woensdag 8 augustus 2012

Wandeling door Vaison la Romaine (Provence)


Franse stadjes en dorpjes zijn vaak prachtig, en zeker als ze mooi zijn gerenoveerd zoals Vaison la Romaine. 


De 'hoge stad' gelegen tegen een berg,  is gebouwd in de 13e eeuw en dus heerlijk om doorheen te lopen. Wel je wandelschoenen aan want je blijft klimmen.


We beginnen bij de Romeinse Brug . Deze werd zwaar beschadigd in de 2e wereldoorlog maar ook de herinnering aan de 1e wordt levendig gehouden.


Het riviertje de Ouveze stroomt door het stadje en ook langs onze camping.


Je kan het je niet voorstellen maar 20 jaar geleden vielen er tientallen doden door een vloedgolf na een stortbui. De bijna droogstaande rivier veranderde in korte tijd in een kolkende massa.


Nu echt naar boven de oude stad in.







Het is nog steeds bewoond en hier en daar zijn kleine winkeltjes, restaurantjes en galeries. Zoals je veel ziet in dit soort stadjes.





Op het terrasje waar we even uitpuffen van de klim maak ik deze mooie plaatjes.





En af en toe een verrassend beeld....



Weer beneden in de stad,  lopen we langs de oude Romeinse opgravingen en ruïnes.




'Samen' op de foto voor de oude kathedraal.



En daarachter ligt de berg waar we in de volgende post heen gaan!



23 opmerkingen:

  1. Wat prachtig allemaal...wat een heerlijke stad...mooi die blauwe luiken...liefs Ria...xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie wandeling.
    Dankjewel dat we even mee mochten.
    En ja,ik had mijn wandelschoenen aan.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zulke wandelingen maken wij ook graag! leuk die 'samen'-foto :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat maak je toch prachtige foto's Jolanda. Ik had echt het idee dat ik er bij ben geweest. Liefs Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. .......na het bekijken van een filmpje op YouTube over die dramatische middag op 22 september 1992 waar ik zag hoe het kolkende water onder en over de brug heen raasden....en bomen,caravans etc. op zijn weg meesleurden......kan ik me er wél iets bij voorstellen wat voor angstige uren de mensen die het mee maakten hebben moeten doorstaan.

    Maar ik kijk liever naar jou mooie vakantie foto's van dit prachtige oude stadje uit de Romeinse tijd.



    Goed idee van die wandelschoenen.....heb mijn nieuwe ff aangetrokken toen ik met jou mee naar boven liep, kan ik ze vast inlopen voor de vakantie die er aan zit te komen.
    Ook al is het daar waar wij naar toe gaan zó plat dat wanneer je op een stoel gaat staan alles kunt overzien;-)......maar dan nog trek ik graag wat sportiefs aan de voeten.

    Bedankt voor de wandeling....en ik heb even een ander bureaublad....ben gek op oude kruiken en blauwe bloemen.....:-)

    Liefs,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw en dank je wel voor de schitterende wandeling,ik zit echt te genieten en mijn mond valt soms open ervan,brr dat daar doden vielen,maar zulke dingen gebeuren ook,hoop dat je nog veel meer foto`s laat zien,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb genoten van deze wandeling en de prachtige foto's.

    Ben benieuwd wat er op de berg te bezichtigen is.

    Lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat mooi is het daar, ben echt met je mee gewandeld met je mooie foto's...............gr.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vaison la Romaine... een heerlijke franse stad!
    Als we in de buurt zijn gaan we meestal even langs.
    Jullie waren er niet op dinsdag zo te zien.
    Dan kun je over de hoofden lopen op de grootste markt van de regio '-)
    Druk, maar wel erg gezellig en sfeervol.

    Ik ben heel benieuwd hoe je de Mont Vetoux op bent gegaan, op de fiets???
    Jammer dat ik niet wist dat je hier naar toe ging, anders had ik nog een heel erg leuke campingtip voor je.
    Het zal vast niet de laatste keer zijn dat je in de regio geweest bent.
    Ik kijk uit naar je volgende post.

    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Foto's van zo'n typisch Frans dorpje ... je hebt me weer laten genieten hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk Frankrijk, ik hou er van.

    Groetjes Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie wandeling! En wat een mooi stadje! En de begroeiing rondom de huizen.
    Ik ben altijd zo benieuwd hoe de huizen er van binnen uitzien.
    Je foto's geven een prachtige sfeer.
    Op naar de berg!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  13. We kunnen geloof ik nog jaren naar Frankrijk op vakantie, want er is nog zoveel te zien! Ook dit ziet er weer zo sfeervol uit, wat zullen jullie genoten hebben!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk om jouw foto's en verhaal te zien...we waren er vorig jaar ook en het was echt genieten ;-) Misschien komt het nog wel eens van pas in mijn jaarprojectje rond La douce France!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mooi stadje daar kan je wel dagen door brengen.
    En wat een leuke foto´s geweldig gewoon.
    Kijk uit naar je volgende post.

    Gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  16. OOh wat een heerlijke foto's! Ik zou graag door zo'n stadje willen wandelen maar ja mijn beentjes houden niet zo van klimmen! dus ik doe het lekker met jou prachtige rond leiding!
    fijne dag
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige foto's en wat een mooie plek. Ik heb genoten van deze post en verheug me al op meer....fijne dag en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een geweldige sfeer heb je weer weergegeven. Echt prachtig, net of ik er zelf doorheen loop. Trekt me erg dit soort dorpjes!

    Groetjes,
    Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb werkelijk het gevoel als ik met je meewandel. Wat een schitterende foto's Jolanda.


    Groetjes, Peet

    BeantwoordenVerwijderen
  20. De wandeling via je foto's was heel mooi, en leuk om zo alles via jouw oog te zien.

    De sfeer van je foto's geven heel goed het gevoel weer wat je daar hebt gehad en vooral wat je allemaal hebt gezien.

    Ik kijk uit naar de volgende wandeling!

    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dank je wel, dat je me hebt meegenomen op deze schitterende wandeling! Ik heb genoten.

    Groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  22. prachtige vakantie foto's wel lekker actief zijn jullie geweest en maar goed als je je wandelschoenen mee heb genomen hahahah...heerlijk even mee te hebben genoten van jullie vakantiekiekjes ...fijne week lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een prachtige foto's van een al even prachtig land. Ik hou van Frankrijk, vooral het zuiden vind ik zalig, en je foto's geven deze sfeer echt terug.

    Heel leuke blog, en ik word alvast volger.

    Liefs
    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...