maandag 4 juli 2016

Utrechtse tuinen openen hun poorten


Zaterdag 2 juli waren er ruim 50 tuinen in de Utrechtse binnenstad te bezoeken. Groot en klein, particulier of bij een kerk, sober of vol bloemen maar allen hadden ze iets bijzonders. Ik bezocht er een aantal en nam mijn camera mee. En de Utrechtse binnenstad is natuurlijk ook erg fotogeniek met de grachten en de vele stokrozen die ik groeiend langs de gevels tegenkwam.
Kijk lekker mee en geniet van de bijzondere tuinen.


Ik begin achter de Dom waar een mooie kruidentuin in Franse stijl is aangelegd, ik waan me al een beetje in Frankrijk...










Tijdens mijn wandeling van tuin naar tuin, ik bezocht er zo'n 25 in een middag, kom ik veel moois tegen. Ik loop in straatjes waar ik normaal gesproken niet kom tijdens mijn winkelbezoekjes aan Utrecht.













Het is heel bijzonder dat mensen niet alleen hun tuin maar ook vaak hun huis open stellen om dat dat de enige manier is om de tuin te bereiken. Wat een prachtige, bijzondere huizen heb ik weer gezien. Ik maakte geen foto's binnen maar dit plaatje hierboven moest ik vastleggen.





De tuin behorende bij de Frans aandoende voormalige notariswoning Zuylenspiegel is heel bijzonder. Totaal verschillend aangeplante en ingerichte delen, tuinkamers, vijvers en terrassen. Echt genieten om hier rond te wandelen. En ze hebben grootse plannen voor een uitbreiding hoorde ik.









En deze tuin hoort bij een b&b, leuke plek om te overnachten!









De Hortus stond ook op mijn lijstje. Een tuin met veel historie.










Het was een heerlijke zonnige (bijna droge) dag. Genoten en veel inspiratie op gedaan.
Op hun website vind je trouwens meer informatie over deze dag en de deelnemers.


8 opmerkingen:

  1. Wat zul jij genoten hebben van al dat moois. En wat een geluk dat je zulk prachtig weer had. Zo met een lekker zonnetje is het toch veel fijner om in de tuinen rond te kijken. En wat een leuk handwerk hangt daar in dat ene huis aan de muur... heel bijzonder.
    Fijne dag,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op een aantal foto's herken ik tuinen, die ik de afgelopen twee jaar heb bezocht. Leuk om dat hier weer terug te zien. Ik vond het net als jij beide keren heel erg de moeite waard!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wat leuk, ik wist helemaal niet dat dit in Utrecht ook zo is. Ze zien er in ieder geval al veel leuker uit dan de Amsterdamse open tuinen, die vielen mij een beetje tegen een paar jar geleden. Hier zijn volgens mij veel meer particuliere tuinen.. Is dit altijd rond dezelfde tijd?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige post......ik heb er van genoten........liefs fijne week Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jolanda, wat heb ik genoten van je foto's, dit is echt mijn ding. Ik heb de hele serin een paar keer zitten bekijken. Toen we nog werkten en het hele jaar in Nederland waren gingen wij ook altijd tuinen bezoeken in juni. Ik denk er met heimwee aan terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Altijd mooi om dit soort tuinen rond te lopen. Zo strak en netjes aangelegd, maar zo komen de bloemen en planten vaak heel mooi tot hun recht. Een prachtige blogpost met fijne foto's weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige foto's van Utrecht, ook zo''n mooie stad. Ik heb naar je Ferro foto''s gekeken, heel herkenbaar, mooie locatie en de dansvoorstelling was ook indrukwekkend. Groetjes El

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De open tuinen in Utrecht zijn fantastisch, ik altijd zo veel inspiratie uit tuinders die hebben een vergelijkbare grootte tuin aan de mijne! Sarah x

    BeantwoordenVerwijderen

Supergezellig dat je een berichtje achterlaat, thanx!
Lieve groetjes, Jolanda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...