vrijdag 2 april 2010

Pasen...

....als katholiek opgevoed meisje was Pasen vooral iets dat we in de kerk vierden en herdachten: de intocht van Jezus in Jeruzalem op Palmpasen gesymboliseerd door het buxustakje, het laatste avondmaal op de Olijfberg op Witte Donderdag en het verraad door Judas, de Kruisiging op Goede Vrijdag en de opstanding op Paaszondag.

De verhalen vond ik als kind erg mooi en ik ook al geloof ik niet meer, het geeft toch wat meer betekenis aan het Paasfeest.
Een paar jaar geleden heb ik met een vriendin de musical Jezus Christ Superstar gezien, die prachtig het verhaal weergaf. De muziek was toen heel herkenbaar, ooit hebben mijn ouders de LP nav de film gekocht en die heb ik klaarblijkelijk veel gedraaid in m'n jeugd.


Pas vond ik bij het opruimen van 'een doos met herinneringen' 2 gebedenboekjes.
Het grootste boekje is van mijn opa, van vaders kant, geweest. Zijn naam staat voorin. Als 12-jarig meisje heb ik het na zijn overlijden meegenomen. In een gangkast in zijn huis, lagen op een plank heel veel bijbeltjes en gebedenboekjes. Mijn vader komt uit een katholiek tuindersgezin met 14 kinderen....Het boekje is uit 1936 en zo te zien veel gebruikt.
Het kleine boekje is speciaal voor kinderen, er staan mooie gekleurde plaatjes in, volgens mij heb ik het ooit op een rommelmarktje gekocht. Het is van later datum: 1963. Ik heb de afbeeldingen die horen bij Goede Vrijdag opgezocht

Natuurlijk is Pasen nu vooral een feest van gezeligheid, het begin van de lente en samenzijn.


Ik wil jullie dan ook allemaal hele gezellige, zonnige dagen wensen!

18 opmerkingen:

  1. Wat bijzonder om een boekje van je opa te hebben...dat is altijd iets dierbaars om zuinig op te zijn en te koesteren!

    Ben je inmiddels al redelijk hersteld?

    Ik wens jou ook hele fijne paasdagen! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie woorden en foto's, Jolanda. Ben ook katholiek van huis uit maar niet meer actief op het moment..

    Hele gezellige dagen! x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige boekjes Jolanda, ik ben dol op die dingen. Helemaal als het dan ook nog eens van je opa is geweest. Dan heeft het zoveel meer waarde! Met de kerst heb ik soortgelijke opnames gemaakt en afgedrukt op een kaart..alleen had ik toen nog geen blog.

    Fijne paasdagen,

    Doe het rustig aan en geniet maar van de gezelligheid.

    Lieve groetjes, Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat speciaal de boekjes,ik vind zoiets geweldig,ik wens jou en je familie ook hele fijne paasdagen,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Jolanda, wat een bijzonder boekje van je opa, dat zijn mooie herinneringen aan vroeger. Ik wens jou ook hele fijne Paasdagen toe.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie boekjes, en wat speciaal dat er ook een van je opa is geweest. Kostbaar hoor!
    Ik wens jou ook hele fijne dagen toe.
    Lieve groet van Ester

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Jolanda

    Wat een mooi verhaal.alleen snap ik niet goed hoe je nu niet meer kan geloven...je hebt het ooit gelooft ?? hahahah!!

    Wij zijn wel keurig in de kerk getrouwd en gaan nog regelmatig ............dus pasen betekent voor ons geen paaseieren..........en kippen etc..........maar ik vind het altijd erg vrolijk allemaal...en dat is wat we nodig hebben nu,........alhoewel goede vrijdag vrolijk?? vanmiddag de begrafenis....... nou ja je begrijpt me wel denk ik !!

    Lieve groetjes van mij....ene fijne dagen hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Jolanda

    Wat een mooi verhaal.alleen snap ik niet goed hoe je nu niet meer kan geloven...je hebt het ooit gelooft ?? hahahah!!

    Wij zijn wel keurig in de kerk getrouwd en gaan nog regelmatig ............dus pasen betekent voor ons geen paaseieren..........en kippen etc..........maar ik vind het altijd erg vrolijk allemaal...en dat is wat we nodig hebben nu,........alhoewel goede vrijdag vrolijk?? vanmiddag de begrafenis....... nou ja je begrijpt me wel denk ik !!

    Lieve groetjes van mij....ene fijne dagen hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jij ook heerlijke dagen toegewenst Jolanda. Wij staan op het punt van vertrek! We gaan eieren zoeken in Spanje.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Och Jolanda, wat mooi dat je dat oude gebedsboekje van je opa nog hebt, dat zijn echt voorwerpen om te koesteren.

    Wens jou ook een fijn paasweekend,
    Lieve groet, Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi hoor die boekjes, ik ken ze ook nog uit mijn jeugd. Geniet van het paasweekend, met wellicht wat zon!
    Liefs, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een bijzonder bezit, lijkt me geweldig om zoiets te hebben. Alhoewel mijn vader christelijk was, en ik een christelijke school bezocht heb, doe ik er verder niks mis. Voor mij is pasen inderdaad een feest van samenzijn, gezelligheid, en het begin van de lente. precies wat je zegt.
    Fijne paasdagen voor jou en je gezin,
    en groetjes
    Jacqie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Jolanda,
    Leuk dat je even bij me op bezoek bent geweest en bedankt voor het leuke berichtje dat je hebt achter gelaten. Ik heb ook even bij jou rond gekeken, en ik ga je volgen hoor!

    groetjes en jij ook hele fijne paasdagen,
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Jolanda! Leuk dat je bij me langs bent geweest en natuurlijk kom ik even bij je neuzen! Niks zo leuk als even buurten op uitnodiging;)!
    En dan zie ik ook nog dat je van KANE houdt, nah dan kán erin mijn ogen al niet veel verkeerd meer gaan! In over my head!!!;)

    Fijne Paasdagen!

    groetjes
    Lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Jolanda, ik heb zo het grappige vermoeden dat wij niet ver bij elkaar uit de buurt wonen. Leuk joh! Ik wens je hele fijne en mooie of goede of Zalige Paasdagen! Groetjes, Tineke.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ooooooooooooh ik wil ook mee!!;).
    Ik heb vorig jaar bij een evenement gewerkt waar KANE optrad, ACHTER DE SCHERMEN in de VIPlounge!!!!!! YEAH...heb dus EN foto's EN handtekeningen.....het bloesje dat ik toen aanhad heb ik ongewassen ingelijst ;).......
    Hmmm...ik moet eens kijken of ik ook nog ergens naar het theater kan gaan.....ARENA was gaaf, JAVA eiland was gaaf, HMH was gaaf, maar theater....dat heb ik nog niet meegemaakt!!!
    Wie weet, zien we elkaar;)......vast niet maar hee....het idee is grappig!

    groetjes
    Lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een kostbaar bezit en een prachtig verhaal er achter.Een echt familiestuk.

    Fijne paasdagen,

    lieve groet Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hello Jolanda!

    I hope you have a lovely Easter!

    Many hugs from Sweden,

    Karin

    BeantwoordenVerwijderen

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...