donderdag 5 mei 2011

Laatste wandeling door Istanbul


Het Topkapipaleis is door de Sultan Mehmet de Veroveraar (wat hebben ze toch een leuke namen...) gebouwd en werd door de jaren heen uitgebreid door opvolgende Sultans. Ieder maakte natuurlijk weer een eigen plekje, het een nog mooier dan het ander.

Helaas was niet alles open, de keukenvertrekken met daarin tentoongesteld de serviezen ed werden gerestaureerd.

Het uitzicht vanaf verschillende balkons en terrassen over de Bosporus is prachtig en ik snap heel goed waarom ze op deze plek een paleis hebben gebouwd!



Niet overal mocht gefotografeerd worden, bijv in de vetrekken waar de collecties met  kostuums en prachtige schatten (veel bling-bling) waren tentoongesteld.
Ook was er een ruimte met relikwien van de profeet Mohammed, oa een gedeelte van zijn mantel, haren van zijn baard, een voetafdruk en zwaarden. Dit wordt zwaar bewaakt en er wordt constant bij gebeden.
Deze ruimtes waren erg druk om te bezoeken, veel moslims zien het als een bedevaartsoord en we hebben heel wat rijen gehad maar het was wel indrukwekkend.
Ook heel veel schoolklassen waren er die redelijk gediciplineerd door het paleis gingen.


De haremvertrekken zijn een bijzondere afdeling.
De moeder van de Sultan zwaaide hier de scepter en had veel macht . Ze had haar eigen vertrekken maar ook een eigen badhuis en een binnenplaats.
 Soms zaten er wel 1000 concubines! De concurrentie was hevig.....

De Zwarte Euneuchen bewaakten deze vrouwen en de Sultan had als enige man toegang, en ook hij had hier zijn eigen vertekken.
De broers van de Sultan werden opgesloten....ter voorkoming van een strijd om de opvolging.


Hier ontving de Sultan zijn favorieten......


En dan zijn we weer buiten.
Het leven van alledag.
Ook met z'n bijzonderheden.
De kastanjeverkopers en handkarren die je nog overal in het straatbeeld ziet.
Voor ons hotel werd er gebouwd, allemaal handwerk, het betonijzer wordt met de hand gevormd!


We hebben heel heel veel gelopen, en omdat Istanbul tegen een berg is gebouwd, omhoog en omlaag....
De groentemarkt ziet er prachtig uit, zoveel verschillende groentes en alles is prachtig opgestapeld en gesorteerd. Niet zo raar als je de kunst en de mozaieken uit het verleden bekijkt!

Het ouderwetse trammetje dat in de wijk aan de andere kant van de brug rijdt....
en de specifieke de houten huizen, soms bijna helemaal vervallen en soms weer opnieuw gebouwd.



Istanbul is een prachtige, fascinerende stad, die zoveel moois, lekkers en leuks te bieden heeft .
Zeer de moeite waard om te bezoeken en we gaan zeker nog een keer terug.
We hebben er heel erg van genoten, en ik hoop jullie ook een beetje. Bedankt voor jullie lieve reacties op de 2 eerdere posten van begin van de week.
Ik vond het heel leuk om deze posten te maken omdat ik de 5 dagen weer een beetje herbeleefde, de foto's nog eens goed kon bekijken, mooie collages maken en voor de teksten af en toe de bekende reisgids er weer even bij pakte!

Fijn weekend allemaal, wij gaan morgen een heerlijk dag fietsen in de Ooijpolder en Millingerwaard, dus hier volgt vast weer een leuke post over:)



21 opmerkingen:

  1. Jemig Jolanda...je weet een mens wel "lekker"te maken hoor!! Na dit soort reportages WIL je toch zeker gaan???
    Dankjewel!

    Liefs,
    Lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig allemaal en zo rijkelijk gedecorred met mozaieken e.d.
    dat zie je hier toch niet hihi
    bedankt voor het meegenieten !
    veel plezier morgen
    groetjes Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige stad Jolanda, ik heb ook even naar je vorige posten gekeken (die ik had gemist door onze stedentrip naar Parijs)...heel bijzonder. Een collega van mij is een paar maanden geleden ook naar Istanbul geweest en zij had zich ook verbaasd over al die winkeltjes, keurig gesorteerd op produkt en rijen lang! Heerlijk dat jullie zo genoten hebben!!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo.. nu eerst maar eens de tijd vrij maken om bij jou weer eens lekker bij te lezen. Wat is dat lang geleden!

    Ik heb hier al genoten van je mooie reisverslag en prachtige foto's. Nu nog even bijlezen bij je andere berichten. Daarna hoop ik weer wat regelmatiger langs te komen hoor ;o)

    Alvast een mooi weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig Jolanda !! superrrr mooie foto's !!....leuk liefs Ria....xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooie fotos weer. en heerlijke verhalen. wat een leven hadden die mensen he..kan je je niks bij voorstellen. ik vond het gewelidig om met je mee te reizen
    liefs hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat mooi Jolanda, ik vind je foto prachtig, ik heb genoten, dankjewel voor deze ervaring, groetjes Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dankjewel voor je prachtige collage's van Istanbul, ik heb genoten van je mooie foto's en uitleg die je bij deze schreef!

    Groetjes Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijn om op afstand mee te kunnen genieten van wat eens Byzantium was.
    Het verfijnde Iznik keramiek waar veel wanden mee bezet zijn van moskeeën daar zagen wij in het Topkapi Museum ook een grote collectie serviesgoed van, afkomstig van het Ottomaanse hof.

    Jullie zullen nog lang nagenieten van zo'n prachtige cultuurreis.

    En straks ''gewoon'' weer op de fiets lekker genieten van het Hollandse landschap wat ook heel mooi is zonder al die bling,bling;-)

    Fijn weekend en lieve groeten!!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook deze foto's zijn weer prachtig.
    Dankjewel.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ook deze blog is weer prachtig. Dank je wel dat we mochten mee genieten van deze mooie stedentrip.
    Fijn weekend Iris

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige fotos! Lijkt wel een reportage voor een reismagazine...ik zou boeken :-)

    Liefs en een fijn weekend,
    Rozmeen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Jolanda,

    Nu begrijp ik waarom je zo moe bent. Als je continue berg op en weer berg af aan het lopen bent voel je het uiteindelijk wel aan je benen!

    Je wandeltocht door de stad heeft echter prachtige plaatjes opgeleverd. Mooi om naar te kijken! Alleen de tegelwanden al..... Leuk trouwens om je op de foto te zien. Nu weet ik een beetje wie ik op de tuin kan verwachten ;-)

    Een heel gezellig weekend!

    Lieve groetjes van Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige foto`s,bah haha dat ze moesten wachten tot ze gekozen werden om de sultan te plezieren haha,ik zou er niet aan moeten denken,ik wens je een fijn en zonnig weekend toe,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wát een geweldige foto's en collages van een fantastische reis. Ik krijg er spontaan de kriebels van ;-) GENIETEN
    Fijn weekend
    Lieve groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een pracht en praal! Schitterend!

    En het straatbeeld; zo gezellig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Door jouw foto's was het net of ik er zelf even een kijkje heb genomen! Je hebt mij wel enthousiast gekregen, dus wie weet, ooit...

    Fijn weekend,
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  18. alweer zo'n mooie serie foto's! een goede reclame voor de stad.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Blij dat je ons nog eens aan deze post herinnert Jolanda. 5 mei zie ik, dan had ik die inderdaad gemist want die week was ik héééél druk met andere zaken dan bloggen.

    Hoe mooi toch al die mozaïeken en ik ben er zeker van dat het in het echt nog overweldigender is dan op foto. Wat een fantastische reis hebben jullie gemaakt.

    Groetjes,
    Marian

    PS Vond je deze post niet genoeg bekeken? Ik ben al blij als de reacties op mijn posts boven de 10 uitkomen... ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Bedankt dat je me nog even hebt geattendeerd op deze post. Wat een heerlijkheid om te zien en lezen allemaal!
    Geweldig gedaan, want ik krijg spontaan zin om er heen te gaan. Even kijken bij de site van het reisbureau....;)

    Groetjes,
    karin ---De Merle---

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Had ik even helemaal gemist! Wat een prachtig reisverslag Staat ook nog op mijn lijstje. Tegen die tijd neem ik wel contact met je op ;)

    Lieve groet
    Alma

    BeantwoordenVerwijderen

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...