vrijdag 23 oktober 2015

Amsterdam in herfstkleuren


Een dagje Amsterdam in de herfstvakantie: dan weet je dat het er druk is. Maar ik wilde graag het van Goghmuseum en een aantal winkels bezoeken en de grachten in herfstsfeer zien.
Helaas stond voor het van Goghmuseum een enorme rij wachtenden ook al was het maandagmorgen. Dus ik ben doorgelopen naar het Rijksmuseum dat er sinds de verbouwing fantastisch uitziet en dat altijd een bezoekje waard is.



Ik heb een paar uur rond gelopen en de dingen die ik bijzonder vond vastgelegd zoals dit Javaans markttafereel gemaakt van broodpoppetjes uit 1850. 
Maar ook de enorme schilderijen van onze koningen en veldslagen zijn fascinerend, bijna fotografie.



De prachtige Cuypersbibliotheek in het Rijksmuseum is de grootste en oudste kunsthistorische bibliotheek van Nederland en is na restauratie in originele staat teruggebracht. En de prachtige leeszaal van de 19de-eeuwse bibliotheek is nog steeds in gebruik door studenten, een bijzondere plek om te werken lijkt me. 


 


De zaal met het prachtige Delfts Blauw trekt me altijd net als de Eregalerij waar alle topstukken uit onze schilderhistorie hangen. 
Je loopt er rond in onze eigen geschiedenis. En Rembrandt is dan toch mijn favoriete schilder.


  

Eenmaal buiten blijkt het heerlijk herfstweer te zijn en loop ik nog even door de prachtige tuin bij het museum. Ik eet een broodje tussen de toeristen op een terrasje op het Museumplein, genieten van de herfstzon.



Ik neem de tram terug en stap uit bij de Dam waar een enorme kermis zorgt voor heel veel geluid en vertier. Niet zo aan mij besteed en zelfs de duiven zijn verbannen naar het Nationaal monument.




De bomen aan de grachten zijn prachtig van kleur en geven de Westertoren en alle statige grachtenpanden extra glans. De fiets is in Amsterdam een favoriet vervoermiddel, ook voor de bezoekers die vaak in groepsverband over de grachten fietsen en zich even Amsterdammer voelen.
 




Mijn volgende bezoekje breng ik aan woonwinkel De Weldaad aan de Noordermarkt. Veel vintage woonaccessoires en oude meubels gecombineerd met nieuwe woonitems. Het is er heerlijk om hier rond te dwalen, ideeën op te doen en natuurlijk ga ik niet met lege handen weg.







 


Ik loop verder richting de Haarlemmerstraat en ga naar binnen bij Sukha. Een prachtige winkel met Nederlandse ontwerpen die ook nog eens op verantwoorde wijze worden gemaakt.
Een set kaarten met de welbekende mooie teksten neem ik hiervandaan mee naar huis.




Het was een mooie herfstdag om toerist te zijn in onze hoofdstad!



11 opmerkingen:

  1. Wat leuk deze post !....heb er van genoten...liefs fijne week Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In Amsterdam is het volgens mij altijd druk, ik was er een keer in augustus en toen werkte het bijna op mijn zenuwen...bij elke stap die je zette, leek je al iemand voor de voeten te lopen. Het Rijksmuseum lijkt mij prachtig, ik ben er nog nooit geweest. Ook De Weldaad staat nog op mijn wensenlijstje. Leuk om dit te ondernemen, Jolanda!

    Fijn weekend en liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk verslag, het was fijn om even met je mee te lopen en te genieten van de bijzondere sfeer!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi !
    Ja,Amsterdam is toch wel een van mijn favoriete steden.
    Ik kom er eigenlijk te weinig.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Thank you for reminding me of pleasant days I spent visiting this beautiful city. Your photographs brought back lots of memories. xo

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heb je je bezoekje aan Amsterdam prachtig gevangen in deze mooie foto's. Ik heb lekker met je meegenoten.
    Tja, zo'n rij, daar zit je ook niet op te wachten hè? Gewoon een keertje tussendoor een dagje vrij nemen of zo... maar niet in het weekend hoor.
    Fijn weekend,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige foto's, wij komen bijna nooit in Amsterdam. Ieder geval niet in de binnenstad omdat ik het echt te druk vind :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. O, dit verslag komt als geroepen! Ook wij gaan deze week (in het zuiden is dit weekend de herfstvakantie begonnen) een dagje Amsterdam doen. Op het programma staat 'Body Worlds' en verder moeten we de dag nog aanvullen. De Weldaad is ook een van mijn favorieten, maar ja, niet van de twee jongsten denk ik, hihi. Ach, in Amsterdam is altijd wel wat te beleven en heel veel te zien. Alleen die wachtrijen overal...dat is het grote nadeel van zo'n wereldstad. Ik heb genoten van jouw voorproefje en als ik die mooi gekleurde bomenrij langs de grachten zie, kan ik haast niet wachten...
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Genoten van je verslag, Jolanda, ik zou zo wel op de trein willen springen richting Amsterdam.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Amsterdam ziet er prachtig uit met de bomen langs de grachten allemaal draaien geel. Ik vond dat vintage grootmoeder klok ook! Wat een mooie manier om de besteding van de dag! Sarah x

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat is het Rijksmuseum prachtig he. Ik word altijd zo trots als ik er ben

    BeantwoordenVerwijderen

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...