vrijdag 15 maart 2013

Rondje door Elburg!



Elburg is een schattig uniek oud stadje.
Ondanks de regen hebben wetoch een leuke wandeling gemaakt onder de paraplu.


Maar eerst even aan de koffie en thee.
Ja, dit is een restaurantje...het lijkt wel een woonwinkel, zo leuk ingericht! En zo waren er meerdere.
Leuke winkeltjes trouwens ook.



Elburg is een oud plaatsje dat in het vierkant is gebouwd. Dus het stratenplan is lekker overzichtelijk!


Rondom, of liever gezegd vierkant om, ligt water en vroeger was dit vast de enige toegang.





De straatjes zijn enig en je ziet dat iedereen moeite doet om het er gezellig uit te laten zien. Zomers zal het er fleurig zijn met al die potten voor de deuren.



Hier wil je toch even plaats nemen!


Af en toe een blik werpen in een bijzondere tuin...


En op een mooi stoepje. 
Deze mozaieken zie je overal in de stoepen van Elburg.



En dit vond ik wel heel bijzonder!



De kerk staat niet centraal maar in een hoek van het plaatsje. Dit komt omdat het  ooit verplaatst is vanwege overlast door de zee.
"Moe van alle wateroverlast besloot men landinwaarts een geheel nieuwe stad te bouwen. Hiervoor werd een geheel nieuw plan uitgezet. Een deel van de oude stad werd erin opgenomen. Zo bleven het stadhuis en het Heilige Geest gasthuis bewaard. Rentmeester Arend Thoe Boecop bouwde een stad met een rechthoekige plattegrond. Er wordt wel gedacht dat Elburg ooit een grenspost van de Romeinen was. Dat zou mogelijk de keuze voor een vierkante plattegrond verklaren. Een Romeins legerkamp was namelijk ook vierkant en volgens een soort dambordpatroon ingericht. Het is echter nooit bewezen dat de Romeinen ooit in Elburg een legerplaats hadden.

De verhuizing van de stad Elburg duurde slechts vier jaar. In 1396 was de bouw voltooid. Eén ding ontbrak echter, een kerk. De oude kerk was buiten de muren komen staan en pas in 1397 gaf bisschop Frederik van Blankenheim toestemming om een nieuwe kerk te bouwen. Meestal is een stad rondom een kerk gebouwd en staat deze dus in het centrum. In Elburg staat de kerk in de hoek omdat alleen daar nog plaats was op het moment dat de kerk verplaatst mocht worden."





Als je de regenpijpen, fietsen en verkeersborden wegdenkt zie je kinderen hier toch met hoepels, tollen en op klompjes spelen? je stapt even terug in de tijd.


Het is vast heel gezellig om op een zwoele zomeravond een kopje thee aan dit tafeltje te drinken...




Na een laatste blik door de uitkijkgaten verlaten we Elburg.
We komen vast nog eens terug met mooi weer!


Het huisje van Natuurhuisje is ons goed bevallen. Ze bieden vakantiehuizen aan die in of nabij de natuur staan op mooie locaties en dat is heel erg leuk. En niet alleen in Nederland maar in heel Europa. Sinds kort hebben ze ook een Duitse site: Fewo natur purIk denk dat we nog wel  eens vaker op deze manier weg gaan. 

Maar eerst gaan we aftellen naar New York!!!
Fijn weekend allemaal.




29 opmerkingen:

  1. Prachtige reportage weer, ondanks de regen...

    Wij zijn ook ooit in Elburg geweest , toen waren we daar in de buurt op vakantie.
    heb er eigenlijk geen foto's gemaakt toen, nog maar eens heen en wel foto's maken voor in een toekomstig fotoboek :-)

    Fijne dag en alvast een mooi weekend !

    lieve groet Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geweldige beelden......niet normaal zo mooi als het daar is....
    Soms vergeten we bijna dat je voor zoveel moois niet eens zo ver hoeft.
    Idd net of de tijd heeft stil gestaan.
    En geweldig dat al dat zink daar nog gewoon zo buiten kan staan.

    Heb genoten.

    Fijn weekend

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heb je er weer een mooie reportage van gemaakt, schitterende foto's.
    Ik heb er weer een plaats bij waar ik naartoe wil.

    Fijn Weekend,
    inge,
    my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Door je fraaie foto's van het mooie Elburg komen meteen de herinneringen weer terug. Ik ga zo meteen even terugkijken naar mijn post van vorig jaar. Wij boften toen dat het mooi weer was, dat maakt het plaatsje toch nog fraaier dan het van zichzelf al is.

    Een heerlijk vooruitzicht dat jullie naar New York gaan, dat staat hier ook in de planning.

    Fijn weekend! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk plaatsje om te verblijven of rond te lopen met camera.

    Zomers zal het er wellicht vrolijker uitzien....
    maar vast ook stuk drukker met veel toeristen op de been.

    Op elke hoek van de smalle straatjes zie je weer een ander fotogeniek plaatje.
    Jij deed dan ook je uiterste best om zoveel mogelijk vast te leggen,leuk....(zou ik ook gedaan hebben)

    Fijn weekeind en lieve groeten,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ontzettend leuk is het daar.
    Of logt het aan de mooie foto's. Zal zelf eens een keer een kijkje gaan nemen.

    Fijn weekend
    Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie post hoor....ik ben er nog nooit geweest...maar ga er zeker eens een kijkje nemen hoor!!...fijn weekend....liefs van mij...xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jolanda, wat geweldig leuk! Krijg echt zin in de zomer, dan gaan we weer op pad om leuke plaatsjes te bezichtigen en te bewonderen. Hier gaan we zeker ook eens kijken! Ligt langs het water zie ik, dus komt goed uit! Fijne dag en lieve-groetjes, Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk je tour door Elburg. Wij komen er zeer regelmatig(kopen daar altijd de kleding voor Gert én we drinken ook graag wat bij de Zilverzoen ;)), dus ik herken veel van je foto's. Maar sommige plekjes toch niet, dus de volgende keer ga ik nóg beter om me heen kijken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja het is echt prachtig daar,ben er ook eens geweest omdat er iemand in die omgeving op de camping stond,Veerre is ook zo mooi,prachtig je foto`s,fijn weekend,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige foto's! Je hebt Elburg mooi in beeld gebracht. De foto's kunnen zo in een toeristische folder over Elburg. Ik ben er nog nooit geweest, maar ga zeker eens een kijkje nemen als ik in de buurt ben. Fijn weekend.
    Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Elburg is zo´n mooi oud stadje.
    Wij zijn er van de zomer geweest met de vakantie.
    Kon wel dagen er door brengen.
    Is zo veel te zien.
    Geweldig gewoon.
    Herken zo veel van je foto´s .
    Ik krijg bijna soort heimwee.

    fijn weekend.


    gr. anita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dag Jolanda,

    Via via op je site terecht gekomen en val direct met mn neus in de boter! Ik woon zelf in Elburg en geniet altijd als ik naar de stad ga. Iedere keer denk je toch weer hoe mooi we wonen. In de zomer is die ene straat inderdaad helemaal voorzien van mooie bloemen en planten. En net voor de kerst is er kerst in de vesting waar alles in de sfeer van rond 1900 wordt aangekleed, echt geweldig. Je hebt het erg mooi weten vast te leggen. Je hebt er een volger bij hoor!

    Liefs, Sabien

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Schitterende foto's heb je daar gemaakt,zeg.
    Wat is oud dan toch prachtig hè.
    Veel mooier dan moderne gebouwen en huizen.
    Veel meer sfeer.

    Ik wens je een fijn weekend
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geweldig zo'n (oud-)Hollandse plek, weer eentje om te onthouden, fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een heerlijkheid en een mooi vooruitzicht! Lekker nagenieten én voorpret...kan niet beter! Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige foto's van een prachtig plaatsje. Ben er nog nooit geweest, maar het lijkt me erg leuk!
    Lieve groetjes, Peet.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb met man en kids menig uurtje rondgedwaald door Elburg. Leuk om dan die plekjes die mijn voorkeur hadden bij jouw terug te zien. Bedankt daarvoor.

    Groetjes Natasja

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik ben er nog nooit geweest maar het lijkt me een heel leuk dorpje en zeker het bezoeken waard!
    Groetjes, Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een mooie reportage heb je gemaakt, elburg staat bij ons in de planning.Ik woon er een minuut of 20 vandaan.
    Zo schattig plaatsje....

    Fijn weekend, Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een mooie foto's. Ooit was ik met een schoolreis in Epe, daar zat een buitencentrum van de gemeente Haarlem. Ik verzwikte mijn enkel en moest met leraren op een terras in Elburg zitten en kon alleen maar strompelen door Elburg. Een nare herinnering eigenlijk......maar jouw foto's laten mij nu zien dat het eigenlijk een schattig stadje is. Ga ik toch ook weer een keertje naar toe.

    Fijn weekend,
    Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Jolanda, wat heb je weer mooie foto`s gemaakt, ja het plaatsje leent er zich goed voor. Wij zijn er jaren geleden ook eens geweest, maar heb nooit al die mooie plekjes gezien. Toch maar weer een keertje erheen. Lieve groetjes en fijn weekend, Riet.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat prachtig plaatsje, je foto's zijn super ze nemen je helemaal mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Zo, ik ben weer bijgelezen hoor! Het zijn hele mooie PR posten, ik wil er zo naar toe!
    En die lammetjes, om bij weg te smelten!!!
    Gezellig om je even gezien te hebben en ik verheug me op donderdag, fijne zondag, sterkte voor maandag.
    liefs
    Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo Jolanda,
    Heerlijk om met jou even op stap te gaan. En wat een prachtig plaatsje is Elburg!! Je hebt hele mooie sfeerfoto's gemaakt, ondanks de regen. Hij komt op mijn 'to do'lijstje te staan, Elburg! Dankjewel voor de tip!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Die klompjes in je eerste foto herkende ik meteen. In november hingen ze er net zo bij ;-) Toen wandelde ik heel even razendsnel door Elburg na een hevige regenbui. Ik wou toen al dat ik wat meer tijd had om er rond te wandelen en na het zien van jouw foto's al helemaal. Het is een bijzonder, uniek en heel aangenaam stadje.
    Lieve groet,
    Marian
    New York!!!???? WOW!!!! Wou dak meekon ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. I thought I recognised this from Marian's post. Thank you so much for taking us with you on your trip to Elburg it looks such a lovely place. I hope you will take us back there again!
    Sarah x

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Je hebt er een mooie reportage van gemaakt! En nu richting New York?

    Fijne avond. Groeten, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...