maandag 12 september 2011

een kijkje binnen

Ik heb geen goede foto buiten gemaakt van het huisje. Of eigenlijk van de hele boerderij, want daar is het  huisje een onderdeel van.
Ooit in de jaren 60 werd de oude boerderij gebruikt als een soort commune. Zo'n 20 jaar geleden heeft m'n zus een kwart van de boederij kunnen huren. Binnenin was er vrijwel niets en alles moest gemaakt worden: electriciteit, badkamer, kamers.
Langzamerhand heeft ze dit zelf gedaan (met een beetje hulp van m'n vader en haar vriend die in het bewuste huisje op het erf woonde).
Na een aantal jaar besloten ze om in een grote stad in de buurt te gaan wonen, was toch wel makkelijk, en het huisje van haar vriend aan te houden als 2e huisje.
Maar dat was oorspronkelijk een stal geweest dus er moest behoorlijk wat worden opgeknapt om het goed bewoonbaar te maken. Eerst hebben ze het flink uitgegraven zodat er wat meer ruimte kwam.
En later zijn er langzamerhand de nodige verbeteringen zoals een badkamertje in aangebracht.




Deze zomer heeft ze bijv. een 'ren' voor de poezen gemaakt. Thuis komen de poezen niet buiten en ze is bang dat als ze bij de boerdrij rond kunnen lopen, ze ze dan vanonder een tractor moet schrapen....
Zoals je ziet is het huisje laag, boven in de punt slapen ze.

De tuin erbij is heerlijk en ze vertelden dat ze vorig weekend een 'oogstfeest' hebben gehouden. Met een groep vrienden hebben ze vegetarisch gekookt en gegeten met de oogst uit de tuin!
En toen leek het ze leuk om ook eigen brood te maken dus werd er een oventje gebouwd.

 

Het oventje bestaat uit verschillende lagen stro en leem. Binnenin stook je een vuurtje, op het moment dat de oven goed heet is, haal je het vuur eruit en schuif je het deeg naar binnen. De ingang afsluiten en wachten tot het gaar is! Zo simpel kan het zijn.....



Met dit als resultaat, het was heerlijk!



En de ingemaakte zure groenten waren ook superlekker.



Oude stalraampjes... met vrij uitzicht want de aardappels zijn net van het veld af.

   

Naast de ramen met rode grodijnen zit de voordeur. De deur die je ziet gaat naar een badkamertje.
En door het rechterraampje kijk je in de keuken.

   

Klein maar met alles bij de hand.


In de woonkamer staat een oud dressoir dat ooit van onze oma was.
De oude originele balken geven het huisje een gezellige sfeer.


En is het koud dan kan de houtkachel aan. Wij komen er eigenlijk altijd in de zomer en zitten dan buiten, maar komende winter gaan we zeker eens langs om lekker bij de kachel te kunnen zitten!



Inderdaad een heerlijke plek zoals velen al zeiden in hun reacties. (en nee ze wil geen blog:)....)
En vooral zo lekker rustig....
En Sam, herken je het een beetje?

Posted by Picasa

31 opmerkingen:

  1. Wat een mooie sfeerplaatjes! En het was ook goed weer zo te zien. leuk zo landelijk, en een gaaf oventje trouwens!
    Ik heb ook twee zussen, met interessante blogwaardige tuinen en huizen, én zonder blog. Ben al heel lang van plan daar ook eens een blogje over te maken. Komt vast nog es..
    groetjes, fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, die balken en dat eten. Beetje vakantiegevoel krijg ik er acuut van.
    Een fijne week, Jolanda xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk een post over het huisje van je zus!
    Wat een heerlijke plek om even tot rust te komen. Back to the basic! Leuk die oven. Ik kan het brood bijna ruiken! Mjam!

    Lieve groet
    Alma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het geweldig !!!!.....ik wou dat het mijn zus was....hihih!!..liefs fijne week van mij...xxx.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat ziet er heel bijzonder uit met de balken en over het uitzicht maar niet te praten!

    Gewoon schitterend!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je boft maar met zo'n adresje, het ziet er super uit!

    Lieve groetjes, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. oke oke geen blog, maar wel vaker bezoekjes van jou met je camera dan!!!;).
    Ga je nog een hint geven over de locatie van dit idylisch plekje??;)

    Liefs,
    Lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk zo'n extra huisje buiten lijkt me. LLekker om naar toe te trekken in de weekends en het houdt je bezig. Gezellig om van alles te bedenken wat je kan doen om het comfortabeler te maken. Wel een hele klus. Leuk dat je foto's het allemaal
    laten zien Jolanda.
    Groetjes van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Jolanda,
    Wat een heerlijkheid, dit huisje. Daar zou ik zo in willen trekken. Verhuurd ze het wel eens...? In ieder geval heel fijn voor haar, en voor jullie, dat ze zo'n mooi optrekje hebben, waar ze heerlijk van de vrije natuur en de rust kunnen genieten. Die kachel zal het de komende winter vast heel aangenaam stoken, daar hoeven jullie geen koude voeten te hebben... Als je er in de winter weer bent, wel veel nieuwe foto's maken hoor, liefst met veel sneeuw...
    Ik wens jullie een heel fijne week,
    Groetjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooi en lief huisje.
    En zo praktisch ingericht.
    De ruimtes zijn geloof ik heel goed benut.
    Leuk hoor,dat we even binnen mochten kijken.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  11. huisje ruilen ? ..... geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk wonen daar!
    Lieve groetjes Jannet

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtig huis heeft je zus Jolanda.
    De omgeving is al super, maar van binnen ziet het er ook zo mooi uit. Prachtig de oude balken in het zicht en al die oude elementen, zoals dat mooie stalraampje.
    Wat heerlijk om zo aan de drukte van alledag te ontsnappen en te genieten van de landelijke rust.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wauw wat een geweldig plekje en zo gaaf van binnen en het oventje,wat super,kon je maar altijd zo leven,gezellig en knus,het poezenrennetje is een uitkomst zeg,ik vind die balken binnen ook zo super,nee ben echt niet jaloers haha ;-) fijne dag,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. En ook binnen ziet het er allemaal erg gezellig uit; een heerlijk plekje om bij te komen van alle drukte en te kunnen genieten van de rust&ruimte.

    Fijne dag! Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een heerlijke plaatjes, wat moet dat genieten zijn~! Of ben je een heel jaar op vakantie, het lijkt me super en dan de rust~! Zefs een blog zou de rust verstoren. Je moet haar maar regelmatig even een bezoekje brengen dan blijven wij gewoon helemaal op de hoogte....
    Fijne dag, groetjes Sjoukje

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik zei het in mijn vorige reactie al maar wat een heerlijke plek is het toch! In de winter moet het daar ook prachtig zijn. En veel ruimte heb je dan ook niet nodig. heerlijk knus zo. Groetjes Peggy

    BeantwoordenVerwijderen
  18. tjee dat is nog eens een geweldig plekkie zeg. geweldig..die sfeer..zucht..
    liefs hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Lieve Jolanda,
    Wat een mooie posten, je hebt het weer geweldig sfeervol op de foto gezet. Ik denk dat er velen met mij heel jaloers zijn op zo'n plek!
    En die balken....daar droom je toch van....
    Je hebt trouwens hard gewerkt zeg, op jou en mijn blog, bedankt weer, het ziet er super uit!
    Liefs
    Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een rust en wat een soberheid! En dan dat bakken in die hete oven..
    Genieten deze post!
    Groeten, Corine(THUIS)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Een heerlijk plekje, zowel van binnen als van buiten! Groetjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een heerlijke plekje en dat versgebakken brood, hmmm ik kan het bijna ruiken hier. En als ik zo'n leuk plekje had ging ik vast ook niet bloggen, zonde van mijn tijd.... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik zou willen dat een van mijn zussen (of broers) zo'n tweede huisje zou hebben ;-) Niet verkeerd zo'n extra stulpje PRACHTIG
    FIJNE DAG
    Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Zo zeg! Ik wil ook wel een zus met zo'n huisje!
    Ik zou er vaak langs gaan!
    Het ziet er erg knus uit en wat een mooie plek ook! Allemaal heerlijke zitjes met mooi uitzicht...
    Ook bij zo'n kachel lijkt me heerlijk zitten na een wandeling!
    Groetjes Fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een prachtig droom huisje...genieten. Geweldig het oventje, het brood ziet er overheerlijk uit.
    Lieve groetjes Tilly.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Oooooh wat is dit gaaf!!!!

    Echt superromantisch en ook heel stoer. Echt mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hallo Jolanda,
    Dank je voor je reactie op mijn laatste post. Ik had geen idee dat jij de foto´s had gemaakt voor House of Seasons. Ik wilde niet belerend doen, maar dacht een tipje te geven,omdat ik weet hoe moeilijk het is om foto´s te maken door het glas heen. Aan jouw foto´s op jouw eigen blog te zien, hoef ik jou geen tips te geven. Ik vind je foto´s allemaal geweldig. Van je bloemen, van je vakantie in Frankrijk... Krijg er geen genoeg van... Ik volg je al een tijdje en heb steeds reacties achtergelaten...
    Ik wens je een heel fijn weekend toe,
    Groetjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  28. zeker een zalig plekje Lia,echt genieten daar....heel fijn weekend...groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...