dinsdag 14 juni 2016

Genieten van Oerol op Terschelling

Afgelopen weekend waren we op het Oerol festival op Terschelling. Voor de 2e keer bezochten wij dit unieke festival en genoten we enorm van de prachtige voorstellingen op bijzondere locaties, het mooie eiland, de natuur en de vakantiesfeer.
Wil je rust en ruimte dan ben je op Terschelling aan het goede adres. De stranden zijn enorm en overal is ruimte.
Tijden het festival fietsen velen van theaterlocatie naar kunstproject, en van dorpje naar festivalterrein. Maar ook dan is de ook de rust nog binnen een paar minuten te vinden.
De eerste voorstelling die we zien is 'Lutine' en gaat over een schip vol zilver en goud dat in 1799 is gezonken voor de kust, het goud en zilver is nooit gevonden...
Uniek om op het strand, dus ter plekke, dit verhaal te horen en zien. In de verte zie je de tribune al staan.

Na afloop is het super om na te genieten bij de naastgelegen strandtent met een drankje in de zon.

We fietsen verder door de duinen en zien prachtige natuurgebieden met enorm veel vogels

Bij de volgende voorstelling 'Total eclipse of the heart'  in een boerenschuur, zitten we vooraan dus heb ik alleen deze foto gemaakt. Zeer uniek: deze heren hebben 5 kwartier hun verhaal 'verteld' door zinnen en woorden uit Engelse en Amerikaanse liedteksten te zingen. Vrijwel iedere liedje was herkenbaar, heel bijzonder.

In West-Terschelling, het dorpje waar je met de boot aankomt, is de Brandaris het herkenningspunt. Ernaast zat onze B&B, daarover volgt nog een aparte post.
Het is een gezellig dorpje met veel terrasjes en winkeltjes, kleine straatjes met mooie huisjes en alles is versierd voor het festival.

In de haven liggen veel grote oude schepen waarmee je oa een zeehondentocht kunt maken maar waar je ook op kunt slapen. En je ziet dat tijdens dit festival iedereen, alles op de fiets doet. En hoe herken je die van jou dan uit de vele honderden andere huurfietsen?
Ook de jachthaven ligt vol met festivalbezoekers.

De 3e voorstelling die we zagen was net naast het dorpje, voor ons ligt het duingebied en achter ons de jachthaven en de Waddenzee.
'George en Eran lossen de wereldvrede op' stond op mijn lijstje om te gaan zien. 2 vrienden, een Jood en een Arabier, houden je een spiegel voor en confronteren het publiek in een energieke voorstelling. Deze is over een tijdje ook in het theater te zien en een aanrader!

Tijd om alles weer even te laten bezinken en als de zon doorkomt kan dat natuurlijk heerlijk op het strand tegen een duintje aan. Genieten van het uitzicht, de zon en even de ogen sluiten voor een dutje...

Onze laatste voorstelling 'Nobody Home', zagen we al eerder in het theater maar trof ons zo dat we het hier nogmaals bezochten. Ditmaal midden in het bos, 's avonds om 21 uur, met tjilpende vogels en mooie lichteffecten. Hier mochten geen foto's tijdens de voorstelling worden gemaakt maar de setting is denk ik wel duidelijk. In Nobody Home vertellen 3 mannen over hun ervaringen als vluchteling, hoe ze als kind naar Nederland kwamen, hoe dat voelde en wat zij en hun moeders hebben ervaren in AZC's. Ook een aanrader om deze voorstelling nog in het theater te bezoeken.

Naast de theatervoorstellingen is het ook genieten op het festivalterrein Westerkeyn met een hapje en drankje:) Hier zijn ook muziekoptredens, kleine acts en heel veel sfeer.

En zo kwamen we onze 3 dagen door en namen we met pijn in het hart weer afscheid van Oerol en Terschelling. We stapten op de boot maar wel met het idee om snel eens terug te gaan naar Terschelling voor een weekendje want het is een fantastisch eiland.

Onze ervaringen van vorig jaar lees je trouwens HIER

De foto's nam ik niet met mijn spiegelreflex dit keer maar met een klein automatisch cameraatje, iets handzamer tijdens zo'n festivalweekend.

1. dit was weer Genieten met de grote G.
    Dank je wel ik kan het strand hier al bijna ruiken.
    Fijne dag
    Yolanda

2. The Terschelling Festival looks so fabulous, with such a wonderful setting to begin with. Thank you so much for allowing us to return with you. I really appreciated your taking time to explain the performances. They must have been fascinating, and would lead to much thought afterwards.
    xo

3. Wat een heerlijk verslag weer van een super mooi Oerol weekend op Terschelling.
    Ik ben er nog nooit geweest, naar Oerol bedoel ik, wel op Terschelling. Prachtig eiland.
    Ik heb lekker met je meegenoten.
    Fijne dag,
    liefs,
    Mirjam

4. Oh wat leuk dat jullie weer naar Oerol zijn geweest! Daar moet ik toch echt nog een keer naartoe gaan. Mooie foto's Jolanda!

Madelief x

5. Wat een leuk verslag heb je gemaakt! Ik ben nog nooit naar Terschelling geweest, staat nog steeds op de to-do lijst maar er komt steeds niks van. En Oerol al helemaal niet....maar je hebt me enthousiast gemaakt dus....wie weet komen we elkaar een keer in een weekend tegen, haha!

groetjes Trijnie

6. Wow dat festival ziet er zo veel plezier en in zo'n prachtige locatie. Ik weet dat ik zou het ook hebben genoten! Sarah x

7. Wat is dat toch een apart en leuk festival! Lijkt me heerlijk om zo van act naar act te wandelen, het strand en de zee als decor...Ik ben ook nog nooit op dit eiland geweest (dit is toch het eiland van de serie Dr.Deen?) maar hoop er ooit nog eens te komen.
    Liefs, Peetje

8. Superleuk! Ik moet toch ook eens naar Terschelling. Mijn man kent het wel, hij gaat daarheen voor de vogels. Ik zal hem eens overhalen om ook eens als 'toerist' te gaan, lijkt me heerlijk. Ik ben benieuwd naar 'jullie' B&B
    Groetjes,
    Barry

9. Lieve Jolanda,
    Ik ben weer bij hoor, bijgelezen dan! En wat heb ik veel moois gezien. Wat een ervaring was Bali en wat is je huis leuk met de roze accentje! Ik heb even zitten genieten. liefs van mij xx

10. Ik ben meerdere keren op Terschelling geweest, maar al weer heel lang geleden en nog nooit het Oerol festival meegemaakt. Er valt veel te beleven en te zien; je hebt er een mooi verslag van gemaakt, zeg!
    Liefs, Linda

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...