dinsdag 3 mei 2011

Gaan jullie mee?

Nee meiden, we zijn niet meer in Istanbul maar vrijdagavond al weer thuis gekomen...
dus ik neem jullie mee terug !
Het zou me veel te veel tijd kosten om een post als deze met al die collages in Istanbul te maken en dat is toch zonde als je in zo'n wereldstad zit!
Bij de foto's af en toe een klein geschiedenisfeitje om de grote lijn te kunnen volgen.

Zoals gezegd gaan we de moskeeen in....

Als eerste de Nieuwe Moskee.
Gebouwd in de 17e eeuw in opdracht van de moeders van 2 elkaar opvolgende Sultans. De moeders van de Sultans stonden aan de leiding van de harems en hadden veel macht in die tijd!


Deze ligt bij de Galatabrug en bij de Kruidenbazar, rondom zijn winkelstraatjes, marktjes, terrasjes en bankjes. Dit is een erg gezellig stukje Istanbul.

Binnenin helemaal betegeld zoals de meeste moskeeen.
De lampjes waren vroeger olielampjes, nu zijn ze meestal voorzien van spaarlampen.


Weer buiten loop je zo de Galatabrug over.
Op de brug allemaal vissers en aan de voet van de brug aan de andere kant een vismarktje.
Terwijl ik over de brug liep herinnerde ik me ineens het boekje 'de Brug' van Geert Mak, boekenweekgeschenk in 2007. Hierin beschrijft hij het leven op en om de brug, ik ga het gauw herlezen.



Bij de brug stappen we op een boot en varen een gedeelte de Bosporus op.
Het is erg koud maar wel zonnig deze dag. Je ziet Istanbul met haar prachtige paleizen, moskeeen en forten
aan je voorbijtrekken en vaart onder gigantische bruggen door.


Tegenover ons hotel staat ook een moskee, gewoon midden in een woonwijk, binnen mogen we geen foto's maken maar buiten ziet het er ook prachtig uit!
Zwerfkatten zie je veel in de stad, zeker 's avonds komen ze uit hun schuilplekken tevoorschijn.


De Blauwe Moskee lag op een paar minuten lopen van ons hotel en is een prachtig gebouw.
's Avonds is het sprookjesachtig verlicht en vliegen de meeuwen erom heen.
Ik heb wat moeten uitproberen maar het is toch gelukt om er een mooie foto van te maken...



links op de foto zie je de Egyptische Obelisk, van 1500 v C
 

De moskee is gelegen aan het Sultanahmetplein waar heel vroeger het Hippodroom lag (Romeins stadion voor paardenrennen, gebouwd 200 na C) dat 1000 jaar lang het centrum van de vroegere stad Constantinopel (Istanbul) was.


Aan de buitenkant een indrukwekkende moskee met 6 minaretten, waar vanaf de oproep voor gebed wordt gedaan.

5 x per dag hoor je dit over de hele stad heen. De eerste om 5 uur (!) 's morgens, je wordt er echt wakker van, daarna om 10, 13, 17 en 21.30 uur. De mannen gaan naar de moskee voor het gebed.
Of zoals in de Grote Bazaar, ze sluiten hun winkeltje, pakken hun kleedje en bidden.
De oproep tot gebed is een van de dingen die me het meest bij is gebleven van Istanbul.

Voor je een moskee in gaat moet je je schoenen uit doen, meestal krijg je een plastic zakje en de vrouwen moeten een sjaal om het haar.
De entree is gratis dus hoewel de rijen lang zijn duurt het niet lang voor je binnen bent.
Binnen is het weer overweldigend mooi.
Prachtig betegeld en beschilderd in de mooiste kleuren en patronen.



Als je het plein doorloopt kom je bij de Haghia Sophia. (Heilige Wijsheid)



Het huidige gebouw is gebouwd als kerk zo'n 1400 jaar geleden ( hoewel de eerste Haghia Sophia al in 360 n C is gebouwd) en in de 15e eeuw door de Osmaanse Sultans tot Moskee omgebouwd.



De hoogste koepel is zo'n 56 m !
Hte is een overweldigende ruimte als je erin staat.




Via een helling kun je naar de gallerij en heb je een prachtige uitzicht over de hele kerk.



De Byzantijnse mozaieken zijn ondanks het verval nog steeds erg mooi.
De verschillende keizers lieten zich afbeelden met Maria en Jezus.

De laatste moskee is de Suleymaniye moskee, de belangrijkste van Istanbul. Gebouwed in de 16e eeuw in opdracht van Sultan Sulyeman de Prachtlievende....
Er omheen waren scholen, een ziekenhuis en gaarkeukens en het complex bood voesel aan meer dan 1000 armen!


Het is pas gerestaureerd en ziet er heel licht en fris uit.



Het grootste deel is beschilderd ipv betegeld zoals in andere moskeeen.


Met een lekker kopje turkse thee en koffie sluit ik deze rondleiding af.....



Morgen terug voor een laatste rondje Istanbul en dan oa het Topkapipaleis.

Nu lekker even rommelen in huis en tuin want ik heb nog steeds vakantie!!!





20 opmerkingen:

  1. Je zou toch zo in het vliegtuig willen stappen, wat een prachtige stad is het en wat heb je er mooie foto's van gemaakt! Groetjes, Colin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. WOAAAAAAAAHHHHHHHHHHH...kan niet anders zeggen....o ja...en ik ga met Colinda mee;).....gaaaaaaaaaaaaaaaf!

    Liefs,
    Lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik krijg zo het gevoel alsof ik er zelf was...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie stad. Je ziet echt overal nog de byzantijnse invloeden terug! wauw het was ooit middelpunt tussen oost en west en dat is nog steeds te zien.
    Ik heb genoten
    fijne week
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige foto's en stad! dankjewel voor de foto's!

    Groetjes Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo

    Wat een prachtige fotoserie,zeg.
    En je uitleg is erg verhelderend.
    Schitterend daar.
    Als je de foto's aanklikt is het net of je er
    zelf bent.

    Dankjewel.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw, wat ziet dat er allemaal prachtig uit.
    en die kleuren geweldig.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook deze foto's zijn om te smullen. Ik kan niet wachten tot ik de foto's van morgen zie.
    Groetjes Iris

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zag dat ik mij nog helemaal niet als volger bij jouw had aangemeld. Ik heb het meteen even gedaan.
    Groetjes Iris

    BeantwoordenVerwijderen
  11. In één woord SCHITTEREND allemaal Jolanda, en wat heb je er super mooie foto's van gemaakt.
    Heerlijk dat we daar even van mee mogen genieten...

    Lieve groet, Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bedankt voor de rondleiding Jolanda,ik heb er erg van genoten. Het ziet er prachtig uit.
    Met onze vakanties in Egypte hebben we helemaal geen moskeeen bezocht, er waren daar zoveel andere mooie dingen om te bekijken en ik weet ook niet of we er zomaar in mochten en foto's maken.
    In Egypte heb je overal "poortwachters" die geld willen als je ergens in wilt, dus liepen we meestal door.
    Maar deze foto's van jouw vind ik geweldig mooi om te zien, ik kom de volgende keer weer terug om meer te lezen, fijn avond, groetjes, Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige foto's, en die mozaieken, geweldig !!
    leuk dat je er wat geschiedenis bij verteld, vind ik altijd wel leuk
    groetjes en geniet nog even van je vakantie
    Yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige indrukwekkende stad. Wat een mooie moskeeën zeg!
    Ik kijk uit naar je volgende post!
    Liefs Michaja

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel erg mooi, wat is Nederland dan eenvoudig he?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. tjee kan me voorstellen dat je hier nog een lange tijd van onder de indruk bent..prachtig...ben benieuwd naar het vervolg
    liefs hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. JOLANDAAAAAAAAAAAAA ! !
    Wat fantastisch zeg. Geweldig . In het ECHT moet het helemaal indrukwekkend zijn .
    Echt een andere wereld .
    Daar kan je wel een poosje op teren lijkt mij .
    En dan nog zulke mooie dagen hier ..... Geniet van je vakantie ! groet

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Héérlijk dat ik even met je mee op reis mocht.
    Wat een fantastische foto's echt: GENIETEN
    Dank je wel voor het delen ;-)
    Lieve groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  19. PRACHTIG!!!

    Ik beleef het weer opnieuw, je hebt mooie foto's gemaakt!!

    En hingen de struisvogeleieren nog aan de kroonluchters?
    Heb mij eens laten vertellen dat het tegen insekten is, wij kwamen het in Griekenland ook vaker tegen in kerken.

    Heb je de honderden kleine nisjes in de muren van moskee ook gezien waar ze glasplaatjes in hebben staan om te waarschuwen als er een aardbeving is, want dan vallen die als eerste om natuurlijk...

    Ik vind het fantastisch dat jij al die goede en duidelijke informatie erbij schrijft!

    Lieve groet en bedankt voor het delen!!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  20. zo he wat een mooie collages heb je ervan gemaakt.er is superveel te zien daar

    BeantwoordenVerwijderen

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...