vrijdag 5 juni 2015

Corbijn en andere Nederlandse kunst in Haags Gemeentemuseum



Ik ben naar het Gemeentemuseum in Den Haag geweest. Ik ging voor de tentoonstelling van Anton Corbijn maar toen ik er was heb ik ook enorm genoten van het gebouw en de andere tentoonstellingen.
Maar te beginnen bij Anton Corbijn. Ter ere van zijn 60e verjaardag heeft hij 2 tentoonstellingen samen gesteld. Zeer inspirerend en bijzonder om zijn enorme oeuvre bij elkaar te zien.
In het Gemeentemuseum is de tentoonstelling HOLLANDS DEEP,  met hoogtepunten uit Corbijns series. En in het ernaast gelegen fotomuseum is een overzicht van foto's van een aantal artiesten en bands die hij door de jaren heen heeft gevolgd.

 

Startpunt van de tentoonstelling zijn bovenstaande grofkorrelige zwart-witfoto’s van musici uit de jaren 70 en 80. In latere series zien we hoe hij steeds zijn grenzen verlegt door nieuwe thema’s te kiezen en te experimenteren met technieken en materialen zoals je hieronder ziet.



In de late jaren negentig startte Corbijn zijn eerste conceptuele serie 33 Still Lives, waarmee hij met paparazzi-achtige foto’s weer meer mysterie in de wereld van publieke figuren terug te brengen. Tegelijkertijd brengt hij een ode aan de film-still, in dit geval van niet-bestaande films.



a. somebody: zoektocht naar zijn ‘roots’
In 2001-2002 legde Anton Corbijn in de serie 'a.somebody' muzikanten als Jimi Hendrix, Kurt Cobain, Sid Vicious en John Lennon vast tegen het decor van zijn geboortedorp Strijen. Allen waren toen al overleden en zijn gedurende hun leven nooit in het dorp in de Hoeksche Waard geweest. In werkelijkheid gaat het dan ook om zelfportretten van Corbijn. Hij verkleedde zich hiervoor als de overleden muzikale helden. Gaaf om te zien en zeer treffend soms.



Een zeer indrukwekkende serie en dit was nog maar deel 1. 
Voor ik naar het fotomuseum ga, even een kleine impressie van de rest van dit grote museum.
Ook het gebouw vond ik prachtig! Ontworpen door Berlage en geopend in 1935.



De tentoonstelling 'Holland op z'n mooist' past perfect in dit museum: op pad met de schilders van de Haagse School. Zij trokken erop uit en schilderden Holland op zijn mooist.



Dwalend door het museum kwam ik veel moois tegen, ik maakte wat foto's. (alles met mobiel trouwens!)





In deze overdekte binnentuin is een restaurant gevestigd waar je even ongedwongen kunt zitten en rondkijken.

 



Ik was zeer onder de indruk van al het moois dat ik al had gezien en er stond nog een deel 2 van de Corbijntentoonstelling te wachten nl 1-2-3-4. De tentoonstellingen zijn trouwens verlengd tot 16 augustus.

Voor de tentoonstelling 1-2-3-4, dook Corbijn voor één keer in zijn archief van muziekfoto’s en selecteerde hieruit 400 foto’s van bands en solo muzikanten. De foto’s laten de nauwe band zien die hij in veel gevallen met deze muzikanten had. Een groot deel van deze foto’s is nooit eerder te zien geweest. De groepen foto's hanger pers band of muzikant bij elkaar en geven een ontzettend mooi tijdsbeeld.






Ik heb erg genoten van de tentoonstellingen maar zeker ook van het Gemeentemuseum. Ik ga zeker terug voor andere tentoonstellingen en het is de moeite van een bezoek waard.

.

4 opmerkingen:

  1. Een prachtig museum Jolanda!
    En veel verschillende dingen te zien.
    Qua kleur vind ik die ene foto waar de lijsten goudkleurig zijn, gelijk aan de vloer, tegen de blauwe wand heel apart. terwijl de schilderijen echt op zijn Hollands zijn!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anton Corbijn is echt een begrip in de hele wereld, zeker de muziekwereld. Toch maar iets om trots op te zijn, voor zo'n klein landje. Ik vind zijn 'sepia'-serie portretten zo mooi.
    Het museum zelf mag er ook wezen. Ik ben dol op zo'n architectuur. Berlage is een van mijn favorieten, samen met Dudok. Strak en toch speels.
    Leuke reportage!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeetje Jolanda, wat is daar ontzettend veel te zien. Echt prachtig allemaal. Bij museum denk ik eigenlijk altijd gelijk aan oud, en ik ben gek op oud hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar zo'n tentoonstelling is toch echt ook een juweel... ik kan me voorstellen dat je daar je ogen hebt uitgekeken. Gelukkig heb je een heel goede camera op je mobiel zitten, je foto's zijn heel mooi... dank dat je ons even meenam.
    Fijn weekend,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O, ik ga de 17e naar Corbijn en heb nu al een voorproefje gehad. Het gebouw is indrukwekkend, dat is zeker waar en je blijft je aan de collectie van het museum vergapen. Ik was er een tijd geleden ook voor de modetentoonstelling. En jouw foto's zijn ook fantastisch!
    Fijne week en groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...