zaterdag 14 september 2013

Magische Mont

Een van de redenen dat ik graag naar dit gebied wilde, was Mont St Michel. Al vaak op tv gezien en ik vond het altijd betoverend en magisch. De abdij is gebouwd op een ganieten rots, die bij vloed een eiland wordt.
In de 8e eeuw verscheen de aartsengel Michael aan de bisschop en vroeg om een heiligdom. Dit was het ontstaan van wat nu een grote toeristische attractie is, maar nog steeds de moeite van het bezoeken waard.


Vroeger bezochten pelgrims de abdijkerk, nu vooral toeristen al wordt de abdij nog steeds bewoond en de kerk nog gebruikt. Via een 1800 meter lange toegangsweg ga je met pendelbussen naar de voet van de rots. Je kan lopen maar dat is zo'n 3 kwartier vanaf de parkeerplaats.


De hele toegangsroute wordt momenteel aangepast en volgens mij vindt er ook een constante renovatie van gedeeltes van de gebouwen plaats.


Bovenop de punt van de rots staat de abdijkerk en deze is gebouwd vanaf de 11e eeuw, niet voor te stellen toch? Eromheen kwamen door de eeuwen heen steeds meer gebouwen.


Via de pelgrimsroute loop je omhoog langs winkeltjes en horeca.
We waren er al vroeg op advies van de campineigenaresse, zo rond 10 uur, en het was goed te doen. Toen we s middags weg gingen was het een stuk drukker.


Naar boven lopend komt de kerk steeds dichterbij.


Eenmaal binnen (hiervoor betaal je entree) loop je via hoge trappen eerst naar de top en dan daal je via een vaste route af. 


Helemaal boven is een groot terras en het uitzicht is fantastisch. Het grote verschil in eb en vloed en de stromingen laten allerlei prachtige kleuren in het water zien. 



Binnenin de kerk, deze is oud en eenvoudig maar mooi gerestaureerd. En nog steeds in gebruik dus.


De kloostergangen met de mooie marmeren pilaren vormen een verbinding tussen de verschillende gebouwen. Het was een plek voor gebed maar ook processies werden er gehouden. 


Deze muuropening had als doel om ooit toegang te geven tot een kapittelzaal maar deze is nooit meer gebouwd. Nu dus een mooi uitzichtpunt over de zee.



Het getimmerde geraamte was om het gewicht terug te brengen. 


 Via de eetzaal lopen we door.



 En we gaan via cryptes naar de kleine kapel.


Langs het knekelhuis en de dodenkapel, waar gelukkig niets meer van is te zien, dalen we af naar de Ridderzaal, ooit de werk en studiezaal van de monniken. 


Een prachtige route door deze indrukwekkende gebouwen.


Beneden is een fototentoonstelling waar oa deze foto's hangen....



Een maal buiten lopen we langs de andere kant naar beneden, imposant is het juiste woord denk ik.


Ondanks de vele mensen die Mont St Michel bezoeken, is het zeer de moeite waard. Ga wel vroeg op pad, zeker in het hoogseizoen.
Als ik zo door m'n foto's blader heb ik heimwee naar de zomer....het herfstachtige weer doet me terug verlangen naar Frankrijk. Toch een heel fijn weekend!

oeps, sommigen hebben m'n volgende post al gezien alleen was deze nog niet af....foto's stonden erin maar de tekst nog niet! Binnenkort dus helemaal:)



21 opmerkingen:

  1. Wij hebben alleen gezien Mont St Michel vanaf een afstand, het was zo interessant om het dichter en Die uitzichten zijn prachtig te zien!
    Sarah x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi, die abdijkerk. Wij zijn er toentertijd niet ingeweest. Het was er achterlijk druk (rij à la Efteling) en de kinderen waren toen nog jong. Volgende keer ga ik in het laagseizoen en ga ik ook in de kerk. Het trekt de meeste toeristen op Parijs na, kun je nagaan.
    Fijne zondag,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is zeker een bezoek waard, ik vind het er allemaal prachtig uit zien. Je foto's van de zee zijn erg mooi, de schaduw van de wolken zie je er in terug en dat geeft een bijzonder effect.

    Met deze regenachtige dagen verlang ik ook wel weer naar de zomer, het is ook ineens van warm naar nat...geen geleidelijke overgang ;-).

    Fijn weekend Jolanda! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Jolanda,

    Mooie foto's van Mont St Michel. Wij zijn er ook vaak geweest. Het is een prachtig stukje Frankrijk. Vooral de eb en vloed verschillen vind ik prachtig en de forten voor de kust.

    Nog bedankt voor de ontzettende lieve kaart die je hebt gestuurd!

    Een fijn weekend!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Jolanda,
    Zo herkenbaar, wij liepen hier 2 jaar geleden ook rond.
    Indrukwekkend vond ik het zeker...
    Wat leuk om zo weer even terug te zijn...
    Fijne zondag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Werkelijk schitterend.
    Ik kan me echt indenken,dat dit indruk maakt.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige fotoserie!!!

    Door de verzanding en het onstuimige getijde van eb en vloed komen de zandbanken nooit tot rust en blijven die mooie kleurschakeringen zichtbaar in het water,in combinatie met de wolkenlucht worden het fantastische plaatjes van bovenaf gezien.

    Het geheel staat niet voor niets op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

    Grappig om te lezen dat ook jij net als vele andere terug verlangt naar vakantie plek,we noemen dat heimwee,maar dat zou betekenen dat je op den vreemde terug wilt naar huis.
    In de Duitse taal hebben ze er wel een mooi en toepasselijk woord voor: Fernwah....
    In onze taal is heimwee ook een Duits leenwoord. Fernweh is echter niet doorgedrongen in het Nederlands.

    Ik scrolde ook al even door je andere post,lees nu dat de tekst er nog bij moet,
    kan me helemaal voorstellen dat je zo snel mogelijk ook deze mooie post met ons wilt delen.

    Fijne zondag en nagenieten van vakanties en terug denken aan de mooie zomermaanden is ook fijn met dit herfstweer☺☺.
    Lieve groet,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Thank you so very much for this additional post about a truly magical, spiritual space. Even if I am never fortunate enough to visit myself, I think that seeing how you saw it and what you've shared with us will linger.

    I am glad that you and your family were able to visit when crowds were not around. The beauty and silence and setting are exquisite.

    Best wishes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel erg indrukwekkend, mooi dat je ons even liet meegenieten:-))

    Fijne zondag verder !
    Hartelijke groet Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie foto's, lijkt me heel bijzonder .....

    Plots ineens in herfstweer vind ik ook minder, de overgang mocht van mij ook wel wat geleidelijker!
    Maar wat hadden we een heerlijke Zomer! & wat kan jij op een mooie vakantie terugkijken ..... Geniet ervan.

    Fijne zondag!!

    Liefs,
    Yet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ohhh wat is het daar prachtig,je foto`s zijn geweldig,ik wens je een fijne zondag,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het blijft apart die burcht op de berg... Wij waren er ook vroeg twee jaar geleden. Ik vind het massatoerisme altijd zo'n nadeel bij zulke prachtige locaties! Maar zelf doen we daar natuurlijk ook aan mee :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige plek, ik kan mij voorstellen dat je hier graag naar toe wilde en je heb er prachtige foto's gemaakt. Ja....als je die bouwwerken uit lang vervlogen tijden ziet, dan kan je je inderdaad niet voorstellen hoe ze dat in die tijd met toch wel beperkte middelen voor elkaar hebben gekregen. Mooi ook dat zoiets bewaard blijft.
    Ik heb genoten van je prachtige verhaal en foto's Jolanda.

    Nog een fijne zondag.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig!!
    Ik heb genoten van je foto's en zo ie zo van al je foto series over je vakantie. echt super.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wij waren er toen de kinderen nog klein waren....ze zijn nu 36 en 34 jaar:-)
    Dus dat is even geleden. Maar ook toen was het al onaangenaam druk.
    Maar de kerk zelf blijft natuurlijk geweldig indrukwekkend, daar op die heuvel!
    Groetjes,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig zeg, indrukwekkend om daar te zijn.
    Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dit is toch wel een plek in Frankrijk die op mijn lijstje zou mogen, indrukwekkend zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wat een prachtige plek en wat heb je er een super mooie foto's van gemaakt zeg ...even weer in een vakantie gevoel ...... prachtige herinnering voor straks ...wens je een fijne week lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  19. wat een prachtige plek en wat heb je er een super mooie foto's van gemaakt zeg ...even weer in een vakantie gevoel ...... prachtige herinnering voor straks ...wens je een fijne week lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb weer heerlijk genoten van je foto's. Was ook weer even terug...Slim van jullie om zo vroeg te gaan, wij liepen in een sliert mensen omhoog. Maar het blijft overweldigend om te zien!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...