zondag 10 augustus 2014

Wie Venetie zegt, zegt gondels....

Er wordt natuurlijk door de toeristen en zeker door de groepen Japanners, veel gebruik van gemaakt. Wij hebben het niet gedaan want het is behoorlijk aan de prijs maar vanaf de kant zijn wel mooie plaatjes van de gondels te maken.


De 'brug der zuchten' bij het Dogepaleis, deze brug was de verbinding met de gevangenis en wordt zo genoemd omdat gevangenen hier een laatste blik (en zucht) op Venetië konden werpen voor ze werden opgesloten.






Al vanaf de 11e eeuw varen de gondels, zo's 11 meter lang, door Venetië om mensen en goederen te vervoeren. Met een roeiriem kan de gondelier staand snel wenden en draaien en in de smalle kanalen kon niet met  2 riemen worden geroeid. Er wordt trouwens links gevaren op de kanaaltjes, op de Canal Grande dan weer rechts. Ze zijn zwart omdat tijdens de pestepidemie in de 16e eeuw de overledenen met de toen kleurrijke gondels werden vervoerd. Als eerbetoon hebben ze ze toen zwart gemaakt.



Het is goed manoeuvreren door de smalle kanalen en natuurlijk willen ze niet dat de mooie gondels de stenen raken, dus er wordt er veel met voeten en handen afgezet.


Als er op de gondel een accordeonist en zanger meevaart die het O Solemio aanheft, blijft iedereen natuurlijk even staan.




Het is soms file varen....








En hier zijn we weer bij het Canal Grande, de centrale waterweg die dwars door Venetië slingert en waar al het water op uitkomt.

Ik ga nog een aantal Venetië posten laten zien met verschillende thema's. Er is zoveel moois te zien in deze fascinerende stad. En heerlijk om op deze regenachtige dag lekker door de zonnige foto's te bladeren.


15 opmerkingen:

  1. Wat geweldig lijkt me dat. Venetië staat nog op mijn wensen lijst. Vrienden van ons vonden dit de mooiste stad van de wereld en als ik dat zo zie dan kan ik me daar helemaal in vinden. Prachtige foto,s Jolanda.
    Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is wel file varen daar. Heb er zelf ook nog nooit in gezeten en hoorde dat het erg duur is, jammer. Het blijft eel een mooi gezicht Venetie, mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nu vanaf de kant heb je ook de meest prachtige foto's gemaakt......Ha misschien nog wel mooier....zo kon ik mooi alle gondels zien.
    Wat een drukte daar op het water zeg.......maar zeker mooi.
    Ben benieuwd naar de rest van je vast mooie beelden.

    Fijne avond

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee, wij hebben de gondels ook alleen van de kant bekeken, dat vind ik het geld niet waard. Weer genoten van je foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Venetië...geweldig! Deze stad moet je naar mijn mening gezien hebben. Prachtige foto's Jolanda, tegelijkertijd roept bij mij ook weer herinneringen op en zo neem je mij ook even mee terug. Vanaf de kant is het zeker een prachtig gezicht, daarvoor hoef je niet in een gondel. Wij hebben de gondelvaart destijds ook gelaten voor wat het was, wat een prijzen hé? In plaats daarvan verkozen wij liever de Italiaanse keuken in één van de vele mooie steegjes. Maar wat zal je er van genoten hebben.. de camera zal flink overuren hebben gemaakt, wat een uitkomst toch dat het allemaal digitaal kan!

    Bedankt voor het meegenieten, ik kijk nu al uit naar het volgende thema!

    Lieve groet, Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Jolanda,
    Wat is dat toch mooi zeg, Venetië. Ik ben er nog nooit geweest, maar het is wel de meest gefotografeerde vakantiebestemming denk ik... Jouw foto's van de gondels zijn fantastisch... ik heb genoten. Ik ben ook heel benieuwd wat je nog meer voor moois gaat tonen van Venetië...
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heb je prachtige foto's gemaakt van Venetië. Maar wat is het daar druk, heb je dat zelf ook zo ervaren? Het lijkt met een geweldige stad maar zelf ben ik er nog nooit geweest. De kleuren zijn super mooi....lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Welkom thuis! Hebben jullie een goede vakantie gehad? Wat een fotogenieke stad is Venetie Jolanda! Ontzettend leuk dat je daar geweest bent. Het staat ook nog steeds hoog op mijn verlanglijstje. Ik hoop er een keer in het najaar na toe te kunnen gaan of de winter. Het schijnt dan iets rustiger te zijn. Ik ben benieuwd naar je verhalen. Verheug mij ook op a.s. zondag!

    Tot gauw!
    Liefs, Madelief xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige foto's Jolanda...echt genieten.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel vroeger heb ik wel eens een tochtje gemaakt, vergeten ben ik deze nog niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Terwijl de regen hard tegen de ramen klettert bekijk ik je prachtige foto's en geniet! Wij zijn er zo'n twintig jaar geleden geweest. En ook toen al was zo'n boottochtje aan de prijzige kant. Ach, we kunnen ook zo volop genieten. Het is een hele aparte mooie stad met een heel eigen sfeer. Ik verheug me al op de rest...
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ooh wat is het daar mooi hé! Een aantal jaar terug zijn wij ook daar geweest en ik vond het fantastisch.
    Groetjes,
    Liza

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige foto's, maar achter elkaar in een rij varen lijkt me persoonlijk helemaal niks. Geef mij maar zo'n tuffertje door watertjes in de een gebied waar niemand anders is :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtige foto's! Heel lang geleden zijn hubby en ik ook een dag in Venetië geweest (wij waren daar op 8-8-88 - die datum vergeet je nooit natuurlijk) en hebben toen wel een tochtje in zo'n kano gemaakt. Volgens mij was het toen niet zo druk als nu.
    Ik wil er graag nog eens naar terug want we hebben toen lang niet alles kunnen zien. Het bootje varen zullen we dan waarschijnlijk ook wel overslaan :-)
    Ik ben zeer benieuwd naar de rest van je foto's.
    Groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Italië heeft sinds dit jaar toch wel indruk op me gemaakt dus ook Venetië staat hoog op het lijstje. Dus kom maar op met je foto's :)

    BeantwoordenVerwijderen

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...