maandag 20 augustus 2012

Naar de markt en St Martin



Op I'le de re zijn dagelijks marktjes in de dorpen. Niet zomaar toeristenmarktjes maar hele leuke!
Bijna ieder dorp heeft ook een markthal waar overdekt de allerlekkerste dingen worden verkocht.

 


 

Smullen toch?


Wij zijn zelf niet zo'n liefhebbers van schaal- en schelpdieren maar als je ervan houdt zit je op I'le de Re goed.
 

St Martin de Re is de hoofdplaats. In het verleden een militaire vesting met 'n bloeiende haven waar ooit zo'n 6000 Engelse 'roodjassen'  tegen de Fransen vochten (in 1625, dus al even geleden). De Fransen wonnen en zo'n 2000 Engelse doden waren te betreuren. Nu niet meer voor te stellen als je in dit schattige dorpje bent.





 

Dit soort leuke antique- en brocante winkeltjes zie je in ieder dorpje. Wel grappig om hier het vissersmandje te zien dat ook bij mij in de kamer staat. 


Ook hier is duidelijk het verschil in eb en vloed te zien, alles in de haven is zo gemaakt dat het een paar meter kan stijgen en dalen. 



 Een vreemde vogel in het raamkozijn....



En na een rondwandeling fietsen we weer verder over de 100 km fietspaden en -routes die er zijn op dit eiland.




15 opmerkingen:

  1. O wat moet dat heerlijk nagenieten zijn voor jou, deze foto's! Prachtig hoor, het vakantiegevoel straalt er vanaf! Leuk die markt en al die heerlijkheden. En mooie huizen en doorkijkjes.Zou bijna zin krijgen om naar Frankrijk af te reizen..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe was je 1e dag ? Na deze post moet je toch weer heel erg denken aan al die vrije weken.....liefs lia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmm ik zou er zo naar toe willen. Die zeelucht, ja dat is vakantie

    Lieve groet
    Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie markt...hadden we die hier maar zo !!!...mooie foto's weer hoor...echt genieten...liefs Ria...xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mooi die markten. Maar de rondwandeling in het dorp was ook heel mooi. Het is genieten met je foto's!
    En nog even nagenieten.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het water loopt mij uit de mond, ik zie heel veel lekkers! Het lijkt mij een prachtig eiland, ideaal ook dat je er zo mooi kunt fietsen. En van al die mooie huizen met prachtige luiken krijg ik sowieso nooit genoeg :)!

    Nog een fijne avond! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit is inderdaad een heerlijk eiland, en ook fantastisch om te fietsen. We zijn er dit jaar aan voorbij gegaan, maar gaan er zeker nog eens terug (mét de fiets, dan kom je nét even wat verder...). Wat ik ook zo mooi vind, is de stokrozen langs de idyllische witte huisjes... net als op de mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. die vreemde vogel, heeft ook een vreemde kooi..!
    Rolletje duketape over zeker?
    hahaha

    Liegfs,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als ik jouw foto's kijk dan is het net of ik ook op die plek ben. Ze zijn zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig wat een sfeertje daar wil je toch zo even op de markt lopen....Ik zie daar zoveel lekkere dingen liggen....het haventje spreekt mij natuurlijk ook wel enorm aan !!!!Alleen je ligt daar wel met je bootje op de straat zo'n beetje maar wel een super sfeervol plekje zo te zien.Prachtige foto's en genieten hoor hier even weer bij jou !!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De markten en de antiekwinkels er zo speciaal.
    Sarah x

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk, leuk. Daar wil ik ook een keer naartoe. Ik zet Ile de Ré op m'n verlanglijstje.
    Mooie foto's, je kunt de sfeer gewoon achter je laptop opsnuiven.
    Groetjes,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk om weer even mee te kijken in Frankrijk!

    BeantwoordenVerwijderen

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...