donderdag 7 januari 2016

Zoveel moois in Brugge


We zagen zoveel moois in Brugge dat ik jullie nogmaals meeneem naar dit romantische en gezellige stadje. De kerst is hier in huis verdwenen maar op mijn foto's nog goed te zien.










De Onze Lieve Vrouwekerk ofwel Notre Dame wordt momenteel gerestaureerd maar toch konden we een gedeelte bezoeken. Het kribbetje was nog leeg zo vlak voor de Kerst...
We zijn dol op kerken, zal met onze katholieke opvoeding te maken hebben, en kijken graag rond, genieten van het bijzondere licht door de glas-in-loodramen, de kerkelijke afbeeldingen en steken een kaarsje op. De Onze-Lieve-Vrouwekerk, het hoogste gebouw van Brugge, is het op een na hoogste bakstenen gebouw ter wereld.









Bijzonder zijn de praalgraven. Maria van Bourgondië ligt hier begraven en van haar vader, Karel de Stoute is alleen het praalgraf aanwezig. Beide vorsten worden naar middeleeuwse gewoonte voorgesteld in liggende houding en gevouwen handen. Met geopende ogen zijn ze 'in aanschouwing van het eeuwige leven''. Aan hun voeten zie je een leeuw en hond als symbolen van de mannelijke kracht en de vrouwelijke trouw.


Boven de koorbanken hangen dertig wapenschilden van ridders van het Gulden Vlies waaronder dat van Karel de Stoute, en zijn zwager Eduard IV van Engeland. 



Het wereldbekende werk van MichelangeloMadonna met kind, bedoeld voor de Dom van Siena, is één van de mooiste kunstwerken bewaard in de Onze-Lieve-Vrouwekerk.


Een van de mooiste plekken in Brugge is het begijnhof bij het Minnewater. 
Hier zijn heel veel zwanen te vinden, een van de symbolen van Brugge. Er zijn er altijd veel van hen te vinden op het ‘Minnewater’. Er bestaat een mooie legende over de zwanen van Brugge. "In 1488 executeerde de mensen van Brugge een bewindvoerders van de stad die behoorde tot het hof van Maximiliaan van Oostenrijk, echtgenoot en opvolger van hertogin Maria van Bourgondië. Zijn naam was ‘Pieter Lanchals’, een naam die ‘lange nek’ betekent. Het Lanchals familiewapen werd gekenmerkt door een witte zwaan. De legende zegt dat Maximiliaan Brugge strafte door hun te verplichten om voor eeuwig zwanen te houden op hun meren en kanalen."




Als je dit hofje binnenstapt lijkt het alsof je terug gaat in de tijd, het is er zo rustig.
Dit begijnhofje was oorspronkelijk bedoelt voor oude arme vrouwtjes en werd aan het einde van de middeleeuwen gesticht door Margaretha II van Constantinopel . Tegenwoordig wonen er geen begijnen meer, sinds het begin van de vorige eeuw is dit hofje bewoond door het kloostergemeenschap van benedictinessen. Het complex omvat een gotische kerk en ongeveer 30 kleine huisjes. 









Als we het begijnhof af lopen staan de paardenkoetsen alweer klaar, de hele dag hoor en zie je ze door de straten rijden. Een heerlijk nostalgisch geluid.





 

Brugge is een openluchtmuseum, zoveel mooie pandjes en straatjes. Het is genieten om hier rond te wandelen. Je waant je op vakantie en het is zo dichtbij! De moeite waard dus.



14 opmerkingen:

  1. Heerlijk om weer even terug te zijn in Brugge, dit blijft zo genieten!!
    Ben je nog in het museumhuisje in het begijnhof geweest? Is ook erg leuk!
    Ik heb weer genoten van je mooie reportage.

    Liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jolanda, Wat een prachtige stad en wat kan ik dan genieten van je foto,s.Eebn vriendin en ik zijn ooit naar Brugge gegaan voor een brocantemarkt. Verkeerde dag en verkeerde tijd. Na een broodje etend bbij de bakker en lezend in een plaatselijk krantje vonden we een brocantemarkt. Het was een toer om het adres te vinden en in plaats van het mooie stadscentrum waren we zomaar op bezoek in een volksbuurt waar de tafels met brocante en lekkers stond, en voor kinderen allerlei kinderspelletjes waren georganiseerd. En als klapper op de vuurpijl, het orkest de vieze gasten, prachtige muziek met prachtige mensen hebben we een heel bijzonder dagje beleefd. Maar goed aan jouw foto,s te zien moeten we terug ook nog een keer het historische gedeelte onder de loep te nemen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie reportage. Ik geniet helemaal mee en denk terug aan de tijd dat ik er vaker kwam. Dankje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Jolanda, wat heb ik genoten van je mooie foto reportage, wat is daar veel te zien en zoveel nog in oude stijl, Ik wens je nog een fijn weekend en groetjes van mij, Riet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als ik je prachtige foto's zie, zie ik in gedachten, ook waar je stond om ze te maken. Alles heel herkenbaar, maar het blijft genieten! Haha, ik kan ook zo van dat 'kataklop-kataklop' van de paardenhoeven op de keitjes genieten, brengt je helemaal terug in de tijd...
    Trouwens ik ontdekte bij het scrollen naar onder nog een leuk effect: bij de glas-in-lood-ramen is het net of de ramen naar je toe komen...probeer het maar eens...;-)
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Brugge is een heerlijk stadje om in rond te lopen. Zeker als het in kerstsfeer is ondergedompeld.
    Gr Margo

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heerlijk om even weer met je mee te kijken....zo´n prachtig stadje!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Staat op mijn lijstje dit jaar......liefs fijn weekend ...prachtige foto's x❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig om weer met je mee te gaan.
    De begijnenhofjes blijven toch altijd mooi!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Jolanda,
    Wat heerlijk om middels jouw foto's even terug te gaan naar Brugge. Wij zijn er nu twee keer een weekend geweest en we vonden het er heerlijk. Die tweede keer was dus zeker niet de laatste keer. En op jouw foto's al die bekende plekjes weer te zien, zo fijn. Dan zou ik willen dat ik er morgen weer heen kon.
    Dank je dat je ons even mee nam.
    Ik wens je een heel fijn weekend,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wie weet ga ik er nog wel eens naar terug, want door jouw foto's word ik meteen weer enthousiast. Dan wel in de zomer, want de vorige keer hebben we zo ontzettend lopen koukleumen...dat was echt niet aangenaam.

    Ja zeker dat het vandaag gezellig was! Het was helaas regenachtig, maar we zijn helemaal bijgepraat :-). Ik hoorde dat jullie gisteren met z'n drietjes gezellig hadden gegeten...leuk hoor! Zulke (blog)vriendschappen zijn zo waardevol!

    Fijn weekend! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie foto's. Vorig jaar waren wij in Brugge, het was een personeelsweekend met m'n werk. Ik dacht dat we alles hadden gezien maar het begijnhofje dus niet.
    toch nog een keer terug :-)
    Groetjes,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Daar moeten we dus weer een keer naartoe, zijner ooit al eens geweest, maar jou foto's laten nog zoveel moois zien wat we toen niet gezien hebben...prachtig vastgelegd dat mooie Brugge..

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ben met je meegewandeld door het prachtige hofje! Wat een boeiende reportage heb je er van gemaakt! Zeker een bezoekje waard!

    BeantwoordenVerwijderen

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...