vrijdag 2 maart 2012

Een dagje Amsterdam



Deze week was ik in Amsterdam, als ik er ben voelt het bijna of ik in een openluchtmuseum rondloop. Meestal ontwijk ik de drukke winkelstraten, de neon-uithangborden en de coffeeshops maar loop ik langs de grachten en kijk meestal omhoog:) Waar de geschiedenis van de mooie panden is af te lezen.
Het weer was helaas een beetje grijs, dus nog maar eens terug in de zomer en misschien dan wat langer, want er zoveel te zien en te doen.


Regelmatig breng ik een bezoekje aan het Rijksmuseum en ook deze keer stond het op mijn programma.
Ik liep er rond aan de hand van Jeroen Krabbe, die een leuke tour door het museum heeft ingesproken en je allerlei details en bijzondere verhalen verteld.Ik had voor het eerst m'n camera meegenomen en zonder flits mag je fotograferen.

Een van de eerste dingen die je tegenkomt zijn 2 enorme poppenhuizen, een klein inkijkje in deze pracht en praal: deze poppencollage is speciaal voor Lia! Het is zo mooi, en alles is echt tot het zilverwerk aan toe.


Ook viel me dit mooie Delfts blauw op: enorme tulpenvazen en dit schattige vogelkooitje. 
En het leuke is, je ziet dat het echt is gebruikt!



Een echt Hollands winterplaatje leveren de schilderijen van Avercamp op die we denk ik allemaal wel kennen. De details zijn zo leuk en grappig, kijk maar goed!


De 17e-eeuwse Hollandse schilders zijn ware kunstenaars, ze schilderen zo gedetailleerd en levensecht. Iedere keer sta ik weer met bewondering voor de schilderijen.
Ik laat zomaar wat details zien van schilderijen waar mijn oog op bleef hangen.

Groepsportret van een onbekend college-Thomas de Keijser

Portret van een meisje in het blauw- Johannes Verspronck

Portret van Gerard Bicker - Bartholomeus van der Helst


Het straatje van Johannes Vermeer


Het melkmeisje van Johannes Vermeer


Maar het meest bewonder ik Rembrandt. Er is iets in zijn werk waar ik naar kan blijven kijken en nooit verveeld.


Portret van Johannes Wtenbogaert- Rembrandt van Rijn

Het Joodse Bruidje is wel een van mijn favorieten. Wie het stel precies is, is niet helemaal duidelijk maar het schilderij van dit mooie liefdespaar is spetterend!



En natuurlijk De Nachtwacht, iedere keer weer kijk ik er met bewondering naar en zie steeds weer andere mooie details...


Dit was een kleine blik in het Rijksmuseum, zeker de moeite waard om eens te bezoeken.
Ik krijg er altijd weer enorm veel energie van om al dit moois te zien dat door meestal Nederlandse schilders is gemaakt
Morgen lopen we door de 9 Straatjes, langs de leuke winkeltje en kijken we binnen in een hele leuke!

12 opmerkingen:

  1. Heerlijk zo'n dagje Amsterdam!

    Ik ben geboren en opgegroeid in het centrum van Amsterdam, nu woon ik er al 30 jaar niet meer.
    Iedere keer als ik naar Amsterdam ga, is het weer even thuiskomen.
    Prachtig he, het Rijksmuseum, je hebt er schitterende plaatjes van gemaakt.

    Fijne dag!

    Lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke post! Mooi, zo'n rondje Amsterdam. En het rijksmuseum, weetje, ik ben daar dus nog nooit geweest! Nu ik jouw mooie foto's zie, ga ik het zeker eens wat hoger op mijn verlanglijstje zetten!
    Ben benieuwd naar je volgende foto's.. Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige post! I love Amsterdam!! en dit is weer eens van een hele andere kant bekeken.Wat leuk dat je mag fotograferen in het rijksmuseum. Je hebt er echt prachtige foto's geschoten. Ook benieuwd naar je post van de 9 straatjes!
    lieve groet, Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een heerlijke post over Amsterdam, hier kan ik zo van genieten!!
    vorig jaar ben ik zelf in het Rijksmuseum geweest, heel erg leuk om de dingen die mij toen ook opvielen nu bij jou terug te zien!
    ik ben benieuwd naar je post over de 9 straatjes.. ook zo leuk!!

    lieve groet van Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben met plezier even met je meegelopen. Zo mooi!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat gezellig .......en wat een heerlijk dagje heb je gehad.....ik heb al genoten van je foto's !!...liefs fijn weekend....van mij...xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb genoten van jou dagje Amsterdam....prachtige foto's....vooral de schilderijen!!!!
    Nog een fijn weekend & lieve groetjes ,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie post. Ik wens je heel veel plezier morgen in de 9 straatjes.
    Fijn weekend. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Erg mooie foto's van je dagje Amsterdam.
    En ja,wat zijn de schilderijen prachtig.
    De details heb je mooi op de foto weten te zetten,zeg.

    En ja,Rembrandt was b.v. een meester in het schilderen van licht en donker.
    Dat zie in De Nachtwacht zo mooi.

    Fijn weekend
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat heb je er een prachtige post van gemaakt met mooie detail-foto's.

    Fijn weekend. Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dankjewel voor deze heerlijke post, ik ga zeker volgende week met Roos richting Rijksmuseum. Fijn weekend, lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige collages van de schilderijen heb je hier gemaakt Jolanda! Echt heerlijk om naar zo'n schilderij te kijken en dan alle details te ontdekken. Veel te lang geleden dat ik nog eens een museum bezocht. En ja, wat waren het toch echte kunstenaars, die schilders toen.
    Groetjes en fijn weekend,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...