zondag 14 augustus 2011

Het kasteel van de vrouwen.




  Chateau de Chenonceau...



....het mooiste kasteel dat we ooit hebben gezien...


Gebouwd in de 16e eeuw, over de rivier de Cher


Het oude kasteel dateert van 1432 en werd gebouwd door Jean II Marques, volgeling van koning Karel II. Thomas Bohier, secretaris-generaal van Financiën van Frans I, kocht het kasteel in 1513. Bij de dood van Bohier bracht een doorlichting onregelmatigheden aan het licht. Dat was een gelegenheid om forse eisen te stellen aan de nabestaanden van Bohier en alzo het kasteel te claimen in 1535. Hendrik II erfde het en schonk het kasteel aan zijn maîtresse Diane de Poitiers, hertogin van Valentinois. Na het overlijden van Hendrik in 1559 liet zijn echtgenote Catharina de' Medici Diane uit het kasteel zetten. In ruil daarvoor kreeg Diane het veel kleinere kasteel van Chaumont-sur-Loire. Door deze gebeurtenissen kreeg het kasteel de bijnaam 'Château des Dames'.


Ook een andere dame heeft in het kasteel gewoond, namelijk Louise van Lotharingen. Zij rouwde in het kasteel over haar overleden echtgenoot, koning Hendrik III, die op 1 augustus 1589 was vermoord. Louise nam een aantal religieuzen in huis, en woonde in een zwart vertrek.


Het kasteel is prachtig en uniek omdat het over het water is gebouwd. Je kunt er een bootje huren om er langs te varen.


Het uitzicht vanuit het kasteel is super! Wat zullen de dames hiervan genoten hebben. 


Dit is de tuin van Diane de Poitiers, maar we gaan eerst even naar binnen.


De salon van Lodewijk XIV, als herinnering aan zijn bezoek schonk hij dit enorme portret voorzien van een hele bijzondere lijst. 
Ijdel?!



De verschillende zalen en kamers zijn prachtig ingericht, overal hangen de mooiste schilderijen, staan de meest prachtig schouwen en meubels. 


Het Groene Kabinet.
De werkkamer en bibliotheek van Catharina de Medici. Hiervandaan regeerde ze over Frankrijk na de dood van haar man Hendrik II.



De slaapkamer van de 5 koningen....


Overal staan verse boeketten en bloemstukken. Allemaal gemaakt met bloemen uit de tuinen.


Ook de keukens en de slagerij zijn nog helemaal in takt. Ingericht met oude
 potten en pannen, slagersblokken, wildhaken en een volledige provisiekamer! 


Het was er erg donker en druk dus sommige foto's zijn niet helemaal scherp. Maar ze geven zo'n mooi beeld dat ik ze toch maar heb gebruikt. 



Je kunt de kokkin bijna zien....zo echt is het.


Een prachtig schilderij van het kasteel.


Dit is maar een selectie van alle mooie kamers die er waren, zo tot in de details ingericht en met de mooiste bloemstukken....




En toen moesten we nog de tuin in!
Eerst die van Catharina de Medici.


 

En de tuinen van Diane de Poitiers, met oa prachtige stamhibiscussen.








Voor de tuinen worden er jaarlijks zo'n 130.000 plantjes gebruikt die op het landgoed worden geteeld!

En dan zijn we er nog niet, want er ligt nog een groot park voor het kasteel met oa de moestuin en bloementuin.

Er worden een 100-tal soorten snijbloemen gekweekt die nodig zijn voor de bloemversieringen in het kasteel. En meer dan 400 rozenstekken. Dagelijks worden de bloemen verversd.


Onder de vele groentensoorten zijn meer dan 20 tomaten- en paprikasoorten.


En dan deze prachtige 16e eeuwse boerderij.





De tuin bestaat uit 12 vierkante stukken die omzoomd zijn met appelstruikjes...wij hadden het nog nooit zo gezien.





Heb ik teveel gezegd?
Het is toch een prachtig kasteel...we hebben er een paar uur doorgebracht en toen moesten we op de fiets weer door. Maar dit is een plek waar ik vast nog eens naar toe wil gaan.
Dat gevoel had ik jaren geleden ook bij het laatste kasteel dat we bezochten. Nog een keer gaan we dus terug naar de Loire binnenkort...

Maar eerst morgen weer aan de slag. Na 6 weken vakantie mogen we weer beginnen.
De weken zijn omgevlogen met leuke en minder leuke gebeurtenissen. Het is een bijzondere vakantie geweest die me om veel redenen bij zal blijven.
vandaag hebben we deze periode afgesloten in Kijkduin, hoe kan het ook amders:)
Heerlijk gewandeld en lekker op terrasjes gezeten en natuurlijk....appeltaart met slagroom gegeten!

Fijne week voor iedereen, vakantievierders en werkers, hopelijk met een beetje zon!





25 opmerkingen:

  1. Supermooie reportage, en wat een heerlijk weer is het op je foto's.

    Helaas was er vanmiddag op Kijkduin niet veel zon te bekennen. En volgens mij zat jij vanmiddag bij Titus op het binnenterras ;-)

    Veel succes met weer gaan werken, ik vond het vorige week toch wel even weer afzien.

    Fijne week
    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een DROOM lokatie zeg...ik ben helemaal moe maar ook bijzonder voldaan van de lange wandeling! Wat zullen jullie genoten hebben zeg, echt geweldig!

    Succes morgen (het went enorm snel is mijn ervaring), nu maar hopen dat je aan het eind van de week niet overal in slaapt valt hihi ;-)!

    Tot gauw! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een boel prachtige foto's !! geweldig !!.....echt ik heb er van genoten....liefs van mij...xxx...fijne week !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig!!! die bloemen rand van paars, lila, en witte bloemen dat is toch een lust voor het oog.
    Echt schitterend, zo ook de groente tuin.
    Kan me best voorstellen dat je heimwee heb zoals je een paar berichtjes terug zei. Sterkte gelukkig heb je deze prachtige foto's nog.

    Groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Jolanda,
    Dank je wel voor de prachtige rondleiding door kasteel en tuinen... Ik heb genoten.
    Je weet ook wel hoe je je foto´s moet maken hoor. Ze zijn geweldig. Ze geven een heerlijke sfeer weer...
    Ik wens je een goeie start van je eerste werkweek na jullie vakantie toe,
    groetjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schitterend hoor! Wat een prachtig kasteel. Ik kan daar ook helemaal bij wegdromen, heerlijk!
    Wat een pracht en praal toch vroeger he?
    Succes met de eerste werkweek weer!
    groetjes,
    Wilmi

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een bijzonder mooie reportage!
    Dank je wel, echt genieten.....

    Fijne week!

    Hartelijke groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. (zucht) Dit is GENIETEN met hoofdletters.
    Dank je wel :-)
    Gelukkig dat ik het niet allemaal lopend moest doen hihi
    Fantastisch gefotografeerd écht gewéldig !!!
    Werk ze ;-)
    Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Werkelijk schitterend.
    Je hebt niets teveel gezegd.
    Wat lijkt me dat heerlijk,om daar rond te lopen.
    En je uitleg is weer subliem.
    Dankjewel.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit is mijn droomkasteel. Van toen ik prinses was en op een kasteel woonde, héél lang geleden...
    Wat prachtig......
    en zo'n mooie reportage.

    Liefs Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, dit kasteel ken ik ook, wij hebben er eens gevaren. Binnen is het ook prachtig zeg, mooie foto's weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je hebt zeker niets teveel gezegd, wat een sprookjeskasteel, Prachtig zoals je alles op de gevoelige plaat hebt vastgelegd !!
    Hier vandaag ook weer in het ritme, kinderen naar school, Bram weer aan het werk
    ook hier een periode van vakantie met leuke en minder leuke gebeurtenissen...
    Succes gewenst en bedankt voor je prachtige foto's !
    Groetjes Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een kasteel zeg! en wat mooi dat je de beschrijving erbij hebt verteld dan krijg je een heel compleet pallet! Wat heb je alle prachtig op de foto weten vast te leggen maar die keuken is toch stiekem mijn favoriet dus ik denk wanneer je mij zal reïncarneren hihih ik als keukenhulp terug zal komen Woehahahah jij natuurlijk als één van de dames maar dan maar niet die in het zwart hoor dat is ook zo triest.
    Nog een fijne week
    Werk ze.
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel erg mooi... het lijkt me best leuk om tegenwoordig nog in zo'n kasteel alles netjes te houden en bloemstukken te maken maar ik zie nooit een vacature :-)
    Succes vandaag met werken! Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Staat genoteerd dit prachtige kasteel, wat een plaatje zeg die tuin!
    Nog een leuke camping in de buurt '-)

    Werkse weer, is ook weer leuk.

    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoe is het mogelijk? Wij zijn in hetzelfde kasteel geweest. Veertien dagen geleden. Wat heb je prachtige foto;s gemaakt. Mijn complimenten!
    veel liefs,
    Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat heerlijk dat je ons even mee hebt genomen op vakantie. Zo zijn we tóch stiekem heel even uit ons kikkerlandje weggeweest. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Da's zeker een mooi kasteel, Jolanda! Je hebt er een mooie reportage van gemaakt!

    Groetjes, Marjolijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Indrukwekkend. Wat een prachtige serie..genieten!!!
    Lieve groetjes Tilly.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Jolanda,

    Wat een prachtige foto's heb je gemaakt! Jaren geleden zij wij ook bij dit kasteel geweest. De meisjes waren toen nog klein. Leuk om via jouw foto's weer een paar herinneringen op te halen. Het is in de loop der jaren maar weinig veranderd.

    Ik kreeg vandaag een berichtje van Lia. Ze gaat proberen om erbij te zijn zaterdag. Nu maar hopen dat het lukt!

    Een gezellige nieuwe week & tot gauw,

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Lieve Jolanda, wat is het fijn dat wij nu kunnen bloggen, zodat wij dit soort mooie dingen kunnen delen! Hoewel, het wonen in zo'n kasteel lijkt me ook geweldig, maar dan wel met heel veel personeel.....
    Ik heb genoten van je foto's en verhalen.
    Werkse weer van de week! En sparen voor de volgende vakantie!
    Liefs
    Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Op wat voor heerlijk&mooie rondleiding wordt ik hier getrakteerd: genieten, wat moeten jullie hebben genoten:prachtig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Superrrrrrrrrrrrr!
    Wat een mooie post en het kasteel, zowel binnen als buiten geweldig mooi.

    Nou bedankt voor dit leuke uitje.
    liefs Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dank je wel Jolanda, voor de geweldige rondleiding in dit bijzondere kasteel. Voor de Loire-vallei kun je nog wel -tig vakanties uittrekken, daar staan zoveel prachtige kastelen! Een aantal jaren geleden zijn we erlangs gereden, en bij het 'Kuifje-kasteel' uitgestapt (vergeef me, de naam is me even ontschoten, in het Nederlands noemen ze het Molensloot). Het is zeker nog een bezoekje extra waard.

    Liefs Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ha Jolanda ; wat een mooi kasteel ( en fotos!)
    Ik hou er ook van om door zo'n gebouw te lopen en mij dan de vroegere bewoners voor te stellen...heel bijzonder!
    Tot zaterdag bij Madelief.....spannend....
    groetjes fleur uit de polder

    BeantwoordenVerwijderen

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...