maandag 3 februari 2014

Nepalese sjaal met een verhaal...GIVE AWAY!

  JAAAA, eindelijk kan ik m'n give away bekend maken...
een prachtige, grote, heerlijk zachte en warme sjaal uit Nepal.
Achter deze sjaal zit een mooi en inspirerend verhaal....lees maar mee.

geshowd door mijn dochter EVA

Hoe het allemaal is begonnen…
Mijn naam is Inge. Eind 2012 ben ik vanuit een workaholic-bestaan met werkweken van rond de 60, 70 uur plotseling door een verwaarloosde ontsteking uitgevallen en acuut geopereerd. Mijn lichaam vond dat het lang genoeg had geduurd, het was uitgeput en had tijd nodig om te herstellen. Tijdens dit herstel kwam er ruimte in mijn hoofd en borrelden er talloze ideeën op. Maar ook was er tijd om na te denken over de toekomst. Wil ik met dit leven doorgaan tot aan mijn pensioen, wat drijft mij nou echt, waren daarin vragen die een rol speelden. Tijdens een vakantie in Nepal in maart 2013 was er veel tijd om bij deze vragen stil te staan. Mijn medereizigster ging vijf dagen de bergen in en ik ging op bezoek bij een kinderhuis.  Voor vertrek had ik geld ingezameld voor dit kinderhuis. Ik werd geraakt door de openheid en warmte van de kinderen en de staf. Als een kind, kind kan zijn, liefde voelt, naar school kan gaan en daardoor een baan kan vinden, is de levensvreugde en levenslengte vele malen groter. Ik had dit eerder gezien bij vrijwilligerswerk in India en het raakte mij opnieuw. Tevens was ik onder de indruk van de verhalen en achtergronden van de kinderen. Situaties die soms uitzichtloos waren voor complete families en alleen door de inzet van externe hulp veranderd konden worden. Het vinden van een baan door de vrouw kan betekenen dat het inkomen net boven de armoedegrens uit komt. Hierdoor kan het leven er meteen een stuk anders uit zien. Bepakt en bezakt met prachtige lokale producten ben ik terug naar Nederland gegaan. Deze producten (sjaals en onderzetters van viltballetjes) waren enorm geliefd en veel vrienden vroegen of ik er nog een aantal had zodat ze die konden kopen. 

En toen?
In juni 2013 heb ik het roer omgegooid en heb ik een verzoek ingediend voor 6 maanden onbetaald verlof (per september). Omdat ik niet meer zo lang wilde wachten heb mij ingeschreven bij de KvK, heb een zakelijke rekening geopend en heb een retourticket Nepal voor 10 dagen gekocht. Ik ben eind juni teruggegaan naar Kathmandu en ben daar op zoek gegaan naar lokale projecten en families om mee samen te werken.  Zo ben ik daar tegen Nilam en Mina Bastola aangelopen. Afkomstig uit een dorp onder aan de voet van de Mount Everest, maar ondertussen een bedrijf gestart in Kathmandu. Nilam in de reisbranche, Mina in de sjaals. Zij dragen een deel van hun omzet af aan een door hun opgezet ziekenhuis in hun geboorteplaats. Gedurende moesson-tijd moeten mensen uit de omgeving soms drie dagen lopen om hier naar toe te kunnen. Zo heb ik ook Subash ontmoet. Subash maakt tassen van rijstzakken, is 21 jaar, heeft geen opleiding gevolgd en vertelde mij in zeer gebrekkig Engels trots dat hij een groot zakenman gaat worden en dat hij al genoeg werk heeft voor twee personen die tassen naaien. Met Ram (de viltman) ben ik naar een viltwerkplaats gegaan alwaar een tiental vrouwen hele dagen viltballetjes rollen voor prachtige kleden. Ik heb Maya en BJ ontmoet die in hun leeratelier in goede werkomstandigheden vijf mensen een baan kunnen aanbieden.
Na nog een keer het kinderhuis te hebben bezocht, ben ik na ruim een week teruggegaan naar Nederland. Drie weken later arriveerde de eerste 200 kilo aan spullen. In augustus en september heb ik een paar dagen vrijgekomen om met de prachtige spullen op een (zomer)markt te staan. Het enthousiasme onder de klanten was groot en sjaalmetverhaal was geboren. 

Half september ben ik opnieuw teruggegaan naar Nepal. Dit keer om samen met een vriendin een product verder te ontwikkelen en te laten maken in Nepal (de Smarttree, een handige tasje in de vorm van een boom, geschikt voor het handig opbergen van je smartphone) en om andere producten in te gaan kopen. Zo werk ik nu ook samen met een project dat prachtige schalen maakt van lege chipszakken, een sierradenproject, een tassenproject en nog heel veel losse extra's. Eind november en in december heb ik de producten verkocht op kerstmarkten. Opnieuw was er veel animo en werd ik overdonderd door het enthousiasme van velen en aanbod van extra hulp mbt de projecten.


En nu? Nu moet ik een keuze gaan maken. Ga ik half maart terug naar mijn reguliere werk als mijn sabbatical ten einde is, of ga ik proberen mijn bedrijf uit te laten groeien tot een bedrijf dat bestaansrecht heeft. Mijn uitgangspunt is dat ik een deel van mijn omzet schenk aan projecten. Op dit moment zijn dit het kinderhuis en ziekenhuis in Necha (dus bovenop het deel dat reeds door de inkoop wordt geschonken). In de toekomst kunnen dit ook andere projecten zijn. Hierover ben ik nu in gesprek en aan het nadenken in Nepal. Door samen te werken met lokale families en projecten draag ik bij aan het creëren  van lokale werkgelegenheid, duurzaamheid en economische groei. Ook dit keer ga ik het kinderhuis (Namaste Community Foundation) bezoeken en dit keer ga ik als het goed is ook naar het ziekenhuis (Necha Community Hospital). 
Het afgelopen jaar heb ik veel geleerd, niet alleen in Nederland maar vooral in Nepal…..


Op één van de kerstmarkten, de Swanmarket in Rotterdam, ben ik Jolanda tegengekomen. Jolanda heeft een aantal foto's gepubliceerd van het chipszakkenproject. Wij hebben telefonisch contact gehad en Jolanda is ondertussen een fan van de prachtige warme, zachte sjaals uit Nepal. 
De sjaals worden yakwol-sjaals genoemd in Nepal, maar zijn van katoen en acryl, dus kriebelen niet! Yakwol is slechts de toeristische benaming. Ondanks de diversiteit aan spullen is sjaalmetverhaal de pijler van mijn bedrijf. Omdat het blog van Jolanda vier jaar bestaat, stel ik graag een prachtige sjaal ter beschikking. Deze sjaal wordt verloot onder de lezers die naar aanleiding van dit artikel de pagina van sjaalmetverhaal op facebook  'liken'. Dit kan tot en met 14 februari. Er zullen twee sjaals worden verloot. Een onder de lezeressen van het blog van Jolanda (mits je de facebookpagina liked) en eentje naar aanleiding van een valentijnsactie op mijn facebookpagina. Dubbele kansen dus!


Wil je meer weten, neem dan contact met mij op via: inge@sjaalmetverhaal.nl
of kijk op www.sjaalmetverhaal.nl of Facebook: pagina 'sjaalmetverhaal' of pagina 'pop up shop to give'  of pagina 'viltballetjes.nl

Groeten uit Nepal, Inge Hoogesteger


Wat een inspirerend verhaal! 
En ik mag dus zo'n heerlijke zachte, warme mooie roze sjaal in prachtige kleuren weg geven!

Hoe doe je mee:
* Laat een reactie achter onder deze post of stuur me een mailtje (als je geen blog hebt) met daarin dat je mee wilt doen 
* Zet op je blog een link met de collage hierboven over deze give away of deel deze post of de collage op je facebook
* Like de facebook pagina SJAALMETVERHAAL
* Natuurlijk leuk als je me volgt....

Ik wil Inge graag helpen met het bekend maken van haar mooie werk, vandaar de link naar haar facebook pagina. Hier kun je ook lezen wat ze momenteel in Nepal meemaakt.



Een roze sjaal winnen op Valentijnsdag, is dat geen leuk idee?





25 opmerkingen:

  1. wauw! Indrukwekkend wat iemand in zo'n korte tijd kan bereiken. Knap ook dat ze niet zielig ziek thuis gaat zitten, maar de draad van het leven letterlijk en figuurlijk oppakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verhaal.
    Mooie sjaal.
    Maar het is niet mijn kleur,(draag alleen maar zwart ;-) ).
    Kan beter iemand krijgen die er veel plezier mee gaat hebben.

    gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie post en hoe bijzonder...ik doe graag mee...ga nu even op haar pagina kijken.....dat doet me denken dat heel lang geleden ik je een vrienschapverzoek hebt gestuurd op fb...maar je hebt me niet toegevoegd.......nou fijne avond liefs Ria...x !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtig lang en inspirerend verhaal zeg! Vind het heel bijzonder om te lezen. Geweldig om zo'n bedrijf te hebben. Inge is er beter uitgekomen, maar Nepal ook! Echt fijn om zo je steentje bij te kunnen dragen.
    Ik doe héél graag mee met deze give-away. De sjaal vind ik prachtig en vooral omdat het een sjaalmeteenverhaal is!
    Jolanda, je dochter staat er prachtig op! Wat een knapperd zeg. Haar lippenstift matcht uitstekend met de sjaal.
    Ik zal de FB liken uiteraard en een linkje op mijn blog zet ik er ook op!
    Op naar Valentijnsdag! :-)

    Liefs, Marjolijn

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een bijzonder verhaal Jolanda, mooi hoor. Deze kleur draag ik niet en bovendien kan ik niet aan alle eisen voldoen. Maar ik heb al regelmatig iets gewonnen, dus je hoeft geen medelijden met mij te hebben hoor ;-). Zeker weten dat je iemand anders hier heel blij mee kunt maken!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. P.S. Wat heb je een mooie dochter (was ik vergeten te zeggen ;-))!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo wat een bijzonder verhaal...
    Echt heel inspirerend om te lezen dat er nog iemand is die niet bij de pakken neer is gaan zitten..
    Ik pas voor de sjaal,heb onlangs nog wat gewonnen dus dan heb ik liever dat het naar iemand gaat die hem echt helemaal te gek gaaf vind.
    Je dochter is een mooie dame en de sjaal past haar ook mooi...
    Lieve groetjes Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een mooi verhaal en ik vind het prachtig dat iemand het roer helemaal om durft te gooien!
    Ik doe niet mee met je give-away omdat ik niet zo van de sjaals ben. Doe iemand anders er maar een plezier mee.
    En.....idd heb je een dochter die zoiets prachtig staat! Vooral de combinatie met de lippenstift!

    Groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig verhaal! Geweldig dat iemand zich zo inzet voor de allerarmsten daar. En daarom het roer om te gooien is een grote stap, knap hoor!
    Jammer genoeg, voldoe ik ook niet aan alle eisen (heb geen FB), om mee te doen aan deze prachtige give-away. Maar ik zal hem wel linken op mijn blog. En ik wens Inge heel veel succes met haar project!
    Trouwens, complimenten voor je dochter!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie dochter heb je Jolanda! De sjaal staat haar prachtig! Wat een bijzonder verhaal ook.Vind je het erg als ik niet meedoe met de giveaway? Ik heb net twee prachtige giveaway's gewonnen. Het is nu aan een ander :-)

    Fijne week toegewenst!

    Liefs van Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De link staat op mijn blog hoor. Fijn om te lezen wat een mooi werk er in Nepal is opgezet.
    Leuk om je dochter eens te zien. Ik geloof niet dat ik mijn dochter ooit zover zal krijgen.
    Groeten,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtig verhaal, Jolanda!
    Knap om je leven en je gaven zo in te zetten.
    Ik vind het een prachtige sjaal, maar kan niet aan de voorwaarden voldoen.
    Aan de andere kant heb ik de laatste tijd ook twee gewonnen.
    En wat een knappe dochter heb je! Leuk dat ze voor je wilde showen.

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi verhaal en een prachtige sjaal, ik zal het verhaal zeker delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Jolanda, het verhaal van Inge brengt me zo terug bij het verhaal van Engely Tersteegh die haar stichting Noble House heeft voor de kraamklinieken en kindertehuizen in Nepal. Je weet misschien nog dat ik oproepjes plaatste voor het breien van mutsjes en andere dingen...?
    Fantastisch zoals mensen zich inzetten voor andere mensen.....
    Ik wens je een heerlijke dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig, bijzonder en inspirerend verhaal! Ik zal het ook delen op mijn projectapart.blogspot.nl. En natuurlijk maak ik ook graag kans op die prachtige sjaal! En Jolanda... GEFELICITEERD met 4 jaar bloggen! :) Liefs Nicky

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi bijzonder verhaal zeg. Ik doe graag mee, wat een prachtige sjaal en model!! Gefeliciteerd met 4 jaar bloggen.
    Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik doe graag mee met je leuke give-away! Ik plaats een berichtje op mijn blog erover. Aan de sjaal zit een heel verhaal, wat ik erg mooi vind!

    Lieve-Groetjes, Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oohhh WHAUW wat een prachtige sjaal, ik ben gek op deze kleuren werkelijk schitterend maar heb geen facebook dus gaat m'n niet worden hoe jammer. En knap als je het roer zo om kan gooien. Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Eigenlijk doe ik nooit mee aan een Give Away, maar voor dit bijzonder verhaal maak ik graag een uitzondering. Geweldig hoe Inge het roer om heeft gegooid en zulke mooie dingen doet voor het goede doel. Dat mag zeker gedeeld worden, ik heb enorm veel respect voor haar plan en aanpak. Ik heb de link op mijn blog geplaatst en hoop dat deze post naar nog veel meer goeds mag leiden. Wat een knappe dochter heb je Jolanda!, daar kun je trots op zijn! En natuurlijk een prachtige sjaal, wat mooi dat je hier aandacht aan schenkt.

    Liefs Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een ontroerend mooi verhaal. Ik ben er stil van. Succes met de verloting van je sjaal. Hij is erg mooi :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtige sjaal, helemaal mijn kleur, en een mooi verhaal. Zou wel willen meedoen maar hou liever mijn Facebook gescheiden van mijn blog. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. De sjaal is prachtig, het model een mooie dame en het initiatief en de gedachte erachter zo mooi, en lief dat jij dat dan weer wil delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een geweldig project!! Het zijn schitterende sjaals, heb even op de FB site gekeken. Ik heb geen FB aan m'n blog gekoppeld dus helaas...anders had ik graag een gokje willen wagen het is een schitterende kleur!! Hij past ook mooi bij je dochter!
    Fijn weekend.

    mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  24. What a lovely lovely giveaway my friend...off to like the fb site. xoxoxo Adore this colour. xoxoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik ben er helemaal stil van. Wat een verhaal! En wat geweldig dat er mensen zijn die iets willen ( of gaan ) opzetten, om ook deze mensen in Nepal te helpen. Prachtig initiatief. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...