woensdag 10 augustus 2011

Ons eerste kasteel....

Vandaag gaan we als eerste kasteel het kasteel van Amboise bezoeken.
In het centrum van het mooie oude stadje loop je via een hellend pad zo de terrassen van het kasteel op (na natuurlijk een toegangskaartje te hebben gekocht want voor niets gaat de zon op!)


De tuinen zijn prachtig aangelegd in Meditairane stijl met bloemen in allerlei tinten paars en wit.

     


Is het niet leuk, al die naambordjes erbij?


Het uitzicht over de Loire is fantastisch....




net als over de stad....


En als je je omdraait zie je dit....


 Het borstbeeld van Leonardo da Vinci met op de achtergond de schittende strakgesnoeide buxustuin.


In de tuinen staat de Sint Hubertuskapel, deze was strikt voorbehouden aan de vorsten Lodewijk XI en zijn zoon Koning karel VIII.
In de kapel de graftombe van Leonardo da Vinci die in 1519 in Amboise stierf.



Lopen jullie mee langs het kasteel?







Plekje om even bij te komen van alle indrukken.


Vanuit de buxustuin is het uitzicht op het kasteel echt super!


 Via een echte uitgesleten kasteeltrap naar beneden.


De Fleur-de-lys, ofwel de Franse lelie, zie je in alle kastelen terug komen. Ooit het symbool van veel Franse koningen en tegenwoordig heeft een groot aantal regio''s de Fleur-de-lys nog in hun vlag of wapen.
Op het www is er veel over terug te vinden maar dit vond ik wel zeer opmerkelijk:
Tot aan 1832 werden veroordeelde misdadigers in Frankrijk soms gebrandmerkt met een heet ijzer in de vorm van de fleur-de-lys, vooral in het geval van diefstal en prostitutie.



Ik heb er heel wat vastgelegd!

In het kasteel een aantal prachtig ingerichte kamers in rood.



Oa de slaapvertrekken, werkkamer en muziekzaal van Koning Lodewijk Philps die van 1830 tot 1848 koning was.


Weer buiten lopen we nog 1 keer door de tuinen met de cipressen, druivenstruiken en steeneiken.




In Amboise genieten we op een terrasje met mzuiek van een Franse straatmuzikant van een drankje, voor we weer op de fiets stappen!


Ik hoop dat jullie net zo hebben genoten als wij, wat is het toch heerlijk om even deel uit te maken van de geschiedenis en een kijkje te nemen in vroeger tijden.
Jullie reacties op de eerste Loire post waren zo leuk! Lieve Ger en Anne, friezin uit Zweden die toevallig langs kwam, bedankt voor jullie aanvullende info.

Er volgen nog 2 hele bijzondere kastelen, het unieke Chambord waar we oot al eens met de kinderen zijn geweest toen ze klein waren. En Chenonceau dat echt een heel bijzonder en mooi ingericht kasteel is met fantastische tuinen. Dus tot gauw!


Posted by Picasa

21 opmerkingen:

  1. Wat een geweldige lokatie en prachtige foto's...wat is de wereld toch mooi en wat zijn er veel mooie plekken, die het bezoeken meer dan waard zijn!

    Ik heb bijzonder genoten van je post, het wensenlijstje wordt hier alleen maar langer :-)!

    Lieve groetjes, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, wat een prachtige foto's heb je gemaakt en wat een schitterende tuin.

    Mijn man en ik houden ook van oude kastelen en gebouwen te bezoeken. Volgende week gaan we zelf een weekje doorbrengen in een kasteel.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super om zo even mee te kunnen wandelen, mooie foto's heb je gemaakt.

    Mooie foto's van de franse lelies, daar kun je wel een hele mooie header die zo toepasselijk is mee maken.

    Bedankt voor het genietmomentje
    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is genieten zeg! Dat zitje onder de bomen, wat een heerlijke plek!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Jolanda,

    Wat een prachtig kasteel! Het is voor ons alweer een tijdje geleden dat we er zijn geweest, maar door jouw foto's ben ik weer even terug. Je hebt het ook allemaal heel sfeervol vastgelegd. Zo te zien hadden jullie ook prachtig weer!!

    Een gezellige dag!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw, wat ziet dat er geweldig uit.
    Kan begrijpen dat je dan loopt te genieten.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Erg mooi Jolanda, alsof ik weer even daar was.
    Bedankt voor de prachtige foto's, net wat ik nodig heb hier met al die regen.
    Groetjes
    Dani

    BeantwoordenVerwijderen
  8. schitterend dat we even mee op wandel mogen door dit prachtige kasteel en dito tuin! lieve groet, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit is GENIETEN in hoofdletters.
    Werkelijk prachtige foto's,van de tuinen en het kasteel.
    En zo mooi,wat je er allemaal bij vertelt.
    Mijn dank is groot.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk blog.....
    Genieten deze Franse beelden!
    Ga je graag volgen.

    Hartelijke groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik zei het net ook al bij Corine, ik vindt de vakantieblogjes GE WEL DIG! Zo kom je nog eens ergens, mooiere foto's dan de reisgidsen en sfeertje!!!!;)

    Liefs,
    Lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Jolanda,
    Ik vond je blog bij toeval en ik ga je direct volgen. Wat een prachtige foto´s zeg. Geweldig.
    Ook het lesje ´Franse Lelie´ vind ik helemaal te gek...
    Heel fijne avond gewenst,
    Groetjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw, wat een mooie foto's. Ik krijg weer zin om naar Frankrijk te gaan. Misschien volgend jaar als kleine man iets groter is.
    Deze streek ken ik niet. Ken alleen de Dordogne en Annecy. Maar dit is een mooie tip om te onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het kasteel zo niet misstaan bij Disney..!
    Leuke reportage en de info.
    Kom maar op met de volgende post ;-)

    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een prachtig deel van Frankrijk om je vakantie door te brengen, inmiddels voor ons alweer een aantal jaren geleden, maar door je foto's weer even terug in de tijd. Je vorige post had ik even gemist, maar ik heb nu genoten van al je prachtige foto's en kijk uit naar je volgende post.

    Groeten, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een mooie foto's!
    En mooi weer gehad.

    Dat was hier niet echt het geval...
    Gr yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een prachtige reportage...genieten op en top.
    Lieve groetjes Tilly.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooie plek, fijn om met je mee te mogen kijken. Ik kom via blogs over de hele wereld!
    Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat kasteel is echt een plaatje, een sprookjeskasteel. Prachtige tuin ook eromheen. Vooral de eerste foto's met de blauw/witte bloemen. Echt genieten. Ik wil ook een keer naar Frankrijk op vakantie!!
    Groetjes Peggy

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Jolanda,
    Net terug uit Oostende, Brugge en Gent en dus nog helemaal in de sfeer van de mooie oude bouwstijlen, (wat missen we dat toch hier in Rotterdam......) kom ik in jou reisfoto's terecht. DAT was even genieten zeg!!!!
    Deze streek staat al lang op mn verlanglijstje, we zijn er eens 2 dagen doorheen gereden, heerlijk!!!!! Doordat we altijd de hond bij ons hebben kunnen we niet echt veel van binnen bekijken, maar dat heb ik nu dus een beetje wel gedaan!
    Tot snel en sterkte weer met werken volgende week!
    lIEFS
    lIA

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik heb echt genoten van je mooie foto's en alle info erbij. Wat is de Loirestreek ook een prachtig stukje Frankrijk! Wat een afwisseling kent Frankrijk toch. Schitterend gewoon!
    Heerlijk namijmeren met alle prachtige foto's en herinneringen nu.
    liefs, Annelies

    BeantwoordenVerwijderen

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...