het dagboek is ontroerend om te lezen. Zo'n 25 jaar geleden heb ik het toneelstuk gezien met oa Jeroen Krabbe als Annes vader.
Beklemmend, aangrijpend en indringend.
Zonder Miep Gies hadden we Annes verhaal nooit gekend en haar dagboeken niet kunnen lezen.

Een ander bijzonder boek over de 2e wereldoorlog is: Haar naam was Sarah van de schrijfster Tatiana de Rosnay.

Afgelopen zomer heb ik dit boek in een adem uitgelezen. Ik had het klaar liggen om mee op vakantie te nemen maar het heeft de koffer nooit gehaald...
Het pakt je van begin tot het eind . Een aanrader.

4 opmerkingen:

  1. Idd een prachtig boek, ik heb het niet droog gehouden moet ik bekennen.
    Zag dat je je aangemeld had als volger op mijn blog en was even nieuwsgierig. Ga snel nog even verder kijken. Dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zijn zeker twee prachtige boeken, via via kwam ik op je site terecht, het ziet er heel gezellig uit!
    Groetjes Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat boek heb ik ook in de zomervakantie gelezen, af en toe ook maar weggelegd want het raakte me diep. Wat een prachtig indrukwekkend verhaal..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik ben ook een lezer maar van mij zijn het meer romans zoals Danielle Steel.

    BeantwoordenVerwijderen

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...