vrijdag 18 september 2015

Wat een tuin!




'Les jardins du manoir du Eyrignac' zijn echte Franse tuinen in de Dordogne. We bezochten ze deze zomer en waren aangenaam verrast door de grotendeels strakke lijnen, een mooie indeling en strakke geometrische vormen. De tuin, eigenlijk een park, wordt beschouwd als één van de mooiste tuinen van Frankrijk en dat kan ik me helemaal voorstellen. De beplanting bestaat grotendeels uit bladdragende planten en struiken maar ook prachtige bloemen. Het hele jaar door is de tuin dus de moeite  waard om te bezoeken. Het landhuis, de manoir, en de bijbehorende tuinen zijn al meer dan 500 jaar in handen van dezelfde familie.



Het eerste gedeelte van de tuinen bestaat uit zeer strak en in mooie vormen gesnoeide bomen en struiken. Alles wordt handmatig gesnoeid en op verschillende plekken zien we tuinmannen aan het werk.
Het prachtige landhuis uit de 17e eeuw in geelkleurige steen uit de streek, is het middelpunt van de tuin. De tuinstoelen staan klaar, helaas is het bewolkt dus lopen we door om de Franse tuin te bewonderen.




De Franse tuin is aangelegd in geel, wit en blauw en bloeit het hele jaar door, De cipressen, piramidevormige taxusbomen en hoge haagbeuken  zorgen voor een prachtig plaatje.









Dit huis wordt niet meer bewoond, maar de eigenaar van het landgoed komt toevallig net naar buiten met een aantal gasten. Even later zien we hem per helikopter wegvliegen....
Wij lopen verder op dit mooie landgoed naar de moestuin en de bloementuin. Geen toelichting nodig denk ik.









En dan stappen we in een sprookje nl de witte tuin. Prachtig aangelegd met strakke lijnen en mooi gesnoeide buxusplantenvakken die zijn gevuld met allerlei vaste planten en eenjarigen met witte bloemen. De fontein en het prachtige uitzicht maken het helemaal af. Je kan je voorstellen dat we hier wel enige tijd hebben doorgebracht.







En zo leuk, ze hebben hier in de zomerperiode dus wekelijks een Diner en Blanc in de witte tuin!
Wat een sprookje moet dat zijn.

Langs de mooi gesnoeide bomen en struiken lopen we naar de uitgang. 
We hebben enorm genoten van deze zeer gevarieerde en prachtig onderhouden tuinen. Echt een aanrader als je in de Dordogne bent.







Zoals je ziet op de foto's liet de zon het afweten maar het was wel een hele warme dag.
Gelukkig is hier de regen ook even verdwenen en hopelijk wordt het weer iets beter. 
Fijn weekend alvast!



12 opmerkingen:

  1. Wat ziet dit er schitterend uit zeg! Het lijkt mij geweldig om daar doorheen te mogen wandelen. Het is allemaal prachtig verzorgd, wat zal het veel tijd kosten om deze tuin zo mooi te houden. Ik kan mij heel goed voorstellen dat jullie hier erg van genoten hebben.

    Fijn weekend! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schitterende foto's heb je gemaakt, werkelijk prachtig. Wat een strakke ordentelijke tuinen ik kan me voorstellen dat je ervan hebt genoten. Ben je al eens naar de landschapstuinen in Engeland geweest, ook heel erg mooi. Ik bezocht ooit tuinen Cornwall maar dat was voor de digitale camera. Ik zou nog eens terug moeten gaan.
    Hartelijke groeten El

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er prachtig uit allemaal! Maar wat een werk om dit te snoeien en het zo strak te houden!! Ik noem dat wel eens gestofzuigde tuinen, hihi.
    Daar moet een heel leger tuinmannen aan te pas komen. Maar het resultaat is betoverend mooi. Vooral die witte tuin vind ik prachtig. In de schemering moet dat een heel apart effect hebben. Ik heb heerlijk genoten van je foto's en kan me héél goed voorstellen dat het in het echt nóg mooier is. Dordogne hebben we jaren geleden bezocht, maar deze tuinen hebben we dus echt gemist. Zonde!
    Fijn weekend!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige tuinen laat je ons weer zien Jolanda. Geen wonder dat jullie er van genoten hebben. Zoveel te zien.
    Apart hoor, dat je die man net in een helicopter ziet wegvliegen... tja...
    En hoe leuk dat ze daar ook een Diner en Blanc doen. En wel in een heel bijzondere setting...
    Fijn weekend,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is weer heel mooi Jolanda!
    Ik heb ook prachtige fotovakantiereportages gezien vanuit Engeland en dan denk ik dit is ook magnifiek, en dan krijg je weer een Franse reportage en dan is het ook weer zo geweldig en gevarieerd.
    Heerlijk om door zo'n tuin te dwalen!

    Liefs, gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Al weer zo´n wonderschone tuin. Ik ben bijzonder gecharmeerd van de witte tuin met die rozen(?) als guirlandes er omheen, prachtig!
    Komen er nog meer? Ik hou me aanbevolen hoor, haha.
    Groetjes, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een geweldige tuin Jolanda! Een lust voor het oog. Vooral het stuk met de dahlia's vind ik prachtig!

    Een fijn weekend!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een prachtige tuin, en heerlijk om daar doorheen te mogen lopen.
    Mooi op de foto gezet ook.

    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wowww prachtig heb ervan genoten de boel hele mooie foto's liefs fijn weekend Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige tuin. Ik heb van je foto's genoten.
    Gr, Margo

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Waah wat een pracht! Echt genieten en wat heb je de sfeer mooi weten te vinden!
    Fijne avond
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat zou ik hier graag rondlopen, maar de Dordogne is wat ver voor ons. Gelukkig kan ik door jouw mooie foto's meegenieten. Wat een prachtige tuinen, vooral die witte, adembenemend.

    BeantwoordenVerwijderen

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...