woensdag 11 september 2013

Eb en vloed....

Zo kan ik eigenlijk onze vakantie wel typeren.
Bretagne en Normandie waren onze bestemming deze zomer. Het lijkt al zo lang geleden maar door van alles en nog wat kwam ik er nog niet toe om jullie er wat van te laten zien. 


Ons beginpunt was Noord Bretagne, zo'n 10 km vanaf Mont St Michel. In de baai waar het verschil in eb en vloed het grootst is van heel Frankrijk. Dat betekent dat de stranden bij eb megabreed zijn. In het stuk waar wij zaten was er de oestervangst dus weinig zitstrandjes maar wel erg mooie natuurgebieden. 


Mont St Michel was voor ons bijna altijd wel ergens zichtbaar, jullie zullen deze bijzondere Mont nog wel eens tegenkomen op de foto's  die gaan komen en we gingen er natuurlijk ook naartoe. Een van de hoogtepunten van de vakantie. 


Hier zie je in de verte Cancale liggen, een prachtig stadje bovenop een heuvel.


Net voorbij Cancale richting St Malo, nog zo'n bijzondere stad die ik jullie laat zien, laf ons favoriete strandje....


Het was hier eb en het huis lag helemaal droog.  Wat een magnifiek plekje is het toch, als ik de foto's weer zie.



Hier zie je dat het water omhoog komt.


 Cancale bij eb.



Alles ligt droog, het blijft een raar gezicht, die bootjes op het droge. We gaan dit nog veel zien in onze vakantie. 


In Cancale staat een prachtige kerk, zoals in vele stadjes en dorpen in Frankrijk.


Maar ook Le Marie mag er wezen. Welk stadje in Nederland hier heeft nou zo'n gemeentehuis met zo'n mooie tuin eromheen?  Het lijkt de Efteling wel.


En ik kwam er het mooiste bloemenwinkeltje tegen van onze vakantie....


De eerste vakantiepost, nu het weer hier minder wordt vind ik het leuk om herinneringen op te halen en ik heb er een heleboel! We hebben zoveel mooie gezien en gedaan in de 3 weken dat we er waren.



22 opmerkingen:

  1. Wat was dat even meegenieten van jouw vakantie! Prachtig die wolkenluchtfoto's!
    En gezellig om je even gezien te hebben in mijn feestweek!
    Bedankt voor de prachtige bloemen, ze staan HEEL mooi te staan!
    En de armbanden zijn idd heel erg TOP!
    Dus, tot snel!
    nog 1 dag en dan heb je weer lekker weekend, ik wacht op je volgende vakantiepost.....
    Liefs
    Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik was de EERSTE!!!!!!!
    Jammer Ingrid, ik ben je nu eens voor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Jolanda,
    Wij zijn er twee jaar geleden geweest, om te kamperen en ook heel veel te zien. We zijn er na een week echt weggeregend, terwijl we twee weken wilden blijven. Ik hoop dat jullie veel beter weer hebben gehad dan wij hadden.
    Mont St. Michel, daar zijn wij ook geweest, we vonden het er prachtig, maar wel heel erg druk. Dat heb je natuurlijk, met zo'n toeristische trekpleister.
    Heerlijk om je mooie foto's te zien, ben ik weer even terug...
    Ik wens je een fijne avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk om te zien en even weg te dromen. Mooie omgeving, we willen er ook nog eens naar toe.
    Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat wordt nog lang nagenieten van een fijne vakantie.

    Mooie foto's die de sfeer aan de stranden van daar goed weergeven,kan mij goed voorstellen dat jij je daar met camera goed bezig weet te houden,ook kunstschilders trokken er in vroeger tijden al graag heen voor de dramatische wolkenluchten en het bijzondere licht.
    Jaren geleden vermaakten wij ons in Normandië twee jaar op rij ook uitstekend tijdens de vakantie.
    We brachten ook een bezoek aan Mont Saint-Michel en achteraf gezien vond ik het op afstand het mooiste,ver weg van de commerciële,opdringerige en toeristische trekpleister.
    Niet verwonderlijk toen ik onlangs las dat de rechtbank in Frankrijk de burgemeester van de beroemde Mont Saint-Michel veroordeelde tot een voorwaardelijke gevangenisstraf en een boete van 30.000 euro omdat hij zichzelf heeft bevoordeeld.Hij had de haltes van de shuttlebus naar de berg zo laten neerzetten dat de dagelijkse drommen toeristen eerst langs zijn winkels en restaurants moesten lopen. Hij is eigenaar van ongeveer 80 procent van de winkels op de berg en een vijfde van de toerismebedrijven op de kust en hij verdient er elke jaar tientallen miljoenen mee.Wij werden in meerdere restaurants geweigerd om binnen te gaan met wandelwagen waar onze kleindochter van 9 maanden in zat omdat die te veel ruimte in beslag zou nemen,we zijn maar gegaan en hebben de eer aan onszelf gehouden,nee op zulke adressen vangen ze van mij géén cent meer.
    Op veel andere mooie plekjes troffen we het beter en hebben we onze vakantie er niet door laten vergallen.

    Lieve groet,
    Ger








    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige foto's! Bijzonder om te zien hoe groot het verschil is tussen eb en vloed. Dit gedeelte van Frankrijk staat nog altijd hoog op mijn verlanglijstje om naar toe te gaan. En nu ik jouw foto's zo zie wordt krijg ik er al helemaal zin in!
    Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O dit is genieten! Kom maar op met de rest van je foto's..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een machtig mooie foto's!! Net als Aleta, staat ook dat deel van Frankrijk hoog op m'n lijstje, het lijkt me zo geweldig mooi daar en jouw foto's bewijzen dat maar weer! Kom maar op met de rest van je foto's, ik wil alles wel zien ;-)
    (enne... je herinnert me eraan dat de foto's van onze vakantie óók nog niet op m'n blog staan - net als jij door allerlei andere, drukke maar leuke, 'toestanden').
    Fijne dag nog Jolanda!
    Lieve groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. 'k Heb echt helemaal zitten genieten van je prachtige foto's. Wat mooi is het daar!
    Iets om te onthouden, voor als we nog eens naar Frankrijk gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi,

    Wat een prachtige plek zou er ook graag een x heen gaan!!

    Mooie sfeer plaatjes heb je gemaakt,

    Lieve groet,

    Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie beelden, droom weer helemaal weg...Wij zijn er ook twee keer geweest, eerst met ons tweetjes en jaren later met de kinderen. Het blijft een raar fenomeen, die eb en vloed daar. Prachtig om te zien, die bootjes op het droge.
    Mont st.Michel heeft wat mystieks, vooral dat klooster helemaal boven. Maar je moet wel inderdaad eerst langs allerlei souvenir-winkeltjes 'kruipen'. Je loopt gewoon in een lange stoet toeristen naar boven. Dat vind ik dan zo jammer. Maar eenmaal boven heb je een fantastisch uitzicht!
    Maar Bretagne is sowieso heel mooi, ruig en groen. Ben benieuwd naar de rest...
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige plaatjes Jolanda, er kwamen weer heel wat herinneringen boven uit lang vervlogen tijden. Vroeger toen de kinderen klein waren gingen we vaak naar Bretagne en nog daarvoor hebben we zelfs een keer in een hotelletje op Le Mont San Michel overnacht, toen was het ook al een trekpleister voor toeristen, maar nog niet zo'n mensenmassa als later.
    Zie uit naar het vervolg.
    Groeten, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige foto's Jolanda!
    Ik vind dat "woeste" van veel rotsen en ruines en zand zo mooi!
    Toen je vroeg of wij een idee hadden waar jullie geweest waren, had ik al het idee dat het in dit gebied van Frankrijk moest zijn.

    PS: ik moet verschrikkelijk lachen om de de tweede reactie van Lia! Ik heb Ingrid een keer gevraagd hoe ze het voor elkaar kreeg om (bijna) altijd als eerste te reageren op een blog. Ze lag in een deuk!

    Ik zie uit naar je volgende posten Jolanda!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zullen we er een wedstrijdje van gaan maken??????
      Wie is de eerste...... :)

      Verwijderen
  14. Ik had ze al voorbij zien komen, en ben helemaal weg van dat huis op het droge.
    Super....
    Ben benieuwd naar de rest.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een heerlijke vakantiefoto's zeg dit is echt Genieten!!! Je mag mij nog wel veel vaker meenemen hoor!!
    Fijne dag
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Jolanda, your photographs are truly splendid. I love the panorama that really shows all that sky, those magnificent clouds, and then the drama of the ebb and flow. The architecture you saw is lovely.

    This is a place I must visit sometime myself!

    Best wishes.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat heerlijk... door al die mooie foto's beleef je de vakantie weer een beetje. Wat een mooie omgeving en ik vind die eerste foto zo mooi.
    Fijne avond en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het is mooi daar! Wij zijn er ook verschillende keren geweest, Saint Malo, Saint Mont Michel en Cancale. Volgens mij is het gewoon Cancale en niet La Cancale (maar ik ben een kniesoor). Ik ben benieuwd of je ook foto's hebt van Dinant en Dinard. Er was ook zo'n leuk klein vissersplaatsje waar aan alle huizen visnetten hangen, kweet even niet hoe dat plaatsje heet.
    Groeten,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  19. en nu draai ik wat om: ik bedoel Mont Saint Michel :-)
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een mooie foto's en wat een grappig gezicht die bootjes op het droge :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het ziet er ongelooflijk met het getij zo ver! Ik hou van het kleine eiland het ziet er zo vredig.
    Sarah x

    BeantwoordenVerwijderen

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...