zondag 8 maart 2015

Sprookjesachtige Sagrada Familia

Als je naar Barcelona gaat, moet je naar de Sagrada Familia. Het stond dus hoog op ons lijstje van dingen die we wilden doen en op dag 2 gingen we dus als eerste hier naar toe.



De Sagrada Familia, de basiliek die sinds 1882 gebouwd wordt en af zal zijn in 2026, zeggen ze.
Maar of dat ooit zal gebeuren? De snelheid waarmee de bouw vordert, is voor een groot deel afhankelijk van de giften en entreegelden die bezoekers binnenbrengen. De bouw duurt inmiddels zo lang, dat voltooide gedeelten weer gerenoveerd moeten worden. Dit was overigens niet ongebruikelijk bij de bouw van kerken van dit formaat. Hoewel de kerk nog niet klaar is werd zij op 7 november 2010 door paus Benedictus XVI tot basiliek gewijd. 
Architect Gaudí ontwierp deze basiliek die door velen wordt gezien als hét meesterwerk van Gaudí. Hij heeft al zijn opvattingen over architectuur erin samengevat.  Tijdens de bouw stond Gaudí erop dat hij van alle details op de hoogte gehouden werd. Hij was zo bezig met dit werk dat hij na 1914 geen andere opdrachten meer aannam. De kerk is zijn laatste werk. Hij wijdde er zijn laatste jaren aan, tegen het einde van zijn leven woonde hij zelfs enige tijd op de bouwplaats. In 1926 overkwam Gaudí een verkeersongeluk: hij werd overreden door een tram en overleed enige dagen later. Hij werd begraven in de crypte van "zijn" kerk.



Het is een prachtig imposant gebouw ondanks de hijskranen en de bouwplaats die om de basiliek heen is. Ondanks het vroege tijdstip in het jaar moeten we toch een half uurtje in de rij om tickets te kopen. En als we deze hebben, blijken we ruim een half uur later pas naar binnen te mogen. 
Dus tijd om even wat foto's te maken aan de voorzijde en een broodje te eten op een van de bankjes in het parkje erachter. Gelukkig schijnt de zon en hebben we alle tijd om dit unieke gebouw met de hoge torens te bewonderen!




De kerk zal drie façades krijgen die elk een gedeelte van het leven van Jezus verbeelden (de façade van de geboorte en de façade van het lijden zijn reeds klaar en aan de voorkant komt de façade van de glorie), met elk vier klokkentorens. Deze twaalf torens symboliseren de twaalf apostelen. 
De zuidwestfaçade is de lijdensfaçade of façade van de Passie en gaat over het lijden van Christus. Deze zijde is een halve eeuw na de noordoostgevel gebouwd en is dus in een veel modernere stijl: "bekleed" met veel "hoekige" sculpturen. Boven in het portaal hangt een sculptuur van Jezus (zonder de traditionele lendendoek) aan het kruis van Josep María Subirachs. Ook is er op deze gevel een Magisch vierkant te vinden waarvan de Magische constante 33 is, de leeftijd waarop Jezus Christus stierf.
De voorkant, aan het zuidoosten, wordt de façade van de Glorie. Aan deze gevel is nog vrijwel niet begonnen. Deze façade zal als allerlaatste deel van de kerk voltooid worden.





De geboortefaçade is aan de noordoostkant. Deze zijde is als eerste gebouwd en als enige nagenoeg volledig naar het ontwerp van en (tot aan diens overlijden) onder leiding van Gaudí geconstrueerd en zodoende volledig in Catalaans modernistische stijl. De beeldhouwwerken rond de drie poorten zijn in de deugden "Fe", "Esperança" en "Caritat" (Geloof, Hoop en Naastenliefde). In deze gevel wordt de geboorte van Christus omgeven door veel natuurscènes, waarvan sommige zelfs exotisch aandoen Prachtig om te zien en ik heb er natuurlijk wat close-ups van gemaakt.







En dan kunnen we eindelijk naar binnen en worden we overvallen door al het moois wat we zien. Totaal anders dan iedere kerk of kathedraal die we eerder hebben gezien.
Het is heel erg licht en modern. En er zijn veel glas in loodramen die een betoverde sfeer geven.








Er wordt nog steeds aan gewerkt en dat zie je ook als je binnen bent. Hier loopt een aantal werklieden naar beneden omdat ze pauze hebben. 




Het bijzondere kruisbeeld hangt onder een baldakijn met lichtjes. Ik weet niet goed wat ik ervan moet vinden. Het is mooi maar wel erg apart, ik heb zoiets nog nooit gezien. Maar de hele kerk is bijna sprookjesachtig met alle pilaren en nissen en dus past het hier ook wel weer bij.



Buiten laten we het allemaal even bezinken voor we naar ons volgende hoogtepunt gaan. We gaan ook nog met de lift naar boven in een van de torens. Met mijn hoogtevrees blijkt dat een heftig tripje te zijn want eenmaal boven moeten we nog met een bijzonder smal trapje een verder omhoog en later dus ook weer omlaag. 
Maar door de smalle openingen in de toren hebben we een fantastisch uitzicht en overzicht over de hele stad. Snel maak ik wat foto's. Helaas is het maar korte duur want de volgende lift komt eraan en we moeten weer naar beneden. 
Maar het is zeker de moeite waard om te doen, deze lifttrip naar het topje van de Sagrada Familia.





Zoals jullie zien schijnt de zon en is de lucht blauw in Barcelona net als vandaag in Nederland. 
Wat was het genieten, dit lenteweekend! 
We hebben op onze citytrip mooie dingen gezien maar ook genoten van het strand en de boulevard. Gaan jullie volgende keer mee flaneren?
Fijne week weer allemaal.


Bron: Wikipedia


13 opmerkingen:

  1. Heb even zitten genieten van je twee blogposten over Barcelona. Wat een wonderschone foto's heb je gemaakt, de Sagrada Familia is werkelijk uniek.
    Groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jolanda,
    Wat indrukwekkend is dat toch altijd weer, zelfs als je alles thuis via foto's bekijkt. Ik ben nog nooit in Barcelona geweest maar heb al heel wat keren plaatjes gezien van deze Sagrada Familia... heel erg mooi. Fijn dat je zo veel van die prachtige foto's hebt gemaakt.
    En ook leuk om je hele gezin samen op de foto te zien...
    Ik wens je een fijne avond en alvast een heerlijke nieuwe week,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ooh wat een imposant bouwwerk zeg! en wat heb je het prachtig gefotografeerd dit was echt een weekend met een gouden randje!
    Fijne avond
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben er jaren geleden alweer ook gewet en helemaal naar boven geklommen. Adembenemend mooi! Als ik nu je foto's zie is het bouwwerk alweer veel verder dan toen. Ik moet dus zeker weer terug. Je kunt dit bouwwerk met niets anders vergelijken en is daarom zo uniek. Wat heb je prachtige foto's gemaakt, ik heb er van genoten.
    Fijne avond nog.
    Groetjes El

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben er jaren geleden alweer ook gewet en helemaal naar boven geklommen. Adembenemend mooi! Als ik nu je foto's zie is het bouwwerk alweer veel verder dan toen. Ik moet dus zeker weer terug. Je kunt dit bouwwerk met niets anders vergelijken en is daarom zo uniek. Wat heb je prachtige foto's gemaakt, ik heb er van genoten.
    Fijne avond nog.
    Groetjes El

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat schitterend !
    Toen ik er jaren geleden was,was er nog weinig te zien.
    Alleen de torens en daarachter een open ruimte,waar je zo naar binnen kon wandelen.
    Een indrukwekkend bouwwerk is het geworden.
    En dan nog niet eens klaar.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige reportage, Jolanda!
    Wat een indrukwekkend bouwwerk.
    Heb genoten van al je mooie foto's!
    En wat een weekend hebben jullie gehad!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik hoef niet meer naar Barcelona, want ik heb het al op zn mooist gezien op jouw foto's.
    ook even bijgelezen op Rotterdam....... TOP!
    Ik ben nog steeds niet bij Groos geweest, echt schandalig, want wat ziet het er leuk uit!
    Bovenaan mn lijstje.
    Tot woensdag, ik zal zorgen dat ik me niet te moe maak en op tijd naar huis kan :)
    Je tulpen staan trouwens PRACHTIG!!!!!
    liefs van mij

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als eerste: van harte gefeliciteerd met jullie 25 jarig huwelijk! Leuk om dan met het gezin op stap te gaan. Hebben wij destijds ook gedaan, maar toen naar Parijs.
    Ik heb je vorige post ook nog even bekeken en dan nu dit meesterwerk: nu wil ik ZEKER eens naar Barcelona!!! Wat laat je ons toch heerlijk meegenieten d.m.v. deze prachtige foto's. De een nog mooier dan de andere...Wow!!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Van harte gefeliciteerd met jullie 15jarig huwelijksfeest! Fantastisch om dat zo met je gezin te vieren! Wij gingen een paar jaar geleden vanwege ons 40jarig jubileum met kinderen en kleinkinderen naar Toscane: ook een hele belevenis!
    Zoiets pakken ze je nooit meer af hoor, dat blijft een mooie herinnering voor iedereen van jullie!
    En wat een geweldige foto's heb je er van gemaakt, ook die van je vorige post heb ik even bekeken maar dit slaat alles!
    Oh...wat zou ik dat graag eens willen zien....dat komt door jou hoor!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gefeliciteerd...en wat leuk dat je die prachtige basiliek laat zien, je hebt er wel heel mooie foto's van gemaakt, nu weet ik het zeker, dat wil ik ook nog eens zien...het is inderdaad sprookjesachtig, zelfs een beetje 'buitenaards' vind ik...en ook nog bedankt voor je post over GROOS, dat hadden we 3 weken geleden moeten weten toen we in R'dam waren....maar goed, we komen er binnenkort vast nog wel eens, want het is voor herhaling vatbaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gefeliciteerd met jullie huwelijksjubileum! Prachtig deze foto's vanuit Barcelona.
    Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Van Harte Gefeliciteerd met jullie 25 jarig huwelijksfeest! Wat hebben jullie een prachtige stad uitgekozen voor jullie reis. Ik ben er zelf nog nooit geweest, maar heb enthousiaste verhalen gehoord van mijn twee jongste dochters. Je foto's van de kathedraal zijn prachtig geworden. Wat een indrukwekkend bouwwerk.

    Fijne week verder!

    madelief x

    BeantwoordenVerwijderen

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...