zondag 11 april 2010

Souvenir



Een agave geeft me altijd het zomergevoel.
Deze hebben we als ieniemienie plantje meegenomen van onze vakantie op Kreta 2 jaar geleden. Hij stond in de balkonbak van ons appartement. In een handdoek gewikkeld is -ie in de koffer mee gegaan.

Het ouderlijk huis van mijn vader had een serre met daarin heel veel agaves.
Natuurlijk hadden we er thuis dus ook altijd een aantal, ze werden soms erg groot. Ook ik heb een grote in een pot in de tuin gehad. Te groot om binnen te zetten in de winter, en deze agave heeft een koude winter dan ook niet overleeft.

Nu gaan we deze proberen 'groot' te laten worden!


Nog wat zonnige plaatjes op een kille zondagmiddag....herinneringen aan een heerlijk Kreta!



Fijne week allemaal,

21 opmerkingen:

  1. Weer wat geleerd...ik kende de plant wel maar wist de naam er niet van!! Ja, deze plant doet erg denken aan warme oorden, ik voel haast de warmte van de zon als ik er aan denk!

    Het is hier ook grijs dus ik geniet maar lekker van je zonnige plaatjes!

    Nog een fijne zondag! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk die herinneringen !! mooi hoor een agave..............maarre eentje mee nemen??............mmmmmmmmm.........ik weet niet hoor............hahahahaha!! fijne zondag !

    Lieve groetjes Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, volgens mij errug illegale praktijken daar!!!
    Ik hoop dat ie lekker groot wordt en je blijft herinneren aan het prachtige Kreta!
    Nieneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie herinneringen, zowel de agave als de foto's. Dank je voor je reactie en het plaatsen van een link.
    Fijne zondag verder,
    lieve groet van Ester

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Jolanda, ik heb vroeger ook zo'n plant gehad, al behoorlijk groot ook, maar toen mijn zoontje klein was is ie weggegaan, vanwege die vervaarlijke punten, eerst nog wel kurken erop geprikt, maar toch maar besloten er iemand anders blij mee te maken.
    Wat heerlijk die zonnige plaatjes, daar was ik even aan toe, hier weinig zon en het is gewoon koud.
    Fijne avond.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig je Agave en wat is Kreta mooi he,ben er ook geweest en heb ook mooie plaatjes daar geschoten,prachtige planten in olijfblikken,helemaal super,succes met het op kweken van je Agave,ik wens je een fijne zondag en een fijne nieuwe week,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Er wordt een mooie warme zomer voorspeld, daar moet je agave wel flink van gaan groeien. En natuurlijk af en toe wat liefs zeggen.
    Groetjes Jannet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De agave, een geweldige zomer plant. Het roept bij mij herinneringen op aan de grote en luxe landgoederen en landhuizen in de buurt. Daar staan in de zomer enorme potten met.... jawel agave.

    Fijne week en groetjes Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou, die warme foto's kan ik me wel in vinden. Ik vond het vandaag erg tegenvallen, en zelfs koud! maar goed, het was wel droog, en dat is ook belangrijk. ik wens je een fijne zondagavond,
    groetjes jacqie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie mosaic, Jolanda. Even heerlijk wegdromen ....

    Een hele fijne nieuwe week! x

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Jolanda, wat leuk dat blijkt dat we stadsgenoten zijn ;-)
    Deze agaves heb ik ook in aborethum gezien..maar ik vind de jouwe leuker omdat die helemaal uit kreta komt! Ik ben ook op een paar griekse eilanden geweest, daar nam ik toen van die hang vetplant stekjes mee met allerlei gekleurde bloemetjes, die deden het op ons balkon ook super !

    Ik weet wel zeker dat met jouw kreataanse agave super mooie en groot gaat worden, kan niet anders volgens mij heb je best groene vingers !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hè, ik krijg het er warm van, heerlijk! Het is hier nou zo koud en guur, dit soort plaatjes doen me weer helemaal denken aan heerlijk warme zomers!
    En met je agave gaat het vast lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh Kreta een van mijn favoriete vakantiebestemmingen!! Waar op Kreta komt de Agave vandaan? Krijg helemaal zin in onze zomervakantie als ik je foto's zie!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Och Jolanda, wat een heerlijke Kreta plaatjes, die doen me weer even stralen op deze sombere dag. Wat gaaf die agave, die gaat groot worden hoor, let maar op. Hij ziet er goed uit. Zonde van je grote exemplaar, datzelfde heb ik ook gehad, had er eentje van wel 80 cm. doorsnee, en opeens een aantal jaren geleden een flinke nachtvorst en een paar weken laten was hij dood, jammer hoor. Terwijl ze wel een paar graden vorst kunnen hebben.

    Een heerlijke week,
    Lieve groet, Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  15. OOOh hoe kun je me dit nu aandoen!!!!!
    Ik wil op vakantie!!!!
    en dat kan dit jaar niet!!!
    Balen!!!!
    Mijn man heeft hernia dus 15 minuten in de auto is het maximum!!!
    Ach ik kijk nog wel even naar je prachtige plaatje wat genieten zeg!!
    fijne week
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Jolanda,

    Het gaat je vast en zeker lukken! Dat wordt een prachtig exemplaar!

    Lieve groet, Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hmmmm...mijn vakantieverlangen duikt nu wel heel erg op hoor?! haha

    Heerlijke foto's om van te genieten!

    En ik hoop dat je Agave groot mag worden, laat de zon maar komen!

    Lieve groetjes, Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Jolanda,

    Wat een prachtige herinnering aan de vakantie op Kreta. Ik ben ook altijd aan het speuren naar natuur(lijke) souvenirs.

    Flink koesteren en een veel zon dit jaar....

    Groetjes
    Almay

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Krijg zo helemaal de vakantie kriebels hier bij je......
    Ben benieuwd hoe groot ie kan worden.....met veel liefde.
    Fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wij hebben ook ooit zo'n plant gehad. En dan in de winter de schuur in, tot hij zo groot was dat we hem hebben laten staan. En toen waren we er vanaf zeg maar....ja vorst kan hij niet tegen.

    groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Jolanda,

    Wat een heerlijke vacantiefoto's zeg, krijg gelijk zin in vacantie. En een mooi souvenier zo hihi. Als je hem op tijd binnen haalt moet het helemaal goed komen en kan hij behoorlijk groot worden.
    Nog 5 weken dan ga ik 10 dagen naar Portugal heb er zo zin in.
    Fijne zonnige week.

    Lieve groet Marion

    BeantwoordenVerwijderen

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...