zaterdag 25 januari 2014

Op naar het Rijks!


Zelf was ik al een aantal keer in het oude Rijksmuseum geweest - klik -  maar naar het gerestaureerde 'nieuwe' Rijksmuseum wilden we graag samen gaan. De eerste drukte en de kerstvakantie hebben we aan ons voorbij laten gaan maar afgelopen vrijdag leek ons prima dag.


En dat was ook zo: geen rij bij de deur en echt museumweer, een beetje grijs en miezerig.
Voor het Rijksmuseum ligt een ijsbaantje, leuk aangelegd met een Hollands ophaalbruggetje.
Maar daar kwamen we niet voor!


Binnen kom je gelijk in een prachtige grote ruimte met een glazen dak, wat denk ik ooit een binnenplein is geweest.

 

Hier is een restaurant dus gingen we na een treinreis uit Rotterdam maar eerst aan de koffie met appeltaart:) 




Daarna het museum is. Het is erg groot en de kunst is in jaarperiode ingedeeld. We besloten om de 2e verdieping te doen: de periode van 1600-1700, de Gouden eeuw.



 Het is de meest bezochte verdieping maar hier hangen ook de mooiste werken van 'onze' schilders en is de Eregalerij.

.

Met als pronkstuk de Nachtwacht. Voor mijn man de eerste keer, kan dus van het lijstje af:)


Het lijkt erg druk maar viel reuze mee. Je kon het prima bekijken en iedereen blijft maar even staan, dus je staat snel vooraan.


Ik heb van veel schilderijen en voorwerpen die ik mooi vond, foto's gemaakt en ook veel ingezoomd op details. 


De ruimtes met de mooie plafondversieringen zijn prachtig en met veel stijl gerestaureerd.


Rechts wordt de Nachtwacht geflankeerd door dit enorme doek.  



In de Eregalerij naar de Nachtwacht toe, zijn kamers met de bekende doeken van oa Rembrandt en Vermeer.



Het Joodse bruidje en het Melkmeisje, beide favoriet van mij.


 

Ik ben vergeten om namen van schilders en schilderijen op te schrijven maar ik vond deze erg mooi. En even ingezoomd: zie je de mannetjes en schepen tot in details geschilderd? 

En dit stilleven hieronder, je zou toch zo aan willen schuiven?



Lopend over de verdieping komen we zoveel moois tegen zoals dit Delfts Blauw.  
Mijn man had nog nooit zo'n tulpenvaas gezien...


Later op de dag zouden we een moderne variant tegenkomen in een winkeltje in de 9 Straatjes!


Tot zover deel 1 van ons dagje Amsterdam. Volgende post lopen we nog een stukje door het museum en gaan we naar de 9 Straatjes.


Fijne zondag! 



15 opmerkingen:

  1. Het is echt de moeite om eens te gaan.
    Ik heb al meerdere reportages gezien, maar het is iedere keer weer indrukwekkend.
    Je hebt prachtige foto's gemaakt, Jolanda!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie post heb je ervan gemaakt! Dochterlief gaat binnenkort met school naar het Rijksmuseum, dus ik ga haar morgen deze post zeker laten zien.

    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een prachtige foto's heb je gemaakt. Ik ben er ook geweest en schreef erover in mijn blog nummer 24 http://happyearlgrey.blogspot.nl/2013/06/24-afstand.html Ik ga ook zeker terug want er is zo veel te zien.
      Ik heb genoten van je prachtige foto's.
      Fijn weekend en groetjes

      Verwijderen
  3. Wat is het toch een prachtig museum...we gaan er zeker een keer heen.....liefs fijne zondag Ria...x !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wil er eigenlijk ook nog wel eens naartoe. Jan is niet zo'n museum man...
    En het melkmeisje vind ik ook zo mooi...

    Fijne Zondag
    Liefs lia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het moet een prachtige dag geweest zijn voor jullie en wat heerlijk hé dat je overal foto's mag maken in het Rijksmuseum.

    Wij gaan er zeker weten ook heen,tot die tijd vermaak ik me graag op de uitgebreide website van het museum,raak er niet uitgekeken,
    je kan er werkelijk alles vinden
    https://www.rijksmuseum.nl/nl/ontdek-de-collectie

    Bedankt voor het delen!!
    Liefs,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh,wat is dit prachtig.
    Heb o.a. de Nachtwacht ook al eens bewonderd.
    Rembrandt was een genie,kon zo mooi het licht op een
    schilderij aanbrengen.
    En het rijksmuseum op zich,is al een bewondering waard.
    Ik vind het een van de mooiste musea van Nederland.

    Nog een fijne zondag
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ziet er mooi uit,maar zelf er heen,zou ik geen zin in hebben haha,bezoek liever een brocante markt of kringloop,het gebak ziet er jammie uit,fijne zondag,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Jolanda,
    Wij zijn een keer naar het Rijksmuseum geweest, in de andere locatie dus, en waren daar al flink onder de indruk. Nu dit allemaal af is willen we best nog een keertje hoor. Dankzij jouw mooie foto's ben ik weer helemaal lekker gemaakt... Die Nachtwacht blijft imponeren hè? Hoe vaak je die ook ziet... Prachig allemaal, wat heerlijk dat je er foto's mag maken.
    Ik kijk al uit naar het vervolg.
    Fijne zondag vandaag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een bezoek aan het Rijksmuseum staat hier ook op het wensenlijstje, zoals ik al eerder zei. Na jouw post weet ik zeker dat ik er absoluut een keer naar toe wil.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk dat Rijksmuseum, wij willen binnenkort ook eens gaan. Maar ik weet niet of ik dan mijn camera meeneem, dat vind ik toch wat lastig met al die mensen om je heen..

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Op mijn lijstje!
    Behalve dat aanschuiven.......die kalkoen lijkt me geen leuke tafelpartner........
    Ik ben benieuwd naar de foto's van de 9 straatjes, ZO LEUK daar!
    Fijne week
    liefs van mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige foto's heb je weer gemaakt van het Rijksmuseum. En wat een geluk dat jij geen wachtrijen had (wij zijn in de kerstvakantie geweest en dat hebben we geweten, wat 'n drukte!). Wij willen er zeker nog eens terug, zoveel is er te zien.
    Grappig, wij hebben het ook gecombineerd met de 9 -straatjes. Mij viel het wat tegen, alleen de Weldaad op de hoek vond ik prachtig. De rest was toch wel buiten ons budget...Maar wel een flinke variatie, dat wel. Ben benieuwd naar je 2e deel!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Staat hier ook hoog op het lijstje. Geweldige foto's heb je weer gemaakt, vooral die laatste :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooie dag moet het voor jullie geweest zijn, en je hebt zulke mooie foto`s gemaakt, fijn dat je dat kon doen he. Het is voor mij zeker al 20jaar geleden dat ik er geweest ben, maar wil er nu graag weer eens heen in die nieuwe locatie. Ik blijf naar je volgende serie uitzien, en ik blijf je blog volgen hoor. Ik ben ook weer begonnen met bloggen, kom je een keertje kijken? Nog fijne dagen en groetjes van mij, Riet.

    BeantwoordenVerwijderen

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...