maandag 5 mei 2014

Fietstocht door Monninckendam, Marken en Volendam.

Weer een lange fotopost, ditmaal van onze fietstocht door deze 3 stadjes. 
Onze zoon woont sinds enige tijd samen in Monnickendam waar zijn vriendin vandaan komt en wat is het daar mooi! 
Na de koffie startten we onze tocht in Monnickendam. Ik had er al eerder een post over in de winter-klik- .



Ontstaan in 1355, maar vanaf 1575 maakte het een bloei door waarin palingrokerijen en visvaart met Oostzeelanden een grote rol speelden. De monumentale pandjes uit deze periode herinneren er nog aan.
Met de kleine musea, leuke restaurantjes en terrasjes, mooie huizen in leuke straatjes is het zeker de moeite waard om er eens een bezoekje te brengen.




We fietsen over de dijk richtig Marken met nog een blik op het nieuwe gedeelte van Monnickendam.




In de verte ligt Marken, schiereiland in het Markermeer. 
 


Zijn dit de pluimen van Ijmuiden?



Marken is een voormalig vissersdorp en al heel lang een toeristische trekpleister.


De karakteristieke huizen op palen zijn ook prachtig om te zien, het is net een openluchtmuseum waar je in rond loopt.






Het was zaterdag en dus hangt de was overal te wapperen in de wind.
De toeristen nemen de veerboot naar Volendam







Hollandser kan het toch niet? 


Via Monnickendam nemen we de route naar Volendam, onderweg komen we deze schapen tegen op de dijk die al rammelend met voer gelokt worden voor de oversteek naar de boerderij. Ze komen hard aanhollen! Als er een schaap over de dam is....








Volendam is druk, heel druk. We lopen over de Dijk en vinden een plekje op een terrasje, lekker mensen kijken.




Wat een heerlijke dag was het. Niet zo warm maar door de zon was het toch een mooie fietstocht door een prachtig stukje Nederland. Monnickendam en Marken zijn zeker de moeite van een bezoekje waard. 




16 opmerkingen:

  1. Dit ziet er zo mooi uit, Jolanda. Wij zijn daar nog nooit geweest, maar op je foto's zie ik dat het echt de moeite waard is. Een prachtig stukje Nederland.

    Een fijne dag. Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie foto's. Heerlijk dat fietsen door die mooie plaatsjes. Holland is zo mooi!! Geniet ervan! Gr. jac..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige serie, zo lekker Hollands daar hou ik van! Zo leuk ook die keurig gerangschikte was aan de lijn!

    Fijne dag,
    lieve groet Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een prachtige reportage Jolanda!
    Dit is ook echt ons land!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb deze omgeving ooit eens met mijn moeder verkend tijdens een weekendje weg.Ook in alle drie plaatsen geweest en ik vond het toen ook erg mooi allemaal. Je laat ons weer prachtige foto's zien, ik was mijn camera toen vergeten... dus mooie herinneringen via jou blog, bedankt ;-)

    Fijne dag verder , hartelijke groet Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit is echt Nederland op zijn best.
    Ik ben ooit op Marken en in Volendam geweest...lang geleden.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Jolanda,
    Jullie hebben wel een paar prachtige dorpen aangedaan. Monnickendam ken ik alleen van een paar jaar geleden toen we voor een familiedag een Tjalk hadden gehuurd (incl. schipper hoor) en Volendam daar ben ik wel een paar keer zo geweest, maar dat is mij te toeristisch. Marken, daar ben ik jaren geleden een keer geweest maar nog nooit met Ben samen. Het staat op de planning voor deze zomer... Daar is ook zo'n leuk klein museum... En wat heb je weer prachtige foto's gemaakt... heerlijk genieten was dit.
    Ik wens je een heerlijke avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een leuke fietstocht waar je weer een prachtige fotosessie voor ons van hebt gemaakt! Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi zeg, Monnickendam. Wat leuk dat je zoon daar nu woont, dan heb je steeds een reden om erheen te gaan.
    Groeten,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nooit geweest, maar nu een prachtig kijkje gekregen in dit mooie plaatsje! Mooi fietstochtje! En leuk dat je zoon daar nu woont, volop redenen voor nog meer tochtjes!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Erg mooi en zeker leuk om te zien. Ik ben er zelf ooit gids geweest en kijk nu even met veel plezier terug! Een mooie trip heb je gemaakt, ik moet zeker weer een keer gaan...
    Lieve groet Diana

    BeantwoordenVerwijderen
  12. What an absolutely charming tour you have given us! Your photographs really do show us the flavor of this area. I now want to hop on a plane!

    xo

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige fietstocht om ons op het landschap is spectaculairs! Sarah x

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ben er nooit geweest, ziet er prachtig en heel erg de moeite om te bezoeken uit, maar ik kende Volendam wel... uit een heel oude Ariadne van mijn moeder. Daar stonden toen breiwerken in op zijn Voldendams en Markens, mooi was dat, en dat ben ik nog niet vergeten ;) Zo zie je maar. Heel mooie post Yolanda! Prachtige foto's, echt genieten.
    Lieve groet,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ook ik ben daar nog nooit geweest prachtig zet het op tedoen lijst .

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wij gingen daar altijd met plezier op vakantie (behalve volendam)

    BeantwoordenVerwijderen

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...