dinsdag 28 januari 2014

Poppenhuizen, schilderijen, boeken, kasten en nog veel meer!

We gaan nog lekker even verder in het Rijksmuseum. Foto's maken mag zonder flits en is goed te doen.


De grote poppenhuizen uit de 17e eeuw zijn een lust voor het oog, je blijft kijken naar het leven in de Gouden eeuw in mini-formaat.



Tot aan de stapels linnengoed in de kasten en het zilver op tafel, het klopt allemaal.


En dit is dan weer op ware grote. Maar wel erg mooi. 


Er is een enorme bibliotheek te vinden in het Rijksmuseum, en je kunt zelfs de boeken inkijken op verzoek. 



De zeeslagen werden in die tijd door schilders vast gelegd voor het nageslacht, wat een enorme heksenketel moet het zijn geweest als je al die schepen ziet. 


En de details zijn weer te mooi!





Naast de schilderijen over de zeeslagen is ook een replica van een schip te zien. 


En wat vinden jullie van dit gezellige tafereel? Het was best leuk in die tijd volgens mij. 




Aan de andere kant van de wereld zag het er heel anders uit. 




*******



De winterlandschappen van Avercamp zijn prachtig, je blijft kijken en iedere keer zie je weer iets nieuws.





We hebben zoveel moois gezien, ik heb nog maar een klein gedeelte laten zien maar voorlopig laat ik het hierbij. We gaan zeker nog eens terug voor de andere verdiepingen.....maar eerst even nagenieten van al deze indrukken.


Na ene drankje in een Ierse pub lopen we verder door Amsterdam, zonder plan maar dat vind ik het leukste. 
*******
Wat een tegenstelling, op de ene foto de kerstversiering in de straat en op de andere hangen de geraniums nog voor het raam. 


 We lopen een stukje door de 9 Straatjes waar veel kleine winkeltjes en restaurantjes te vinden zijn.





 De Weldaad is altijd leuk en we lopen natuurlijk even binnen.






Na wat te hebben gegeten in de Jordaan, lopen we via de gezellige Haarlemmerstraat in de richting van het station. Het wordt al donker en met alle verlichte ramen lijken de grachtenpanden wel poppenhuizen.
De camera blijft in m'n tas, ik ben te moe om te fotograferen maar ik heb dus weer een goede reden om terug te gaan....





12 opmerkingen:

  1. Ha Jolanda; Wat leuk dat ik door jou nu ook even in het museum kan kijken...Mooi allemaal!. Ik moet er zeker eens heen!
    Ook de foto's van amsterdam zijn weer erg sfeervol! Wat een gezellig uitje!
    Groetjes Fleur

    BeantwoordenVerwijderen

  2. Hoi Jolanda,

    Aan de weelderige poppenhuizen kan je goed aflezen hoe rijk de welgestelden waren in de 17de eeuw,de dames pronkten met hun poppenhuizen ze bestelde mini-porselein in China en lieten meubelmakers, glasblazers, zilversmeden, mandenmakers en kunstenaars hun poppenhuis aankleden: een zeer kostbare zaak. Haar poppenhuis kostte indertijd evenveel als een echt grachtenpand.

    Het weergeven van het dagelijks leven op schilderijen uit die tijd daar ben ik dol op en kan er uren naar kijken,
    vraag me af of het altijd wel zó gezellig was,in de genrevoorstellingen zat vaak een moraal verstopt van lichtzinnige taferelen bedoeld om de kijker te waarschuwen voor dergelijk gedrag,op jou foto ook goed te zien aan de dronken jongeman die door oudere vrouw overeind geholpen wordt,op de grond zijn mes wat ook voor veel ellende zorgde in vroeger tijden op kermissen en boerenfeesten waar dronkenschap en messentrekkerij hand in hand gingen.

    Aan de andere kant van de wereld ging en gaat het leven er op de dag van vandaag nog steeds anders aan toe.....
    toch zie je op de Meesterwerken van vroeger veel gelijkenissen met nu,altijd bedrijvigheid en handel aan de kade van zeehavens,in veel dorpen die wij bezochten in Aziatische gebieden is het gebruik van de pikolan(draagstok over schouder om vracht in balans te vervoeren) nog altijd te zien in het dagelijks straatbeeld.
    Achter de welgestelden lopen geen slaven meer met parasols om de dames en heren te beschermen tegen het zonlicht,want je mocht in die tijd vooral geen kleurtje krijgen door de zon want dat zou betekenen dat je landarbeider was,en dat was minderwaardig.
    Alhoewel je op de dag van vandaag steeds meer berichten hoort, ziet en leest over uitbuiting die verdomde veel op de slavernijtijd lijken.

    Jolanda,omdat jij altijd zó enthousiast met je camera opstap gaat laat je mij ook meegenieten en je mooie fotoserie's zijn voor mij niet enkel plaatjes kijken.......maar maakt veel bij me los,zet mij vaak aan het denken....en vandaar wellicht mijn ''ietswat'' langere reactie.
    Wanneer jij dat niet prettig vindt laat het mij dan AUB weten,dan zal ik een volgende keer wat korter van stof zijn;-)

    Denk dat het Rijksmuseum als bouwwerk HET Meesterstuk van architect Pierre Cuypers genoemd mag worden,zeker na de jaaaaaren lange restauratie.....het prachtig binnenvallende licht is terug en de binnenplaatsen die lang volgebouwd waren bieden nu weer ruimte,zo had de architect het altijd al voor ogen.

    Lieve groet en fijne dag,
    Ger


    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat kun jij het toch allemaal mooi op foto zetten! Sommige dingen heb ik ook gezien, maar zo als jij het weer laat zien, lijkt het weer anders.
    Kijk, de bibliotheek en de poppenhuizen hebben we dan ook niet gezien, want je moet uiteindelijk een keuze maken, zoveel is er te zien. Maar dat is meteen weer een goede reden om nog eens te gaan!
    En hoe vond je de 9straatjes eigenlijk? De Weldaad is toch mijn favoriet daar, zo'n leuke winkel!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. It was grand to see these pictures from that fantastic, treasure filled, museum and the street views of lovely Amsterdam. It's been decades since I was there and I loved having my memories refreshed.

    xo

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat prachtig! Ik ben nog nooit in het rijksmuseum geweest maar dat moet zeker eens veranderen!
    Samen met de dames maar eens een dagje plannen!
    Ik heb weer genoten hoor van je prachtige foto's
    Fijne dag
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik moet daar toch ook eens een keer naartoe gaan.
    Tijd tijd tijd....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Jolanda,
    Wat is er toch veel moois te zien in het Rijksmuseum. Die poppenhuizen vind ik super en ook scheepvaartschilderijen... En dan die enorme bibliotheek, wat moet dat mooi zijn om daar een paar boeken in te mogen kijken. Het Rijksmuseum is weer terug op ons to-go-to lijstje hoor. We waren er al eens geweest, op de noodlocatie, maar willen hier toch ook een keer kijken...
    En dan die 9 straatje, daar ben ik nog nooit geweest, maar daar wil ik beslist een keer naar toe... Heerlijk al die kleine winkeltjes...
    Ik wens je een heerlijke avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb genoten van je prachtige foto's ik ben er ook geweest in het "Rijks" maar ga zeker nogmaals. Er is zoveel te zien het is te veel voor een keer. Bovendien is Amsterdam altijd leuk om te doen.
    Bedankt en groetjes
    El

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige foto's! Ik ben nog nooit in het Rijksmuseum geweest. Maar het lijkt me meer dan de moeite waard!
    Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat en geweldige reportage, Jolanda!
    Ik heb heel erg genoten.
    Dat hoor je steeds dat een dag veel te weinig is om het museum te bezichtigen.
    Dank voor deze mooie foto's!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat is het toch een prachtig museum! De schilders van toen hebben de mooiste kunstwerken gemaakt, daar kan ik vol bewondering naar kijken.

    De Weldaad lijkt mij ook een erg leuke winkel. Heb je daar nog iets gekocht?

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb echt genoten van je foto`s, en hoop ooit met mijn dochter die kant op te gaan. Volgens mij moet je in ieder geval als Nederlander 1x in het Rijksmuseum geweest zijn, niet dan? Het poppenhuis vind ik prachtig. Echt tot in detail....en dat plafond.. Wauw.
    Een waar kunstwerk! Leuk om te lezen bij de reactie van Ger dat zo`n poppenhuis net zoveel kostte als een grachtenpand!

    Groetjes van Petra

    BeantwoordenVerwijderen

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...