zaterdag 30 oktober 2010

de overgang van zomer naar winter....

Zondag 31 oktober 2010 is het Halloween. De Kelten vierden dan hun Samhain-nacht: de overgang van zomer naar winter. Druïden beweerden dat in deze nacht de wereld van de geesten en van het aardse bestaan het dichtst bij elkaar stonden. Tijdens de ‘Day of the Dead’ zouden geesten van gestorvenen terugkomen en in levende lijven kunnen glippen. De Katholieke kerk maakte daarvan in de 9e eeuw Allerheiligen: 1 november, een dag om het kerkhof te bezoeken. De protestantse kerk schafte het in de 16e eeuw af, maar in Engeland leeft het sindsdien voort als een wereldlijk feest: All Hallows Eve. Als griezels verklede kinderen bellen aan en roepen: ‘Trick or treat’, om snoep te krijgen en volwassenen organiseren griezelparty’s. Ierse emigranten namen Halloween mee naar Amerika: daar werd de van een pompoen uitgesneden masker het symbool van Halloween


Dit snoepwinkeltje dat we in de wijk Covent Garden tijdens ons weekend Londen bezochten, was al helemaal in Halloween-sfeer.
Ziet het er niet prachtig uit!?


De verklaring voor Halloween: de overgang van zomer naar winter , vind ik wel erg toepasselijk op een dag als vandaag.
Wat is het mooi buiten, de bladeren nog in alle kleuren aan de bomen, nog voor even, want na een dag met regen en wind hebben de bomen gauw hun kale winterlook....



Geniet nog van deze mooie overgang van zomer naar winter....

29 opmerkingen:

  1. Wat een leuke post, onze kinderen vinden halloween zo leuk, maar ik wist niet wat het betekende, leuk om het bij jou te lezen!

    En wat je zegt, de bomen zijn prachtig nu, die kleuren....schitterend!

    Fijn weekend, geniet er van,
    groetjes,
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om de achtergrond er van weer even op te frissen! Hier in het dorp wordt er niet veel aan gedaan...hooguit komen een paar buurjongetjes en -meisjes langs de deur!

    Een fijn (Halloween) weekend! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb nog een Halloween nep pompoen in de kelder staan, die zal ik maar even snel opzoeken. Toch wel leuk om die eens keer per jaar neer te zetten met een kaars erin. Ik kocht hem een paar jaar geleden in Lille en vergeet hemieder aar,dus Jolanda, bedankt voor de tip en je mooie foto's.

    Lieve groet
    Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk plaatje in Londen. Ik vind het zo'n gezellige tijd. Kaarsjes en gezellige hoekjes in de kamer. Heerlijk.
    Fijne zondag nog.
    Groetjes Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het snoepwinkeltje ziet er wel heel gezellig (én lekker) uit! Heel leuk!

    Groetjes, Ilona

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Morgen gaan we uitgebreid Halloween vieren bij mijn zus, de voortuin wordt omgetoverd tot kerkhof, spannend!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi hé buiten. Ik zei vandaag nog
    die Kelten waren echt niet dom nu is echt alles gekleurd terwijl vorige week de eiken nog groen waren. ook zei zijn nu verkleurd.
    Soms zou ik willen dat ik nog zo dicht bij de natuur kon leven maar ja je kunt niet alles hebben! In de stad zit dat er jammer genoeg niet in alhoewel ik elke dag naar het bos ga. Klein beetje natuur opsnuiven doet een mens goed.
    fijn weekend
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. de kleuren zijn op dit moment ZOOOOOOOOOO mooi!!! Geen schilder kan dat vereeuwigen!!!!!

    Geniet van je weekend!

    Lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie etalage heeft dat snoepwinkeltje.
    Het is zeker prachtig buiten Jolanda. Vandaag was het weer heerlijk weer, alleen hadden wij hier rond vijf uur een enorme hoosbui, en onweer. Maar toen zat ik heerlijk binnen bij de kachel ;-)
    Je krans is prachtig ingedroogd. Wat ziet het er gezellig uit bij je, zo met dat paars en oranje.
    Ook nog gefeliciteerd met je giveaway. Superleuk!
    Een heel fijn weekend verder.
    Liefs Ester

    BeantwoordenVerwijderen
  10. WAUWWWWW die boom, van grote schoonheid, ewat is het mooi hé in deze tijd van het jaar.
    En je Halloween foto's spreken voor zich, schitterend allemaal.

    Fijne avond en zondag,
    Lieve groet, Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb persoonlijk niets met halloween, maar vind het wel leuk om er zo via jou blog iets meer over te weten te komen.
    shitternde foto van de boom in herftskleuren.

    Fijne zondag toegewenst, Jantsje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh, dat snoepwinkeltje is leuk ingericht met een halloween-sfeertje!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk je verhaal over Halloween! In Madrid wordt er ook heel veel aan gedaan. Grote pompoenen en veel verkleedkleren!

    Groetjes en nog fijn weekend!
    Alma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een gezellig sfeertje zo bij elkaar!
    Wij hebben ook wel aan haloween gedaan,alles versiert,erg leuk.....had er dit jaar geen tijd voor maar vind het zo leuk om te zien :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk die uitleg, Jolanda en ook dat winkeltje...enig!
    Happy Halloween zou ik zeggen!
    Gr. Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat snoep daar ziet er griezelig lekker uit...;)
    Fijne zondag
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Die overgang is dit jaar wel heel zichtbaar.
    Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een geweldig snoepwinkeltje...Begrijp ik goed dat je in Londen was??? O, ik ben verliefd op Londen....3 jaar terug in de hetfstvakantie (hoogzwanger!) waren we er ook en hebben we de hele stad doorkruist; geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een mooi winkeltje. Vorig jaren kwamen de kinderen hier ook langs de deur. Ik ben heel benieuwd of het vanavond weer het geval is. Zo zie je...zelfs Engelse en Amerikaanse tradities waaien over naar Nederland.

    A happy All Hallows Eve,

    Lieve groet, Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een mooi winkeltje. Vorig jaren kwamen de kinderen hier ook langs de deur. Ik ben heel benieuwd of het vanavond weer het geval is. Zo zie je...zelfs Engelse en Amerikaanse tradities waaien over naar Nederland.

    A happy All Hallows Eve,

    Lieve groet, Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het ziet er idd leuk uit, maar ik heb er niets mee, met Haloween dan bedoel ik.
    Geef mij maar die prachtige kleuren om ons heen!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Jolanda,

    bedankt voor je lieve bericht.

    Wat een heerlijke stad Londen, het is lang geleden dat Hans en ik er zijn geweest. Prachtig Londen in de herfst, dank je dat we mee kunnen genieten. Ga vandaag hier in de tuin genieten van de herfstgloed.

    groetjes Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een leuke Halloweenspulletjes verkopen ze daar en wat een kleurenpracht hè in de natuur.
    Heerlijk om dan een lange wandeling te maken.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  24. o, ja Jolanda, nu zie ik je vorige berichtjes ook! Leuk om alle hot-spots bij jou weer even terug te zien!
    Ik heb weer geprobeerd om me aan te melden als volger (want dat ben ik dus nog steeds niet, vandaar de gemiste berichtjes...) maar 't lukt WEER niet!!! Ik probeer het binnenkort maar weer (anders mis ik dus een complete trip naar....)
    Fijne avond verder,
    Nieneke

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Jolanda,
    heerlijke post en echt helemaal geweldig dat snoepwinkeltje. Vandaag allerheiligen en morgen allerzielen toch? Mijn schoonfamilie bezoekt elk jaar de graven van overleden familieleden en legt dan bloemen neer.Ik weet niet of dat in heel het land word gedaan op 1 november of alleen in het Katholieke zuiden maar ik vind het wel een mooie traditie.
    Wens je een fijne week,liefs Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Snoepwinkeltjes, zo leuk om te bezoeken!
    Mijn jongste dochter, Celeste, zit inderdaad bij Francis in de klas. Vandaag groot feest. Een hele fijne avond, Jolanda xxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hi Jolanda,

    Leuk dat je de Kelten erbij haalt, ik vind dat ook altijd wel fascinerend , die oude culturen.
    Mooie foto's en wat een leuk winkeltje, daar moet je voor in Engeland of Amerika zijn, denk Ik.!!

    groetjes Jose

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een heerlijk winkeltje! Hier wordt ook aan halloween gedaan. Wij waren er niet dus dit jaar deden de kids niet mee. Het is eigenlijk net zoiets as sint maarten alleen zijn ze verkleed en zingen ze geen liedjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Jolanda
    Kijk..Een weekendje Londen..Altijd leuk!
    En als je dan zo'n leuk winkeltje tegenkomt in het teken van Halloween..Ja..Dat is leuk.
    Gr Henk Bos

    p.s. Er staat nu zoveel wind...Ik denk dat de bomen morgen behoorlijk kaal zullen wezen...

    BeantwoordenVerwijderen

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...