maandag 13 mei 2013

We go downtown, downtown......

Weer voet aan wal. 
Vanaf de ferry komen we in Battery Park, vernoemd naar de batterij kanonnen die hier ooit stonden om de haven te verdedigen. 
Downtown Manhattan, het financiele centrum, maar er is zoveel meer moois te zien hier. 



In Battery Park gebeurd van alles, er wordt gedanst vlak voor het gedenkteken uit de 2e wereldoorlog.



Er wordt op allerlei manieren herdacht, oorlogssslachtoffers uit verschillende oorlogen maar ook de immigranten die naar New York kwamen en hier voet aan wal zetten. 
Met het beloofde land aan hun voeten.


Natuurlijk kan je er wat te eten en drinken krijgen en dat op een van de bankjes met uitzicht op de Hudson en het Vrijheidsbeeld opeten en drinken.


Of je gaat even joggen met het hele gezin!


Het is een stad van extremen en dat wordt al heel snel duidelijk.


 

Maar we gaan door, wij te voet maar het kan ook erg goed per Citybus.


Tulpen kwamen we in de hele stad tegen, tulpen en violen...zo lekker Hollands:)
Deze staan op een schattig pleintje met fomtein en bankjes genaamd Bowling Green. 


Tussen de wolkenkrabbers staan veel kleine kerkjes door de hele stad heen. 
Dit is Trinity Church en ruim 300 jaar geleden werd op deze plek de eerste versie gebouwd, dit is nr 3.



Zelfs het kerkhofje is nog in tact, een heel bijzonder plekje waar bekende Amerikanen hun laatste rustplaats hebben.


Langs Wallstreet, goed kijken want anders loop je dit kleine straatje voorbij, en de New York Stock Exchange.


En dan kom je bij St Paul's Chapel. Om meerdere redenen bijzonder zoals je hier ziet, maar toch echt bekend geworden door de ramp op 9/11.



Binnen is het een soort herdenkingsplek geworden met allemaal dingen die herinneren aan die afschuwelijke dag. Het werd voor de mensen die er waren en werkten in deze periode, een rustplek en dat is hier nog steeds terug te vinden. Een van de ontroerendste plaatsen waar we zijn geweest.


Op de vlag staan alle namen van de mensen die zijn omgekomen en op dit soort bedden konden de brandweerlieden even rusten tussen de werkzaamheden door....


Achter St Pauls Chapel stonden de Twintowers....niet voor te stellen dat de mensen hier door de straten holden totaal onzichtbaar door stof en puin.


Ook hier weer een kerkhofje midden tussen de hoge gebouwen vol met prachtige bloesembomen.
Een uniek plekje. 


De nieuwe toren is op hoogte en raakt bijna de blauwe lucht aan.


Een paar dagen later bezoeken we het 9/11 Memorial. Strenge veiligheidseisen voordat we binnen waren, thuis hadden we al kaarten besteld, paspoortnummers door moeten geven en op het terrein zelf kregen we een totale vliegveldcheck....


Veel politie en vrijwilligers staan klaar ter begeleiding.



En dan sta je daar, tussen de 2 enorme vierkante watervallen die gemaakt zijn, precies op de plaatsen waar de ingestortte torens stonden.
Een prachtig monument met vallend water dat het vallende puin symboliseert (denk ik)
In het midden een gat waarin het water verdwijnt....


Op de randen de namen van alle 2977 slachtoffers.



Er omheen worden weer nieuwe torens gebouwd en een supergroot metrostation.


En dit is de Survivor tree. 
Maanden na de ramp als een zielig stronkje uitgegraven dat weer helemaal is opgelapt en samen met 400 eikenbomen op het Memorial staan.




Mooi en indrukwekkend.

In de volgende New Yorkpost zoeken we het groen op in de stad, want dat is er genoeg!

22 opmerkingen:

  1. Mooie en ook indrukwekkende plaatjes! Liefs, Pascale

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je snapt dat ik dit niet gelezen heb ;-) (al had mijn schoonzus het gisteren ook over kaartjes bestellen voor 9/11 Memorial).

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie verteld en mooie foto´s.
    Ja daar worden we nog steeds stil van.
    En dat zal altijd zo blijven.

    gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi weer om te zien. En leuk om eens te zien wat voor diverse levens er tussen die enorme torens verstopt zit. En dan die bomen met bloesem, prachtig....
    Ik heb er weer van genoten.

    Fijne avond
    Lieve groet Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige bomen, wat staan die daar ook mooi in de bloei! Indrukwekkend om te zien, je hebt het mooi vast gelegd! Lieve-groetjes, Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Indrukwekkend! en wat heb je dit allemaal prachtig onder woorden gebracht.
    Een bijzondere reis waarvan je ons hier deelgenoot maakt. Dank je wel voor het delen!
    Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige foto's! Ik waande me even in New York. Dank je!
    Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Indrukwekkend, ik kan niet anders zeggen.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat indrukwekkend Jolanda!
    Prachtige foto's, ik liep even mee.
    Ook het 9/11 gebeuren is kippenvel krijgen.
    En wat een hoge gebouwen allemaal. Volgens mij zou ik mij heel nietig voelen.!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig Jolanda.
    Je foto's zijn zodanig,zodat wij,je volgers
    ook een beetje het gevoel hebben,er geweest te zijn.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik moet zeggend dat ik heel blij ben met jouw reisverslag! Zelf zal ik (waarschijnlijk) nooit naar NY gaan, vanwege het gigantische.. ik kan slecht tegen drukte en massa, maar op deze manier ben ik er toch..
    Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow, wordt er stil van...indrukwekkend!
    Dankjewel dat je ons 'meeneemt' op je reis.
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie én indrukwekkende posten heb je gemaakt over jullie verblijf in NY, ik kijk dan ook uit naar je volgende...

    Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk om weer even terug te zijn in New York, gek idee dat ik wel nog op het World Trade Center heb gestaan. Mooie reportage met heel erg veel herkenningspunten en momenten.

    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gaaf dat je in NY was, deze stad staat hoog op mijn places to go lijstje.
    Indrukwekkend om dan ineens op het memorial te staan, bijzonder.
    Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtige fotoreportage! Een geweldige herinnering aan een bijzondere vakantie!
    groetjes van Marijke

    www.bij-marijke-thuis.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Gisteren hoorde ik je verhalen en nu kijk ik naar de beelden.........
    PRACHTIG!!!!En ik snap waarom juist dit zo'n indruk heeft gemaakt.
    Wat een emoties hangen er om plekken zoals dit.
    Fijn om je weer even te hebben gezien.
    Geniet van je weekend, even energie opdoen voor volgende week.
    Liefs
    Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Je hebt er een heel verslag van gemaakt.
    Leuk om te lezen en naar al de mooie foto´s te kijken.
    Ook erg indrukwekkend lijkt mij.
    Bedankt voor je verhaal.
    Ik wens je alvast een prettig weekend.
    Liefs gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Voor het eerst op je site en meteen heb je me geraakt
    Wat een foto's met een verhaal dat de hele wereld nooit vergeet
    Zoveel onschuldige slachtoffers
    Dank je wel voor het delen van de foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Jolanda, wat heerlijk, een week in zo'n bruisende stad. Lijkt mij genieten. Nog bedankt vr je reacties!
    Lieve groetjes, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bedankt voor het delen van dit met ons, de gedenkplaats ziet eruit als een goede manier om dit vreselijke incident herinneren. Het is leuk om zoveel groen te zien in NY.
    Sarah x

    BeantwoordenVerwijderen

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...