maandag 8 augustus 2011

Heimwee naar de Loire

Een beetje heimwee hebben we wel, we zijn alweer een paar weken terug en m'n man heeft z'n 1e werkweek er alweer opzitten. Dit is mijn laatste week en o, wat gaat het snel!
Door alle leuke en minder leuke dingen de afglopen tijd heb ik jullie nog weinig laten zien van onze fiets/kampeerweek in de Loirestreek.


Vanuit deze tenten die op 3 campings voor ons klaar stonden vertrokken we iedere dag voor een rondrit of een rit naar de volgende camping. Meestal rond de 40 km maar wel met redelijk wat heuvels, klimmetjes en afdalingen dus soms best pittig. Onze bagage werd vervoerd dus dat was wel heel prettig. We zijn heel veel fietsers zo tegen gekomen....


Onze eerste camping was aan het riviertje de Cher.

     

Onderweg reden we door dorpjes, bossen en uitgestrekte graan- en zonnebloemvelden. 


 
Deze foto is van behoorlijke afstand genomen, de 'muur' is zeker zo'n 15 meter hoog!



We reden ook door de bossen, heerlijk koel. Op de foto rechts staat een soort verhoging die we in een bos heel veel zagen, maar wat het doel ervan was....


Op onze 2e camping aan de Loire stegen s avonds een aantal luchtballonnen op, een prachtig gezicht..... maar voor geen goud ga ik in zo'n mandje.


Zo stonden we bij Chaumont sur Loire.....onze camping was aan de rivier!
Boven het dorpje zie je het kasteel van Chaumont.


Ook prachtige steden zijn er in dit gebied, we gingen een middag naar Tours.


Rond het plein in het oude stadsgedeelte staat het vol met deze vakwerkhuizen.
Ze zijn vaak wat schuin naar voren en achter uitgebouwd, iedere verdieping kreeg als het ware een uitbouw naar voor en achter. Zo konden ze op een klein stukje grond toch 'groot' bouwen.


Vroeger werd de ruimte tussen de balken met leem opgevuld, en werd het aangesmeerd met urine.



 Natuurlijk zijn we ook hier de kathedraal ingelopen, altijd prachtig om even stil te staan en zoals we in veel kerkjes onderweg hebben gedaan, een kaarsje op te steken.



Onder de kerk was deze prachtige graftombe.


Weer buiten hebben we heerlijk geluncht op het plein en genoten van de Franse sfeer.


Het Hotel de Ville, hangt vol met prachtige plantenbakken met mooie bloemcombinaties. Zoals we trouwens op veel plekken in steden en dorpen zien.



Onderweg naar 'huis' nog een tussenstop....een mooi plekje om even wat te eten en drinken toch?



Natuurlijk hebben we ook de mooie en bijzondere kastelen bezocht die in de Loirestreek te vinden zijn, wordt vervolgd dus....



30 opmerkingen:

  1. Meis wat een heerlijke foto's......ben benieuwd naar de rest !!...liefs van mij....xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige foto's en natuur.
    Kastelen? Ik ben benieuwd naar de foto's.

    Kamperen wat heerlijk toch, als kind met mijn ouders en samen met mijn eigen kinderen heb ik dat gedaan. En het was altijd geweldige vakantie.


    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, wat ziet dat er allemaal prachtig uit.
    Kan begrijpen dat je heimwee krijgt.
    Maar gelukkig heb je de foto's nog.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi hoor.....
    En hier is de vakantie ook alweer voorbij, het vliegt...

    groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie fotos!

    Hier de vakantie ook voorbij nu moeten we het doen met regen regen regen..zucht..

    Liefs,
    Rozmeen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh dat moet geweldig zijn om met de fiets door zulke mooie omgeving te toeren! Leuk dat je ons zo even achterop meeneemt !! Zit hier even behoorlijk te genieten..heerlijk Frankrijk ..mmmmmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O wat zijn sat een mooie foto's van jullie heerlijke vakantie.
    Begrijp best dat je heimwee hebt . Jeetje super......

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Jolanda,

    Jee, wat zijn jullie sportief! Dat moet best pittig zijn heuvel op heuvel af! Je hebt prachtige foto's gemaakt onderweg. Er gaat voor mij niets boven Engeland, maar Frankrijk blijft toch ook een heerlijk land!!

    Lieve groet,

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik kan me voorstellen dat je heimwee hebt, wat een heerlijke plekjes hebben jullie bezocht!

    lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie foto's, ik kan me zo goed voorstellen dat je er naar terug wil. Het gaat allemaal zo snel voorbij.
    Maar je hebt wel genoten zo aan de foto's te zien.

    Lieve groet
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige foto's zeg! Ben (als enige in Nederland geloof ik) nog nooit in Frankrijk geweest, maar het lijkt me zeer de moeite waard!
    Ben benieuwd naar de rest!
    groetjes,
    Wilmi

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow wat een schitterende serie met foto's heb je op je blog staan. Die velden met zonnebloemen, helemaal top!

    Groetjes,
    Gerreke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat ziet er heel prettig uit daar!
    Kan me goed voorstellen dat je zo weer terug zou wullen gaan, echt prachige foto's heb je gemaakt.
    Groetjes, Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtige vakantiefoto's zeg...geen wonder dat jullie zo genoten hebben! Heel stoer dat jullie zoveel fietsen en dat terwijl het nou niet bepaald overal een vlak landschap is!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige foto's!

    Lieve groet Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wahah práchtige foto's van een mooie en aktieve fietsvakantie !!! Ik ben benieuwd naar de rest ;-)
    Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Schitterend,zeg.
    En wat fijn dat wij op deze manier een stukje mee reizen.
    Echt genieten.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heerlijk sportief zijn jullie(ben daar wel 'n beetje jaloers op;-))wij zouden dat op de fiets niet presteren, maar we zijn wel altijd actief en willen ook zoveel mogelijk van alles in de omgeving bekijken.

    Wat is het daar mooie zeg....en wat een sfeervolle foto's, leuk dat ook ik altijd zó mee mag en kan genieten van jullie vakantie's!!!!

    Weet je wat ik nou ook zo interessant vind om te lezen dat de oude vakwerkhuizen in vroegertijden aangesmeerd werden met leem en dat er urine bij gebruikt werd.
    Nou mag ik op dit moment niet alles eten(;-)) maar wel alles weten.....en ik wil altijd weten waarom men iets op een bepaalde manier doet.
    Dus ging het ff vragen bij meneer Google indeze mijn beste vriend, en wat kom ik tegen in een forum wat over oude metselgebruiken in Frankrijk gaat, maar nog steeds van toepassing is uit deze tip op te maken,ik citeer:

    >>>Die 'grond' is mogelijk 'torchi', leem dus. Kun je van je land opscheppen maar ook in zakken kopen bij de bouwmarkt. Wapenen kan met sto. Je kunt e.e.a. aanmaken in de cementmolen. Zou je toch een mix met cement maken, voeg dan kalk toe voor de soepelheid. De muren moeten kunnen blijven 'bewegen' Nog een truuk van vroeger. Als je leemmuur klaar is (vooral buiten) strijk hem dan af met paardepis (urine), mag ook van ander wezen zijn, zoals mens. Hiermee gaat de leem een reaktie aan en krijg je een mooi waterkerende 'verglazing'.<<<

    Dus met andere woorden....je maakt de muren door urine te gebruiken waterdicht!
    En dat brengt mij weer bij het volgende:toen wij jaren geleden in ons huis een hoge oudhollandse schouw lieten metselen bemerkten we al snel bij het stoken dat het boven op de slaapkamer waar de schoorsteen doorheen loopt naar rook stonk, om achter de oorzaak te komen vroegen we een goede vriend met kennis van zaken omdat hij al jaren uitvoerder in de bouw was om raad en advies.
    Er zaten lekken in de gemetselden oude schoorsteenmuur achter het stucwerk en behang.
    Alles afbikken en de schoorsteenmuur dik aansmeren met 'n laag specie/kalk en naar de wei gaan om een flinke schep te nemen van 'n verse koeienvlaai en die door het mengsel mengen....was zijn advies
    Wij volgden zijn goede raad snel op (ook al vond ik het een vreemd idee)en ik kan je verzekeren dat we daarna nooit meer iets geroken hebben.
    Dus zit er blijkbaar echt wel iets in fecaliën wat op een goede manier dicht.

    Nou...hé,hé....wat een onderwerp....ik steek mijn neus maar eens even virtueel de de prachtige bloemenzee van Hotel De Ville:-)

    En nou moeten we er nog achter zien te komen waarvoor die houten ''opstap/trapje,stoel,laag uitkijktorentje'' dienst doen...

    Lieve groeten!!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik krijg ook zin om de fiets te pakken en te vertrekken. Mooi is Frankrijk en wat leuk zo fietsen en dan geen tent hoeven op te zetten.
    Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hejsan, kwam toevallig op je weblog terecht en heb met plezier je reisverslag gelezen. De opstapjes worden als 'hoogzit' gebruikt tijdens de jacht. Je ziet ze hier ook veel in Zweden. groetnis van een friezin uit Zweden, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een heerlijk sportieve vakantie hebben jullie gehad zeg! prachtige foto's, ik kan me voorstellen dat je het mist als er hier weer zo'n plensbui voorbij komt. Groetjes Peggy

    BeantwoordenVerwijderen
  22. wat een genot dat je ons zo mee laat genieten .
    je bent een talentvolle fotograaf .
    Ik heb de goede gewoonte om voor het nieuwe schooljaar altijd een nieuwe beker te kopen voor in de klas . Afgelopen jaar was het de rood-met-witte-stippen beker !
    Dus House of seasons .....here I come
    Geniet van je laatste week !

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wow wat een geweldige foto's en wat een mooie prestatie! Ja en nu weer in het ritme van alle dag, dat zal niet meevallen. Ik hoop dat je een beetje rustig op kunt starten. En anders kom je maar een keertje naar de achterhoek fietsen tussendoor. Plek zat voor een tent.
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een mooie plaatjes.
    Kan me voortellen dat julie heimwee hebben.
    kamperen is zo leuk, zeker als het al voor je klaar staat.
    Het fietsen vind ik minder leuk.
    Petje af dus, voor alle moed om te fietsen.

    Gr Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Zullen we samen teruggaan?!
    Wat is het Franse leven toch lekker he...

    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat is het toch een heerlijk land! Zoveel ruimte, natuur, cultuur en historie. De Loire streek is echt de moeite waard, echt genieten die kastelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Sportief hoor, en wat ben je in een prachtige omgeving geweest de zonnebloemen blijven me boeien prachtig zijn ze ik heb me laten vertellen dat de bloem met de zon mee draait, en bij ons in de tuin klopt het een fraai gezicht.
    De strobalen zijn ook geweldig dat ze het zo hoog op durven stapelen. Maar al met al prachtige foto's.

    Groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat sportief!! Maar dat jullie genoten hebben geloof ik graag....wat een mooie foto's!
    Liefs, Anne.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. de Loirestreek ... zo mooi ... ik moet er beslist nog eens heen. lieve groet, @nne

    BeantwoordenVerwijderen

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...