woensdag 4 mei 2011

even stil staan

4 mei
een dag om even stil te staan
vanavond om 8 uur

herdenken
terug denken
nadenken



'Wat zou ik doen' ,
dit is de titel van een project over de 2e wereld oorlog.
Ik weet het niet.
 Wat zou jij doen?

Ik kan het me niet voorstellen hoe het is,
leven in onderdrukking,
geen vrijheid. 


Je onveilig voelen,
niet zelf mogen beslissen.

Het is wel weer heel actueel,
met de Arabische lente,
en de ontwikkelingen in de wereld van de laatste dagen.


Ik denk dat je pas echt beseft wat vrijheid is als je de andere kant hebt mee gemaakt.

Ik zag 'n aflevering van de Reunie met de klas van Anne Frank.
De mensen in de klas geven altijd een cijfer aan hun leven.
Nog nooit was het cijfer van een klas zo hoog geweest als juist in deze klas.
Ondanks of misschien wel dankzij de oorlog?




Morgen vieren we de bevrijding.

Vrijheid voor mij is heel simpel,
de zon die schijnt,
lekker op de fiets,
in de natuur,
of wandelen op het strand,
geen verplichtingen....
en voor jullie?

Geniet ervan!


De laatste Istanbul post komt eraan hoor, maar dit ging even voor......

19 opmerkingen:

  1. mooi jolanda!!! gelukkig maar eigenlijk dat wij het niet kennen dt gevoel..ik probeer mijn kids zeker wel mee te geven hoeveel geluk wij hebben...
    liefs hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik sta er weer bij stil, zoals elk jaar. Het is mij met de paplepel ingegoten, van "kleins" af aan al. Zoiets mag nooit meer gebeuren, nergens...helaas blijkt dat nog steeds een utopie te zijn :(

    Morgen?? Eerst werken en dan gewoon thuis, met de vlag in top :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je weet pas wat je mist als het er niet meer is...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ieder jaar staan wij er ook even bij stil, om 8 uur. Maar jij hebt het mooi verwoord.
    Groetjes Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik probeer me ook vaak op deze dagen voor te stellen hoe het geweest moet zijn. OP mijn werk (met ouderen) hoor ik vaak, ja maar jij hebt de oorlog niet meegemaakt. Het is iets wat je moet ervaren om je echt een voorstelling te maken.
    Vrijheid is voor ons zo vanzelfsprekend. Maar toch vind ik vrijheid ook kwetsbaar en fragiel. Door wat er in de wereld allemaal speelt kan het zomaar heel anders zijn.
    Goed dat we er weer even bij stilstaan en het onze kinderen weer mee kunnen geven.
    Mooi verwoord Jolanda en prachtig de akelei en lelietjes der dalen.
    Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook jij hebt er een mooie post met indrukwekkende woorden van gemaakt lieve Yolanda.

    Ik ''struikel'' symbolisch met hoofd en hart bijna dagelijks over de stenen van enkele slachtoffers die het niet na kunnen vertellen....
    Daarom moeten wij het doen...
    uit respect voor hen....

    Ik ben van na de oorlog en wil dat graag zó houden!

    Groeten,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zou het ook echt niet weten, wat ik zou doen, wat ik wél weet is dat ik enorm dankbaar en blij ben dat ik NU leef. Ik leef mijn leven intens en zoveel mogelijk positief, het zou zonde zijn het te vergooien, zo "gewoon"is het leven niet!;)

    Liefs,
    Lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie woorden Jolanda, en je heb er hele mooie foto's bij geplaatst. En ik wil je bedanken voor het lieve compliment over mijn foto's ik heb er zoveel plezier aan het is echt zo leuk. En als er dan mensen zijn die daar dan ook nog van genieten helemaal goed. En wat die witte rand betreft ik heb werkelijk geen idee ik ben a een digibeet en b ik kan je er dus niet mee helpen.
    Hij is gewoon vanzelf om de foto's terecht gekomen, maar ben blij dat je het mooi vind.

    Lieve groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Jolanda,
    Mooie post, je hebt alles zo prachtig verwoord.
    Ook ik, ben zoals ieder jaar even stil geweest en heb de doden herdacht. Dankzij velen, kan ik hier in vrijheid leven. Vrijheid, ja dat moeten we koesteren. Dat is niet zo maar iets. Er leven vandaag de dag nog vele mensen in angst en zonder vrijheid.
    Kunnen wij ons niet voorstellen toch?

    Daarom, ben ook ik 4 mei altijd even stil en herdenk al die velen.........

    Morgen een fijne bevrijdingsdag.
    liefs Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi, I love *Maiglöckchen*, the first picture is my favorite! beautiful flowers anyway, hughs Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gelukkig hoeven wij niet te weten wat we zouden doen..Laten we dat met elkaar zo houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige tekst en mooie beelden om even bij stil te staan.
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Opdat wij niet vergeten, die woorden komen ieder jaar terug, heel goed om dat te onthouden,maar ook zo te leven en in vrede met elkaar om te gaan, jammergenoeg lukt dat niet in de hele wereld....

    Een vredevolle dag morgen,Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zoals ieder jaar hebben we om 8 uur stil gestaan bij de doden die voor onze vrijheid zijn gevallen. Nu voor het eerst ook met de kinderen erbij. Voor hun ook een erg indrukwekkende ervaring.
    Groetjes Iris

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi post......ik sta er ook bij stil.......liefs Ria....xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Onze vlag heeft halfstok gehangen ...
    Uit diep RESPECT voor allen die hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid.
    VRIJHEID een groot goed maar ook zo kwetsbaar.
    Dat we er met z'n allen maar heel zuinig op mogen zijn !!!
    Lieve groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik denk dat alleen de mensen die een oorlog hebben meegemaakt met al dat leed, weten wat vrijheid is. Vooral de Joden die in de kampen zaten. Ik heb dan ook diep respect voor degene die het hebben meegemaakt, waar dan ook en wat voor oorlog dan ook.

    lieve groet Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat heb je dit mooi verwoord Jolanda , zo denk ik er ook over hoor .
    Gewoon je gang kunnen gaan en genieten van de zon, een fietstocht of een dagje strand ...dat is pas ware vrijheid .

    Wat een mooie reportage had je trouwens gemaakt van je vakantie .

    fijne week verder, hartelijke groet van Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  19. wat een prachtige foto's en wat heb je t mooi opgeschreven

    BeantwoordenVerwijderen

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...